تعداد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کشور به مرز 2600 باب می‌رسد

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش ظرفیت توزیع گاز طبیعی به خودروهای گازسوز با افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کشور به 2 هزار و 590 باب خبر داد.

حمید قاسمی ده‌چشمه در حاشیه نمایشگاه بیست‌وچهارم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اظهار کردهم‌اکنون 2 هزار و 462 باب جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در سطح کشور راه‌اندازی شده که این تعداد جایگاه ظرفیت توزیع روزانه 2 میلیون و 870 هزار مترمکعب بر ساعت را در کشور فراهم کرده است.

وی افزود: با راه‌اندازی 129 جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در حال ساخت که 30 باب آن توسط بخش خصوصی اجرایی خواهد شد، تعداد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کل کشور به 2 هزار و 591 باب و ظرفیت توزیع روزانه این سوخت پاک نزدیک به 200 هزار مترمکعب بر ساعت افزایش می‌یابد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: تعهد وزارت نفت برای توسعه این صنعت احداث 2 هزار و 600 باب جایگاه در سطح کشور بوده است که با راه‌اندازی این تعداد، تعهدهای وزارت نفت در این باره به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

قاسمی با اشاره به اینکه ظرفیت توزیع روزانه سی‌ان‌جی در سه سال گذشته به‌طور میانگین 20 میلیون و 500 هزار مترمکعب بوده است که این مقدار با توجه به برابر بودن خودروهای ورودی و خروجی این صنعت تقریبا ثابت مانده است، تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت فروش روزانه بیش از 40 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در جایگاه‌های عرضه سراسر کشور وجود دارد که تنها از نیمی از این ظرفیت استفاده می‌شود.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعداد خودروهای سی‌ان‌جی سوز را حدود 4.3 میلیون دستگاه اعلام کرد و افزود: از این تعداد نزدیک به 600 دستگاه پایه گازسوز بوده، حدود 918 هزار دستگاه توسط وزارت نفت تبدیل شده است و حدود 2 میلیون خودرو نیز توسط خودروسازان دوگانه‌سوز تولید شده‌اند و بقیه این تعداد نیز در کارگاه‌ها تبدیل به گازسوز شده‌اند.

قاسمی، پیش از این از افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها با اجرای طرح‌های چندگانه تشویقی برای تبدیل خودروهای حمل‌ونقل عمومی در این مدیریت خبر داده بود.

با اجرای این طرح‌ها و در صورت تبدیل خودروهای حمل‌ونقل عمومی از جمله وانت‌بارها، تاکسی‌های اینترنتی‌ و خودروهای سنگین از جمله کامیون‌ها در مصرف روزانه 12 میلیون لیتر بنزین و 8 میلیون لیتر گازوئیل کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش شانا، صنعت سی‌ان‌جی در ایران در سال 79 پایه‌ریزی شد و در سال‌های بعد توسعه یافت، به نحوی که تا پایان سال 96، 2 هزار و 413 جایگاه‌ عرضه سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی شد که از این تعداد، حدود یک هزار و 100 جایگاه به‌طور مشترک بنزین و سی‌ان‌جی توزیع می‌کنند.

هم اکنون بیش از 2 هزار و 462 جایگاه عرضه سی‌ان‌جی راه‌اندازی شده در کشور ظرفیت توزیع بیش از 2 میلیون و 832 هزار مترمکعب گاز طبیعی فشرده را به وجود آورده‌اند؛ سهم‌ سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها هم‌اکنون 13 درصد است که این رقم باید تا پایان سال 99 به 22 درصد افزایش یابد.

افزایش روزافزون تعداد خودروها و رشد شتابان مصرف سوخت در کشور، نیازمند مدیریت صحیح مصرف سوخت و حمل‌ونقل در کشور است که افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها و تنوع‌بخشی به سبد سوخت در این میان نقشی موثر و راهگشا ایفا خواهد کرد.

احداث، تجهیز و راه‌اندازی 2449 تجهیز سی‌ان‌جی تا نیمه نخست سال 1397 با ظرفیت بیش از 2 میلیون و 832 هزار مترمکعب گاز طبیعی فشرده، جایگزین‌سازی بیش از 20 میلیون لیتر سی‌ان‌جی به‌صورت روزانه به جای بنزین مصرفی کشور، حمایت از طرح‌های بومی‌سازی تجهیزات سی‌ان‌جی در کشور، تدوین استانداردهای مرتبط با صنعت سی‌ان‌جی در هر دو حوزه خودرویی و جایگاهی، حمایت از طراحی و تولید موتور گازسوز بر اساس تازه‌ترین فناوری‌های روزآمد در شرکت ایران‌خودرو، آموزش افراد متخصص برای انجام خدمات پس از فروش، تعمیرات عیب‌یابی اپراتوری و ... درباره خودروهای دوگانه‌سوز و تجهیزات جایگاهی از جمله دستاوردهای توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور بوده است.

این صنعت همچنین توانسته است با گستردگی جغرافیایی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کمتر از یک دهه در کشور، تبدیل حدود 4 میلیون خودرو پایه بنزین‌سوز به گازسوز به دو روش کارگاهی و کارخانه‌ای، ایجاد امنیت در سبد سوخت مصرفی کشور و خارج کردن سبد سوخت از حالت تک سوختی به دو سوختی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و جایگزینی سی‌ان‌جی به جای بنزین در بخش حمل‌ونقل به‌ویژه در کلانشهرها را اجرایی کند.

کد خبر 288727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =