۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
  • کد خبر: 291740
ترامپ بازار نفت را بیش از ایران می‌ترساند

زمانی بود که تنش‌های ژئوپولیتیک در خاورمیانه موجب جهش قیمت نفت می‌شد، اما اکنون عوامل تهدیدکننده تقاضای نفت موجب شوک‌های قیمتی در بازار نفت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، موجی از حمله به نفتکش‌ها، اسقاط پهپادها و رویارویی تهدیدآمیز در اطراف تنگه هرمز تأثیر کمی بر قیمت نفت داشته است. شاید معامله‌گران نفتی باور ندارند مهم‌ترین تنگه نفتی جهان روی نفتکش‌ها بسته خواهد شد. توقیف نفتکش ستنا ایمپرو، مشکل خاص انگلیسی است و بعید به نظر می‌رسد شاهد توقیف شمار چشمگیری از نفتکش‌ها باشیم.

در مقابل، اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در هفته گذشته درباره وضع تحریم‌های بیشتر ضد کالاهای چینی کافی بود تا قیمت نفت را در سراشیبی بیندازد. قیمت شاخص نفت خام آمریکا در ۱۵ دقیقه نخست پس از اظهارات ترامپ ۴ درصد و در پایان آن روز ۸ درصد کاهش یافت.

تعرفه‌های ترامپ ضد کالاهای چینی برای رشد تقاضای جهانی نفت مانع ایجاد کرده‌اند. این مسئله، نگرانی بزرگ‌تری نسبت به اختلال در عرضه نفت از تنگه هرمز است.

آژانس بین‌المللی انرژی، برآورد خود را از رشد تقاضای نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش داده است. در آغاز این سال این نهاد پیش‌بینی می‌کرد تقاضای نفت یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد، اما ۶ ماه بعد این تصویر تغییر کرد و برآوردها درباره رشد تقاضای نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی به ۵۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت، اما پیش‌بینی درباره رشد تقاضای نفت در نیمه دوم این سال به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی در توجیه افزایش برآورد تقاضای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی، به انتظار تقویت رشد اقتصادی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) و کاهش قیمت نفت نسبت به پارسال اشاره می‌کند، اما بعید است این وضع ادامه داشته باشد.

در شرایطی که تولیدکنندگان نفت در جهان با مشکل عرضه بیش از حد روبه‌رو هستند، هر نشانه‌ای از ضعف تقاضا تأثیری اغراق‌آمیز بر قیمت‌ها خواهد داشت.

کد خبر 291740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =