تدابیر لازم برای تبدیل سوخت خودروها به سی‌ان‌جی اندیشیده شد، ‌نگران نباشید

جمعی از مدیران صنعت سی‌ان‌جی کشور بر ضرورت افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها تاکید کردند و به مردم اطمینان دادند که تدابیر و تمهیدات لازم برای افزایش ضریب ایمنی خودروهای گازسوز اندیشیده شده است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار شانا، حمید قاسمی دهچشمه، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری بعدازظهر امروز (جمعه، 13 اردیبهشت‌ماه) در حاشیه سومین روز بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به جایگاه ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز جهان اشاره و تصریح کرد: این جایگاه و توسعه ۹۰ درصدی شبکه گازرسانی در شهرها و روستاهای کشور، ضرورت افزایش سهم این سوخت پاک در سبد سوخت خودروها و استفاده بیشتر از سی‌ان‌جی را نشان می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال است که تا پایان سال ۱۲۰ جایگاه دیگر به این تعداد افزوده می‌شود، افزود:‌ سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت هم اکنون ۱۳ درصد است و این رقم افزایش می‌یابد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ۶ کارخانه بزرگ مخزن سازی سی‌ان‌جی و چهار کارخانه بزرگ کمپرسور سازی در کشور فعال هستند، ادامه داد:‌ شرکت‌هایی در ایران در زمینه ساخت کیت که عضو هدایت‌گر خودروست، فعالیت می‌کنند و در زمینه ساخت تجهیزات سی‌ان‌جی در کشور به حدود ۹۰ درصد خودکفایی دست یافته‌ایم.

ده‌چشمه با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار وانت و یک میلیون تاکسی در کشور وجود دارد، ‌یادآور شد: مردم با اطمینان کامل می‌توانند خودروهای خود را گازسوز کنند، خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز خودروهای مطمئنی هستند و حوادث روی داده در این خودروها به دلیل دستکاری مخازن اتفاق است.

افزایش قیمت سی‌ان‌جی با هدف ترغیب سرمایه‌گذاران

اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی نیز در این نشست از افزایش ۳۹۲ ریالی قیمت سی‌ان‌جی از یکم خردادماه طبق مصوبه هیئت وزیران خبر داد و گفت:‌ امید می‌رود این افزایش قیمت و افزایش 40 درصدی کارمزد جایگاه‌داران، انگیزه سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعبی توزیع سی‌ان‌جی در کشور فراهم شده است، ‌تصریح کرد: از زمان اجرای طرح سی‌ان‌جی تاکنون ۲۱ میلیون لیتر سی‌ان‌جی جایگزین بنزین مصرفی در کشور شده است.

به گفته دادرس، ‌جایگزین شدن ۱۰ میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی با همین میزان فرآورده‌های نفتی، ‌روزانه 5 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت.

باورهای نادرست مردم درباره خودروهای گازسوز

محمد رضایی، ‌مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه اکنون ظرفیت جایگزینی ۴۰ میلیون مترمکعب گاز با ۴۰ میلیون بنزین در کشور وجود دارد، ‌افزود:‌ تنها نیمی (20 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی) از این میزان ظرفیت در کشور فعال است.

وی با بیان اینکه بسیاری با طرح این پرسش که آیا شما خود حاضر به تبدیل سوخت ماشین خود به سی‌ان‌جی هستید؟ ادامه داد: جواب من به پرسش دوستان مثبت است و آنها را تشویق به استفاده از این سوخت می‌کنم.

رضایی ‌از هزینه بالای تعمیرات، ‌نبود امنیت و کاهش شتاب خودروها به‌عنوان سه باور نادرست درباره خودروهای گاز سوز در کشور نام برد و گفت: ضروری است افزون بر تحریک تقاضا و فرهنگ‌سازی درباره صنعت سی‌ان‌جی، خودروسازان نیز به تولید خودروهای گاز سوز توجه بیشتری داشته باشند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه صنعت سی‌ان‌جی به شدت در آمریکا رو به رشد است، ‌ادامه داد: لازم است با فرهنگ‌سازی لازم سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور به‌عنوان یک نگاه ملی افزایش یابد.

۹۱۸ هزار خودرو تبدیل کارگاهی شدند

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره حوادث روی داده برای برخی از خودروهای سی‌ان‌جی سوز توضیح داد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۹۱۸ هزار خودرو در کارگاه‌ها به گازسوز تبدیل شده‌اند که با اطمینان می‌گویم که هیچ حادثه‌ای برای آنها روی نداده و حوادث روی داده مربوط به خودروهایی است که مخازن آن‌ها دستکاری شده است.

ده‌چشمه به وجود ۲۱ میلیون دستگاه خودرو در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه از این میزان ۱۶ میلیون خودرو بنزین سوز هستند، افزود:‌ لازم است سهم خودروهایی بنزین در سال‌های آینده کاهش و به سهم خودروهای سی‌ان‌جی افزوده شود.

وی به انتقاد یکی از رسانه‌ها درباره اینکه سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور با نشست‌های خبری افزایش نمی‌یابد، پاسخ داد:‌ برای اطلاع مصرف سی‌ان‌جی طی یک ماه گذشته یک میلیون مترمکعب بر ساعت افزایش یافته است.

قاسمی تاکید کرد:‌ افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت یک یا دو روزه اتفاق نمی‌افتد و فرآیندی زمانبر است.

کد خبر 288934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =