۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
  • کد خبر: 290672
ماموریت انتقال گاز پایدار در مناطق ده‌گانه

مناطق ده‌گانه انتقال گاز در سراسر کشور، ماموریت انتقال پایدار و ایمن گاز را با بهره‌مندی از خطوط سراسری و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز به‌عهده دارند.

به گزارش شانا، شرکت انتقال گاز ایران به عنوان بزرگ‌ترین زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران از سال ۱۳۴۴ در زیرمجموعه مدیریت شرکت پالایش و انتقال گاز فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۸۴ به عنوان مدیریت انتقال گاز از نظر ساختاری از بخش پالایش تفکیک شده است. این شرکت در پایان سال ۸۵ به شرکت انتقال گاز تبدیل شد و اکنون با در اختیار داشتن ۷۰ درصد دارایی‌های فیزیکی صنعت گاز و با بهره‌مندی از شبکه خطوط سراسری فشار قوی انتقال گاز، وظیفه خرید و حق‌العمل کاری گاز طبیعی، اتان، گاز مایع و مایعات گازی از منابع تولید داخلی و خارجی و فروش به مبادی تعیین شده داخلی و پایانه‌های صادراتی و انجام سوآپ فرآورده‌های یادشده را به‌عهده دارد که این کار با همکاری مناطق عملیاتی ده‌گانه، میسر شده است. هر کدام از این مناطق، مدیریت دریافت، انتقال و تحویل گاز در برخی استان‌های کشور را به‌عهده دارند. در ادامه به مرور آخرین اخبار مناطق انتقال گاز می‌پردازیم.

منطقه ۱ - انتقال پایدار گاز در زمان انجام تعمیرات ایستگاه کنترل فشار گاز ماهشهر

پیمان خضرایی، مدیر منطقه یک انتقال گاز گفت: با مشاهده ترک در جوش اتصال به شیر اطمینان روی RUN ایستگاه کنترل فشار ماهشهر، عملیات تعمیرات و ایمن‌سازی ایستگاه در دستور کار قرار گرفت که این عملیات با نظارت بازرسی فنی در کمترین زمان ممکن، بدون قطع و اختلال در گازرسانی به مصرف‌کنندگان با موفقیت به پایان رسید. ایستگاه کنترل فشار گاز ماهشهر روی خط ۳۰ اینچ واقع در کیلومتر صفر امیدیه - ماهشهر، نقش مهمی در انتقال گاز پایدار به مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی دارد.

منطقه ۲ -  بهره‌برداری از خط انتقال گاز  مجتمع پتروشیمی لردگان

مجتبی گلستانه، مدیر منطقه ۲ انتقال گاز از تزریق گاز به خط انتقال گاز مجتمع پتروشیمی لردگان خبر داد و گفت: هم‌زمان با تزریق گاز، مشعل این مجتمع پتروشیمی نیز روشن شد. این خط لوله ۱۶ اینچی به طول چهار کیلومتر از خطوط لوله اول و دوم سراسری منشعب شده است.

منطقه ۳ - نصب اسلیو فلزی آرمادیلو برای نخستین بار در کشور

حیدرعلی صادق‌پور، مدیر منطقه ۳ انتقال گاز اعلام کرد: با هدف افزایش راندمان انتقال گاز و جلوگیری از قطع گاز خط لوله اول سراسری، عملیات تعمیر در سرویس این خط با روش نصب غلاف فلزی  از نوع ARMADILLO  برای نخستین بار در حداقل زمان ممکن با رعایت موازین ایمنی و فنی، پس از کنترل فشار خط لوله توسط IOC منطقه ۳ انتقال گاز در کمتر از ۱۵ ساعت کار مداوم بدون حادثه به اتمام رسید.

 منطقه ۴ - جلوگیری از هدررفت گاز با برگزاری نشست‌های کمیته مدیریت کربن

ناصر علوی شهری، مدیر منطقه ۴ انتقال گاز از اجرای برنامه‌های دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه‌های مدیریت منابع آب، مدیریت پسماند و آلاینده‌ها و مدیریت کربن در این منطقه خبر داد و گفت: در سه ماه نخست امسال، جلسات منظم کمیته مدیریت کربن و انرژی در منطقه چهار انتقال گاز با هدف جلوگیری از هدر رفت گاز برگزار شده که مجهز کردن مسیر بلودان‌ها به دو شیر در ایستگاه‌های شیر بین‌راهی و مسیر خطوط لوله از جمله نتایج این جلسات است که از آن جمله می‌توان به نصب شیر دوم مسیر بلودان گاز ایستگاه انشعاب فولاد نیشابور و تعویض ولو بلودان ۸ اینچ ایستگاه مسجد اشاره کرد.

منطقه ۵ - بهینه‌سازی خطوط ورودی اسکرابر تاسیسات تقویت فشار گاز خنج

ولی‌الله فرخی، مدیر منطقه ۵ انتقال گاز از انجام عملیات بهینه‌سازی خطوط ورودی اسکرابر تاسیسات تقویت فشار گاز خنج خبر داد و گفت: با هدف سهولت و افزایش مانور در باز و بستن اسپول‌های ورودی اسکرابر برای انجام آزمایش‌ها و بازرسی‌های دوره‌ای و همچنین صرفه‌جویی در هزینه استفاده از ماشین‌آلات و کاهش زمان توقف تاسیسات، پروژه اصلاح و بهینه‌سازی مسیرهای ورودی با در نظر گرفتن شرایط اجرایی و ایمنی تاسیسات در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس، عملیات برشکاری ۹ لوله ۳۰ اینچ، جوشکاری ۶ لوله ۳۰ اینچ و تست RT بر روی سه واحد اسکرابر، با موفقیت و زودتر از زمان تعهدشده در برنامه زمان‌بندی انجام شد.

منطقه ۷ - افزایش ایمنی خط ۲۰ اینچ کامیاران - مریوان

امین عبادی، مدیر منطقه ۷ انتقال گاز ایران از ایمن‌سازی خط ۲۰ اینچ کامیاران - مریوان در این منطقه خبر داد و اظهار کرد: به منظور افزایش ایمنی این خط در مقابل رانش و امکان کنترل جریان گاز هنگام بحران‌های احتمالی، یک ایستگاه شیر بین راهی (LBV) در مسیر خط جانمایی و خط مورد نظر با هدف تامین گاز در مواقع بحرانی با خط تغذیه ۸ اینچ، لوپ شد.

منطقه ۹ - بهره‌برداری از خطوط انتقال گاز با هدف گازرسانی به آلاشت در مازندران

رسول داوودی‌نژاد، مدیر منطقه ۹ انتقال گاز درباره بهره‌برداری از خطوط انتقال گاز برای گازرسانی به شهر آلاشت، گفت: یکی از طرح‌های مهمی که در سال‌های اخیر با همکاری شرکت گاز استان مازندران، شرکت مهندسی و توسعه گاز و شرکت انتقال گاز پیگیری می‌شد، طرح گازرسانی به شهر آلاشت در استان مازندران بود که از مناطق سخت‌گذر و مرتفع کشور است. این طرح هفته گذشته، با هزینه‌ای بیش از ۸۱۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

منطقه ۱۰ - امضای تفاهم‌نامه همکاری با پارک علم و فناوری خلیج‌فارس

حمید خدری، مدیر منطقه ۱۰ انتقال گاز، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری با پارک علم و فناوری خلیج‌فارس، هدف آن را گسترش همکاری‌های علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و حمایت از فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه در حوزه صنعت انتقال گاز اعلام کرد و گفت: برقراری ارتباط بین بخش صنعتی انتقال گاز و بخش علمی و فناورانه استان بوشهر، سبب توسعه منطقه و بومی‌سازی صنعت انتقال گاز کشور می‌شود. اکنون نیز منطقه ۱۰ انتقال گاز در زمره برترین مناطق شرکت انتقال گاز ایران قرار دارد و این هدف به دنبال همکاری‌ مستمر با پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر محقق شده است.

کد خبر 290672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =