شرکت چینی عملا در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی حضور ندارد

وزیر نفت گفت: شرکت سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین به‌طور رسمی حضور نداشتن در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را اعلام نکرده است، اما در عمل نیستند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (شنبه، ۲۳ شهریورماه) پس از آیین امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال در جمع خبرنگاران در واکنش به طرح پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت ازسوی برخی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در شانزدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) در ابوظبی، اظهار کرد: کاهش دهند، آنهایی که بازار را خراب کردند، خودشان هم آن را درست کنند.

وی درباره اینکه آیا بازارهای جهانی نفت خام با کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای درست می‌شود، اظهار کرد: باید بازار را امتحان و واکنش آن را بررسی کرد.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا  شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) به‌طور رسمی اعلام کرده است که در طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی حضور نخواهد داشت، گفت: به‌طور رسمی اعلام نکرده است، اما در عمل نیستند.

زنگنه درباره اینکه مهلت این شرکت (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) تا چه زمانی است، اظهار کرد: ما در حال مذاکره با این شرکت هستیم تا به‌صورت مسالمت‌آمیز این موضوع را حل و فصل کنیم.

تغییر وزیر انرژی عربستان، مسئله داخلی است

زنگنه درباره کاهش احتمالی تحریم‌ها و خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا هم اظهار کرد: از نظر نفت این موضوع به معنای کاهش تحریم نیست، بلکه تنها پولی تخصیص داده می‌شود. من فکر می‌کنم اساس این موضوع این بوده است که تحریم‌های نفتی برداشته شود تا بتوانیم نفت بفروشیم، وگرنه در آینده بدهکار می‌شویم.

وی درباره اینکه در صورت بهبود شرایط، سیاست وزارت نفت در زمینه تولید چگونه است، گفت: حداکثر تولید.

وزیر نفت درباره انتصاب وزیر جدید نفت عربستان هم گفت: مسئله داخلی است.

زنگنه درباره آمارهای مربوط به ذخیره‌سازی نفت خام ایران هم که رسانه‌های خارجی از آن می‌گویند، اظهار کرد: درباره تحریم حرفی نمی‌زنم.

فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مراحل پایانی

وزیر نفت درباره طرح چینی‌ها مبنی بر سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در صنعت  نفت ایران ظرف ۲۵ سال آینده، پاسخ داد: من چنین موضوعی را نشنیدم، از کانال‌های رسمی هم در این زمینه به وزارت نفت اطلاع‌رسانی نشده است.

وی درباره فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم توضیح داد: فاز چهارم به صورت مجازی در حال اجراست و مراحل پایانی را طی می‌کند. ظرفیت پالایش کنونی این پالایشگاه ۴۲۰ هزار بشکه در روز است و تا پایان امسال هم با سرمایه‌گذاری کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار، ان‌شاء‌الله به ۴۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون واحد یوتلیتی و خوراک اضافی برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود ندارد، ادامه داد: من نمی‌دانم، چه اصراری است وقتی پروژه‌ای با ۱۰۰ میلیون دلار اجرا می شود ما یک میلیارد دلار برای آن هزینه کنیم.

وی درباره طرح فراگیر پالایشی سیراف هم گفت: تامین مالی این طرح با دستور رئیس جمهوری و پیگیری ایشان در مراحل آخر هماهنگی است. تامین مالی این طرح طبق مباحثی که مطرح است، قرار است از طریق بازار سرمایه انجام شود و هماهنگی آن با بورس انجام شده‌ است. فکر می‌کنم بتوانیم به‌زودی این موارد را نهایی کنیم.

پرگس فعال نیست

زنگنه درباره اساسنامه جدید شرکت ملی گاز ایران و یکچارچه سازی بخش بالادستی و پایین دستی این بخش اظهار داد: طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که بر اساس آن به شرکت ملی گاز ایران اجازه داده می‌شود در بخش بالادستی اگر خواست یا اگر دولت تصمیم گرفت، فعال شود. این موضوع در همین حد مطرح است، اما برخی بزرگ‌نمایی کردند.

وی درباره قرارداد پرگس هم اظهار کرد: کنسرسیوم پرگس به دلیل اینکه نتوانسته مسائل مالی را حل کند، هم اکنون فعال نیست. از نظر ما کوتاهی نیست.

وزیر نفت اینکه آیا جایگزینی برای این کنسوسیوم (پرگس) وجود دارد، اظهار کرد: فعلا جایگزینی برای آن وجود ندارد و باید منتظر مناطق نفت‌خیز جنوب ماند. اما بطور کلی اگر بخواهیم چنین پروژه‌های را اجرا کنیم باید از بازار سرمایه داخلی استفاده کنیم.

زنگنه درباره فرزاد بی هم اظهار کرد: امیدوارم کار این میدان را به‌صورت اکتشاف توصیفی به‌زودی آغاز کنیم، اگر هندی‌ها ظرف چند ماه آینده بیایند، ما آماده ایم با آنها کار کنیم، در غیر این صورت خودمان به‌صورت مستقل آن را توسعه می‌دهیم.

وی درباره مبلغ قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال هم توضیح داد: مبلغ این قرارداد هم اکنون ۴۴۰ میلیون دلار است و قیمت نهایی آن پس از برگزاری مناقصه‌ها تعیین می‌شود، همانند قراردادهای بیع متقابل متعارف، اما حجم عظیمی از کار در این میدان به شرکت‌های داخلی سپرده خواهد شد.

ضرورت استفاده از کارت سوخت شخصی

وزیر نفت درباره محدودیت سوخت‌گیری با کارت‌ سوخت جایگاه‌ها هم اظهار کرد: برداشت اشتباهی در این زمینه شده است که می‌گویند چرا سهمیه‌ها را کم کردید. ما سهمیه‌ای ندادیم که آن را کم کنیم، هر فردی با کارت هوشمند سوخت خود هر میزان که بخواهد می‌تواند سوخت‌گیری کند، اما قرار است مردم از کارت هوشمند سوخت خود استفاده کنند، نه اینکه ۹۵ درصد مردم از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند.  

زنگنه با بیان اینکه ظرف چند روز آینده همه صاحبان خودرو در کلانشهرها صاحب‌کارت سوخت می‌شوند، بر ضرورت استفاده از کارت سوخت ازسوی صاحبان خودرو تاکید کرد و گفت: ناچار شدیم مقدار سوخت‌گیری با کارت جایگاه را محدود کنیم تا مردم از کارت سوخت خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه روزانه توانایی صدور ۴۰ تا ۵۰ هزار کارت هوشمند سوخت را داریم، گفت: تعداد محدودی از صاحبان خودرو هنوز کارت هوشمند سوخت ندارند و نزدیک به یک میلیون کارت سوخت در باجه‌های پست معطل مانده است.

وزیر نفت درباره پیشنهاد روسیه مبنی بر صادرات نفت ایران از طریق دریای خزر هم اظهار کرد: چنین موضوعی را نشنیده‌ام.

کد خبر 293075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =