ضرورت توجه به خانواده کارکنان در مسیر حفظ نیروی انسانی متخصص

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور زنان و خانواده بر ضرورت توجه به خانواده کارکنان مناطق عملیاتی تاکید کرد و گفت: باید در زمینه حفظ و نگهداشت نیروی متخصص کار کنیم و برای تحقق این مهم، باید به خانواده‌ها پرداخته شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، سیده‌طاهره سیدمؤمنی در نشست هم‌اندیشی مشاوران امور زنان این شرکت که روز سه‌شنبه (۱۱، تیرماه) با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق برگزار شد، افزود: با دید مثبتی که مدیران ارشد شرکت نفت و گاز شرق نسبت به زنان و مسائل خانواده‌ها دارند، امیدواریم شاهد بهبود شرایط زندگی در این منطقه باشیم.

وی ادامه داد: در مناطق عملیاتی، توجه به حوزه خانواده برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، ضمن اینکه مسئولیت سنگین این همکاران و تأمین گاز در فصل‌های سرد سال، نشان از تعهد و پشتکار کارکنان این شرکت دارد و ما تلاش می‌کنیم هر اقدامی برای بهبود وضعیت زندگی این کارکنان زحمتکش انجام دهیم.

سیدمومنی با اشاره به سهم زنان در مجموع کارکنان شرکت نفت و گاز شرق گفت: نسبت کارکنان خانم در این شرکت حدود ۲ درصد است، به‌طوری‌ که تنها ۱۴ نفر  نیروی زن رسمی و پیمانی و مدت‌موقت در شرکت شرق مشغول فعالیت‌اند و همین موضوع نشان می‌دهد که باید به حوزه خانواده توجه ویژه‌ای شود.

وی از پیشنهاد حضور زنان در حوزه‌های فنی نیز استقبال کرد و گفت: برای انتصاب زنان در این حوزه‌ها، باید اعتماد به نفس آنها را نیز بالا برد.

سیدمؤمنی با اشاره به تاکید معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت بر توجه ویژه به خانواده‌ها گفت: فعالیت‌هایی که در حوزه خانواده‌ها انجام می‌گیرد، با وجود هزینه‌بر بودن، در واقع سرمایه‌گذاری است. ما باید روی حفظ و نگهداشت نیروی متخصص کار کنیم و برای تحقق این مهم، باید به خانواده‌ها پرداخته شود.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور زنان و خانواده اظهار کرد: کم‌برخورداری مناطق عملیاتی، یکی از دلایل درخواست انتقال کارکنان است و این نشان می‌دهد با ایجاد فضای مناسب زندگی، می‌توان در حفظ نیروی انسانی گام مؤثری برداشت. همچنین حضور مشاوران امور زنان در شوراهای سیاست‌گذاری سبب می‌شود منافع خانواده‌ها در همه تصمیم‌ها مدنظر باشد.

پیگیری فعالیت‌های امور زنان اولویت شرکت نفت و گاز شرق است

در ادامه این نشست، سیدابوالحسن محمدی گفت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق تنها تولیدکننده نفت و گاز در شرق و شمال کشور است و کارکنان این شرکت به‌خصوص در فصل زمستان، همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا اختلالی در روند تامین گاز کشور ایجاد نشود و همان‌طور که زمستان گذشته شاهد بودیم با وجود قطع واردات گاز ترکمنستان، هیچ وقفه‌ای در روند گاز به هم‌وطنان ایجاد نشد.

وی ادامه داد: بعد از انتصاب به عنوان مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق، پیگیری فعالیت‌های امور زنان را در اولویت قرار دادیم.  

محمدی ضمن اشاره به ویژگی‌های زنان و مردان در حوزه‌های مختلف عملکردی گفت: به نظر من، مهم آن است که بتوانیم عدالت سازمانی را برقرار و زمینه را برای رشد کارکنان صرف‌نظر از ملاحظات جنسیتی فراهم کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: تغییر نگرش در محیط‌های عملیاتی و کوچک، کار آسانی نیست، اما تلاش کرده‌ایم با انتصاب زنان شایسته این مهم را محقق سازیم. همان‌گونه که انتصاب دو نفر از بانوان به عنوان مدیر منابع انسانی و مشاور امور زنان در شرکت نفت و گاز شرق، منشا اثرات مهم و قابل توجهی بوده است.

بهره‌مندی از ظرفیت بانوان افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد

همچنین فرشید خیبری، مدیر عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق گفت: تعداد زیادی از همکاران ما، شرایط کاری اقماری یا نوبت‌کاری دارند که شرایط بسیار سختی است و در این وضعیت، بار اصلی مسئولیت زندگی بر دوش همسران کارکنان قرار دارد و یکی از مهم‌ترین دلایل درخواست انتقال کارکنان نیز همین مسئله است.

وی تأکید کرد: برای حفظ و ارتقای شرایط روحی کارکنان باید توجه ویژه‌ای به همسران کارکنان داشته باشیم. به عنوان مثال تعیین مشوق‌هایی برای همسران این کارکنان می‌تواند در این خصوص مؤثر باشد.

وی ادامه داد: ما باید به دغدغه همکاران درباره خانواده‌های‌شان اهمیت دهیم. در این راستا پس از ۴۰ سال برای نخستین بار خانواده‌های کارکنان را به منطقه خانگیران بردیم و آنها از نزدیک با محل کار همسران خود آشنا شدند که این اتفاق، باوجود دشواری‌های انجام آن، تأثیر بسیار زیادی روی آنها گذاشت و ما تأثیر مثبت این کار را بر میزان درخواست‌های انتقال کارکنان دیدیم.

خیبری ادامه داد: مطمئنا اگر از ظرفیت زنان در همه عرصه‌ها و جبهه‌های کاری شرکت استفاده شود، شاهد افزایش بهره‌وری و اثربخشی در سطح شرکت خواهیم بود. البته در این خصوص باید به زیرساخت‌های مناطق هم توجه شود.

 در ادامه این نشست، زهرا کشوری، مدیر منابع انسانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به اینکه در شرکت شرق حدود ۲۰ نفر از بانوان در حال همکاری هستند، گفت: پس از طرح پیشنهاد تشکیل کمیته ارتقای کیفیت زندگی، بازدیدهای مؤثری از شهرک‌های مسکونی انجام شد. با حضور مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق در منطقه و دیدگاه مثبت ایشان در زمینه فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش، تحولات خوبی را شاهد بودیم که ارتقای زنان در سمت‌های مدیریتی یکی از نشانه‌های این تأثیر است.

کد خبر 290626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =