تولید مستمر نفت  در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان

پس از اکتشاف نفت در چاه شماره یک مسجد سلیمان، این منطقه جنوبی کشور در عمل شکل شهر به خود گرفت؛ شهری که هویت صدسال آینده خود را از صنعت نفت گرفت و پس از مدت کوتاهی به یکی از مناطق بسیار مهم ایران بدل شد؛ اکتشاف نفت در این منطقه سرآغازی شکل‌گیری هویتی جدید در جنوب ایران و تبدیل شدن ایران به یکی از کشورهای مهم نفت‌خیز منطقه شد. ایران هم‌اکنون در مجموع ذخایر نفت و گاز، رتبه نخست دنیا را دارد.

قباد ناصری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز مسجد سلیمان با بیان اینکه این شرکت قدیمی‌ترین شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز خاورمیانه است، می‌گوید: اکتشاف نفت در چاه شماره یک مسجد سلیمان در عمق کمی بود، بنابراین ما نفت کمی از این چاه استحصال کردیم و برای برداشت بیشتر از مسجد سلیمان به حفاری‌های پیشرفته نیاز داشتیم از این رو در سال ۱۳۸۷ شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز مسجد سلیمان تاسیس شد.

شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز مسجد سلیمان در گستره سه استان ایران (ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری)، با ۱۱ واحد بهره‌برداری، چهار ایستگاه تقویت و تزریق گاز و چهار کارخانه نمکزدایی (قلعه نار، لب سفید، هفت شهیدان و هفتکل) نفت‌وگاز تولید می‌کند.

تولید بدون آلودگی زیست محیطی

قدیمی بودن چاه‌های شرکت نفت‌وگاز مسجد سلیمان سبب شده است تا رعایت مسائل زیست محیطی در فعالیت‌های این شرکت اهمیت بالای داشته باشد، قباد ناصری، می‌گوید: در عین اینکه تولید برای ما بسیار مهم است، همه تلاش خود را به کار برده‌ایم تا بدون هیچ آلودگی زیست محیطی این کار را انجام دهیم و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ توانستیم به عنوان شرکت برتر از حیث تولید و رعایت نکات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) معرفی شویم که این موضوع برای ما یک موفقیت است.

واحد نمکزدایی قلعه نار در آستانه راه‌اندازی

وی درباره اقدام‌های انجام شده برای جلوگیری از افت تولید در این شرکت نیز می‌گوید: از آنجا که بیشتر تاسیسات و خطوط لوله این شرکت قدیمی است، بنابراین با شرح نیاز تعریف شده ازسوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب، احداث تاسیسات جدید، خطوط لوله و حفاری چاه‌های جدید را آغاز کردیم؛ ضمن اینکه پروژه‌های نمکزدایی را به منظور بهبود کیفیت نفت تولیدی و افزایش تولید در گستره شرکت نفت‌وگاز مسجد سلیمان اجرا کردیم.

به گفته ناصری، هم‌اکنون واحد نمکزدایی قلعه نار در آستانه راه‌اندازی است ضمن اینکه واحدهای نمکزدایی هفت شهیدان، لب سفید و هفتکل در هفت سال اخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند. اجرای این پروژه‌ها به ازدیاد برداشت در این منطقه و در نتیجه افزایش تولید نفت کمک کرده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز مسجد سلیمان با بیان این‌که با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران ظرفیت تولید این شرکت با احداث کارخانه‌های نمکزدایی و حفاری‌های جدید افزایش یافته است، افزود: افزون بر اینکه تولید در این شرکت حداکثری است، توانسته‌ایم استمرار تولید را نیز حفظ کنیم. ما پارسال توانستیم سه درصد فراتر از تعهد شرکت ملی نفت ایران، تولیدمان را افزایش دهیم که این امر به دلیل حفاری‌های جدید و راه‌اندازی واحدهای نمکزدایی بوده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های تزریق گاز در مسجد سلیمان نیز ادامه داد: هم‌اکنون پروژه‌های هفتکل و قلعه نار پیشرفت‌های ۹۰ درصد دارند که امیدواریم در سال ۹۸ این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.

آغاز تعمیرات اساسی

مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز مسجد سلیمان با اشاره به انجام تعمیرات اساسی از اسفندماه ۹۷ در واحد لب سفید گفت: تعمیرات اساسی این واحد تیرماه پایان می‌یابد و پس از آن تعمیرات اساسی واحد بهره‌برداری و نمکزدایی هفت شهیدان آغاز می‌شود.

ناصری با اشاره به کاهش تولید در این شرکت به دلیل آغاز تعمیرات اساسی، افزود: به محض اتمام تعمیرات اساسی، تولید نفت در شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز مسجد سلیمان به روال پیشین خود باز می‌گردد.

به گفته وی هم‌اکنون تولید نفت در مسجد سلیمان به صورت مستمر در حال انجام است.
 
تا ۵۰ سال آینده می‌توانیم نفت برداشت کنیم

وی افزود: افت تولید چاه‌ها یک امر طبیعی است، اما در سال‌های گذشته توانسته‌ایم با حفاری چاه‌های جدید تعادل را بین چاه‌هایی که تولیدشان افت داشته با چاه‌های که در مدار تولید قرار گرفته‌اند برقرار کنیم. به این ترتیب تعداد چاه‌های جدیدی که وارد مدار تولید می‌شوند از چاه‌هایی که به دلیل افت تولید از شبکه خارج می‌شوند، بیشتر است.

پس از گذشت ۱۱۱ سال از اکتشاف نفت در مسجد سلیمان، تا چه زمانی می‌توان از این منطقه نفت برداشت کرد؟ مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز مسجد سلیمان در پاسخ به این سوال می‌گوید: با توجه به مخازن ناشناخته و متعددی که در مسجد سلیمان داریم، با اطمینان می‌گویم که حداقل تا ۵۰ سال آینده می‌توانیم از منطقه تولید داشته باشیم. به عنوان مثال در سه سال گذشته با لرزه‌نگاری سه بعدی مخزن جدیدی در منطقه هفت شهیدان کشف شد که بسیار پر پتانسیل است.

به گفته ناصری، افزون بر حفاری‌های جدید انجام شده طی سال‌های اخیر در این شرکت، اجرای پروژه‌های تزریق گاز کمک قابل توجهی به تثبیت و افزایش تولید نفت در شرکت بهره‌برداری نفت وگاز مسجد سلیمان کرده است.

افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید

ناصری با بیان این‌که پنج مخزن لالی آسماری، لالی بنگستان، کبود، بالارود و زیلایی شرکت نفت‌وگاز مسجد سلیمان در فهرست ۲۸ مخزنی که شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب برای توسعه اعلام کرده قرار دارند، افزود: پیمانکاران دو مخزن مشخص شده و در حال تجهیز کارگاه هستند، پیمانکاران توسعه مخازن کبود و لالی آسماری نیز به‌زودی فعالیت‌هایشان را آغاز می‌کنند انتظار داریم تا دوسال ونیم آینده ظرفیت تولید نفت شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز مسجد سلیمان با اجرای این بسته‌های کاری ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به تشدید تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران نیز تصریح می‌کند: خوشبختانه با ظرفیت‌سازی‌هایی که در سال‌های گذشته در صنعت نفت انجام شده است هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در داخل ایران تولید می‌شود؛ ضمن این‌که می‌توانیم عملیات اکتشاف و تولید نفت را بدون نیاز به شرکت‌های خارجی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز مسجد سلیمان اگرچه معتقد است تحریم‌ها ورود فناوری و جذب سرمایه در صنعت نفت ایران را بسیار دشوار کرده است، با این حال به برنامه‌های گسترده برای جلوگیری از خام فروشی و افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود همه محدودیت‌ها ما همچنان از سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت استقبال می‌کنیم و این آمادگی را داریم که برای احداث واحدهای بهره‌برداری و نمکزدایی و همچنین پروژه‌های ازدیاد برداشت با شرکت‌های خارجی همکاری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شرکت‌های خارجی می‌توانند با «امنیت کامل سرمایه خود» در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ ضمن این‌که بازگشت سرمایه در این صنعت به دلیل مزیت‌های ایران از جمله نیروی کار متخصص، دسترسی به آب‌های آزاد و توانمندی سازندگان داخلی، قطعی است.

منبع: ایران پترولیوم

کد خبر 290011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =