تقاضا برای نفت اوپک روزانه ١.٤ میلیون بشکه کاهش می‌یابد

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت خود پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد.

به گزارش شانا، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت خام کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در نیمه نخست سال آینده ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی دیروز (پنجشنبه، ۲۱ شهریورماه) در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که در میانه بحران‌های اقتصادی، تقاضای جهانی نفت خام در سطح پایینی قرار دارد و از طرفی به دنبال افزایش عرضه ازسوی آمریکا که در ماه ژوئن گوی سبقت را از عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان ربوده، قیمت‌های این کالای راهبردی با کاهش روبه‌رو بوده است.

این آژانس در گزارش خود آورده است: اکنون که قیمت‌ نفت نسبت به یک سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است، این شرایط به سود مصرف‌کنندگان خواهد بود.

افزایش تولید نفت شیل سبب شده است آمریکا در ماه ژوئن به‌طور موقت عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان پشت سر بگذارد، به‌طوری که صادرات نفت خام ایالات متحده ۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

براساس تازه‌ترین برآورد این نهاد مستقر در پاریس، رشد تقاضای جهانی نفت خام امسال روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه و برای سال آینده میلادی یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود مذاکرات تجاری آمریکا و چین بیشتر از این چالشی نداشته باشد.

براساس این گزارش، احیای تولید نفت خام پس از پایان طوفان دوریان در کنار افزایش تولید نفت برزیل و میدان‌های دریای شمال سبب رشد شدید عرضه کشورهای غیرعضو اوپک می‌شود.

در پی کاهش شدید عرضه نفت عربستان و آلودگی در یکی از خطوط لوله اصلی صادرات نفت روسیه، فروش نفت آمریکا در ماه ژوئن بیش از ۳ میلیون بشکه افزایش یافت.

تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد که این رقم نسبت به سال جاری میلادی ۴۰۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، به ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، در حالی که این رقم نسبت به تولید ماه اوت امسال روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

ثبات ظاهری بازار نفت دوباره به شرایط مازاد عرضه باز می‌گردد و این وضع قیمت‌ها را تحت فشار می‌گذارد.

چالش مدیریت بازار نفت برای سال ۲۰۲۰ میلادی نیز باقی می‌ماند.

روسیه، عراق و نیجریه در ماه اوت روزانه ۶۰۰ هزار بشکه بیشتر از تعهد خود در توافق کاهش عرضه اوپک و غیر اوپک نفت تولید کردند، اما عربستان بیشتر از تعهد خود کاهش تولید داد که این موضوع سبب افزایش میزان پایبندی مجموع کشورهای حاضر در توافق کاهش عرضه شد.

کد خبر 293029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =