کاهش شدت انرژی با نوسازی و توسعه ناوگان قطار شهری

با ابلاغ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف در تاریخ ۱۴/ ۴/ ۸۹، توسط مقام معظم رهبری، اهمیت بهینه‌سازی و کاهش شدت انرژی دو چندان شد. مطابق با بند ۷ این سیاست‌ها، باید با اعمال اقدام‌های قیمتی و غیرقیمتی شاخص شدت انرژی کشور را کاهش داد.

یکی از زیربخش‌های بسیار مهم در این بند «اصلاح و تقویت ساختار حمل‌ونقل عمومی با تاکید بر راه‌آهن درون‌شهری و برون‌شهری به منظور فراهم کردن امکان استفاده سهل و ارزان از وسایل حمل‌ونقل عمومی» است.

وزارت نفت و به نیابت از آن شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ذیل این سیاست‌ها و به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری اقدام‌هایی در راستای کاهش شدت انرژی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، ساختمان و صنعت انجام داد که یکی از این  اقدام‌های بسیار مهم در این باره دریافت مصوبه شورای اقتصاد برای طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه» است. در این طرح تعداد ۲ هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در کلانشهرها) به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.

برای حمل مسافر در یک سفر با یک خودرو شخصی در مقایسه با مترو، ۲۶ برابر انرژی بیشتر مصرف می‌شود. برآورد صرفه‌جویی حاصل از یک واگن در سال میزان ۱۴۲۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸۸۶۳ دلار برای کلانشهرها پیش‌بینی شده است، با اجرای کامل این طرح پیش‌بینی می‌شود در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ معادل ۱۴۲۱.۵ میلیون دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱۱۸۲.۹۱ میلیون دلار صرفه‌جویی محقق شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت با اجرای کامل این طرح در طول دوره، حدود ۱۷.۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و ۰.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و در ضمن ۴۷.۱ میلیون تن معادل دی‌اکسیدکربن محقق خواهد شد.

براساس اقدام‌های انجام‌شده از سوی این شرکت و وزارت نفت، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۱۲۶ دستگاه واگن مشمول این مصوبه فوق شده و از این تسهیلات بهره‌مند شوند. براساس مصوبه شورای اقتصاد، با ورود این واگن‌ها به‌طور میانگین امکان افزایش۵۰۰ هزار سفر در روز در تهران فراهم می‌شود.

در ضمن پیش‌بینی می‌شود که در چهار کلانشهر اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد تا پایان سال، ۱۹۵ دستگاه واگن مشمول مصوبه فوق شده و از این تسهیلات بهره‌مند شوند. براساس مصوبه شورای اقتصاد با ورود این واگن‌ها به طور متوسط امکان افزایش ۴۰۰ هزار سفر در چهار کلانشهر فراهم می‌شود.

بنابراین ورود ۳۲۱ واگن در سال ۹۸ را می‌توان گامی موثر در راستای تحقق بند هفت سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف در اصلاح و تقویت ساختار حمل‌ونقل دانست.

 با ورود این ناوگان در تهران در سال ۹۷ به‌طور میانگین روزانه بیش از ۳۲۵ هزار لیتر در مصرف بنزین، ۱۴۰ هزار مترمکعب در مصرف سی‌ان‌جی و ۱۴ هزار لیتر در مصرف نفت‌گاز صرفه جویی می‌شود.

شایان ذکر است مقدار صرفه‌جویی در چهار کلانشهر در سال ۹۸ به‌طور میانگین روزانه بیش از ۲۸۰ هزار لیتر بنزین، ۱۲۰ هزار مترمکعب  سی‌ان‌جی و ۱۲ هزار لیتر نفت‌گاز را شامل می‌شود.


مریم مهدی‌نژاد
منبع: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

کد خبر 290623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =