۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
  • کد خبر: 290346
بازگشت گوبلز

شبکه نامرئی پردازش رسانه‌ای علیه وزارت نفت این روزها به‌شدت پرکار است و به نظر می‌رسد یک ساماندهی پویا و خلاقانه در این شبکه صورت گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد راهبرد محوری این شبکه ایجاد شایعه‌هایی بزرگ از رویدادهایی عادی و پیش پا افتاده است. این روش یکی از ابزارهای قدیمی جنگ روانی است که به‌دلیل مهارت و تخصص یوزف گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان نازی در کاربرد آن برای ایجاد پروپاگاندا، به میراث گوبلز نیز مشهور شده است. محوری‌ترین موضوع در سیاست گوبلزی پروپاگاندا، ایجاد روایت‌های بزرگ از حوادث کوچک بود. هنر گوبلز در سازماندهی نخستین موج حمله به یهودیان شهرهای آلمان از طریق همین سیاست، یعنی ساختن دروغ‌های بزرگ از طریق به‌کارگیری روایت‌های کوچک بود؛ چیزی که مهارت گوبلز در آن سبب شد شب شیشه‌های شکسته رخ بدهد.

سه روز پیش از حادثه، منشی سفارت آلمان در پاریس مورد سوءقصد یک جوان فرانسوی قرار گرفته و کشته شده بود. حزب ناسیونال سوسیالیست از ماجرا روایتی دیگر ساخت و جوان قاتل یک یهودی ژرمن‌ستیز لقب گرفت، احساسات مردم و هواداران حزب قدرتمند نازی به سوی یهودی‌ستیزی هدایت شد و ماجرای شب شیشه‌های شکسته سرآغازی بر یکی از تراژدی‌های بزرگ آلمان شد. شب شیشه‌های شکسته، شب دهم نوامبر ۱۹۳۸ بود، شبی که در آن شماری از هواداران حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران به سرکردگی افراد مشخصی، به بهانه یهودی بودن عامل سوءقصد به منشی سفارت آلمان در پاریس، به خانه‌ها، مغازه‌ها و کنیسه‌های یهودیان در لایپزیک و دیگر شهرهای آلمان و اتریش حمله‌ور شدند، این حمله‌ها به خرد شدن شیشه‌های ساختمان یا به آتش‌کشیده شدن آنها منجر شد.

خیابان‌های محله‌های یهودیان لایپزیک در روزهای بعد پر از خرده شیشه بود، این شب‌ها به شب‌های بلورین یا شب شیشه‌های شکسته معروف شدند. این اتفاق آغازی بر حمله سازمان‌یافته به یهودیان بود که بی‌شک به سناریوسازی روانی بزرگ نیاز داشت و این کار با هنرمندی یوزف گوبلز و با ساختن دروغ‌های بزرگ از روایت‌های کوچک محقق شد.

با مرگ یوزف گوبلز، خود او از صحنه گیتی حذف شد، آنچه باقی ماند میراث او در تاکتیک‌های جنگ روانی بود و علاقه‌مندانی که در گوشه و کنار جهان راه او را پی گرفتند.

این روزها شبکه نامرئی پردازش رسانه‌ای برای تضعیف وزارت نفت یکی از خلاقانه‌ترین تاکتیک‌های یوزف گوبلز را در پیش گرفته است. طراحی این روش خبرپردازی پروپاگاندا و روند انتشار و توزیع آن قطعا طراحی حساب‌شده و دارای زمان‌بندی است.

بررسی دقیق تازه‌ترین دستاورد این شبکه می‌تواند بسیار جذاب باشد. مسئول یک شرکت پیمانکاری درجه دوم که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نفت سهامدار آن شرکت است، به دلیل یک تخلف مالی متهم می‌شود، خود این تخلف هم از سوی مجمع عمومی عادی آن شرکت کشف شده و موضوعی خارق‌العاده یا یک کشف اطلاعاتی نبوده است، با این حال سرخط خبرهای شبکه پردازش رسانه‌ای روی کلیدواژه «مدیر مالی وزارت نفت» متمرکز می‌شود. خبر نخستین بار ساعت ۲۲:۴۶ دقیقه شب منتشر  و به‌سرعت در شبکه‌های مجازی توزیع می‌شود. تا بیست‌وچهارساعت بعد، حتی این امکان که دروغ پایه این گزارش یعنی نبودن کرسی شغلی با عنوان مدیر مالی وزارت نفت به یک باور تبدیل شود هم میسر نبوده است. در ۴۸ ساعت پس از ماجرا و با توضیحات رسمی ارائه‌شده از سوی مراجع، ابعادی از ماجرا روشن شد، اما پروپاگاندا کار خود را کرده بود، از یک خبر کوچک یک دروغ بزرگ ساخته شده و به‌صورتی هوشمندانه در اذهان عمومی کاشته شده است. این کاشتن یک دانه در زمین افکار عمومی است برای مصادره به مطلوب پروپاگاندایی بزرگ‌تر.

پروپاگاندای بزرگ‌تر القای باور وجود دائمی فساد در وزارت نفت به‌عنوان قلب اقتصادی کشور است. یوزف گوبلز از قتل منشی سوم سفارت آلمان در پاریس، یک شب شیشه‌های شکسته ساخت، اما نیت نهایی او این بود که یک پروپاگاندای بزرگ‌تر معماری کند و آن را به باوری برای همه آلمانی‌ها تبدیل کرد؛ این باور که همه یهودیان درصدد انتقام از ژرمن‌ها هستند. او از یک شب بلورین، یک سیاست نژادپرستانه قدرتمند بیرون آورد. گوبلز به‌خوبی می‌دانست در جامعه‌ای که به هر دلیلی در شرایط شبه التهاب به‌سر می‌برد توزیع هر خبری که مخلوطی از حقیقتی کوچک و دروغی بزرگ باشد بسیار پذیرفتنی است و جامعه زیاد بر سر جزییات آن چانه نخواهد زد.

حالا و هفتاد و اندی سال پس از گوبلز، سیاست پروپاگاندای روایت مخلوط با فرمول حقیقتی کوچک به علاوه دروغی بزرگ به محور کارکردهای یک شبکه چندلایه نامرئی رسانه‌ای تبدیل شده است؛ شبکه‌ای که روایت‌های بزرگی از اتفاق‌های کوچک می‌سازد، در همین یکی دو ماه اخیر نمونه‌های مکرری از این کارکرد حرفه‌ای ساخت پروپاگاندا را شاهد بوده‌ایم. یک سر همه این رخدادها تلاش برای القای ناکارآمدی و فساد گسترده و سازمان‌یافته در درون وزارت نفت است.

خبرسازی‌های این دوره نشان می‌دهد طراحان سناریوی تضعیف وزارت نفت با هوشیاری از کارکردهای پروپاگاندا در دوران افزایش تنش سیاست خارجی کشور برای مقاصد خود استفاده می‌کنند.

منبع: سرزمین انرژی

کد خبر 290346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =