راهکار بلندمدت جلوگیری از افت فشار مخزن گازی پارس جنوبی آغاز شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ضمن تشریح راهکار کوتاه مدت و بلندمدت برای جلوگیری از افت فشار گاز در میدان گازی پارس جنوبی، گفت: امضای قرارداد توسعه میدان بلال یکی از راهکارهای بلندمدت برای جلوگیری از افت فشار گاز در پارس جنوبی است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد مشکین‌فام صبح امروز (شنبه،۲۳ شهریورماه) در آیین امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال با اشاره به اینکه برای ۲۵ سال آینده پارس جنوبی، چشم‌انداز تازه‌ای بر مبنای تامین مستمر حداقل ۷۵ درصد گاز مورد نیاز مصرفی کشور در شرکت نفت و گاز پارس تعریف شده است، اظهار کرد: تا پایان امسال، پنج سکوی باقیمانده پارس جنوبی در یارد شرکت صدرا نصب و برداشت گاز غنی از همه بلوک‌های گازی پارس جنوبی (به جز فاز ۱۱) محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه پس از توسعه کامل میدان مشترک پارس جنوبی باید به فکر نگهداشت تولید بر مبنای همین چشم‌انداز باشیم، تصریح کرد: اگرچه تاکنون افت فشار از این میدان محسوس نبوده است، اما پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده سالانه ۲۸ میلیون مترمکعب‌ گاز این میدان کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی دو راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی شده است، درباره این راهکارها توضیح داد: انجام عملیات اسیدکاری، مشبک‌کاری و تعمیر چاه‌های تولیدی، حفر چاه‌های جدید، احداث خطوط لوله جدید بین سکوها و... از جمله راهکارهای کوتاه‌مدت هستند که در همین راستا، اسیدکاری ۱۱ حلقه از چاه‌های تولیدی میدان در نیمه نخست امسال آغاز شد و تا پایان سال ۱۱ حلقه چاه دیگر نیز اسیدکاری خواهد شد.

مشکین فام ادامه داد: مشبک‌کاری ۱۱ حلقه چاه در لایه K1، حفر۶۰ حلقه چاه جدید در محدوده بلوک‌بندی موجود و تعمیر چاه‌ها از جمله اقدام‌های دیگری است که به نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی کمک می‌کند، در همین زمینه یک چاه تعمیر شده است و تا پایان امسال چهار حلقه چاه نیز به‌طور کامل تعمیر خواهد شد.

وی همچنین به احداث خطوط لوله بین سکوهای دریایی که منجر به کاهش ۵۰ درصدی افت فشار گاز می‌شود اشاره کرد و افزود: بر مبنای این سناریو، افزودن خطوط لوله بین سکوها و از سکو تا پالایشگاه خشکی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ضرورت حمایت قوای سه‌گانه از تداوم توسعه پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در تشریح راهکارهای بلندمدت برای جلوگیری از افت فشار مخزن پارس جنوبی هم گفت: تمرکز بر بلوک‌های اطراف میدان پارس جنوبی از جمله راهکارهای بلندمدت به شمار می‌آید که با امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال می‌توان گفت راهکارهای بلندمدت از امروز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه حفر چاه‌های اکتشافی در بلوک گازی یلدا، انجام فعالیت‌های عملیاتی در نواحی شمالی میدان گازی پارس جنوبی و طراحی و نصب سکوهای تقویت فشار گاز گام‌های بعدی این شرکت برای تحقق نگهداشت تولید خواهد بود، یادآور شد: توسعه میدان‌هایی مانند پارس شمالی، فرزاد و کیش نیز در برنامه است و در آینده گاز تولیدی این میدان‌ها پس از توسعه به پالایشگاه‌های خشکی منتقل خواهد شد.

مشکین فام به ۱۳ پالایشگاه گازی در منطقه پارس ۱ و پارس ۲  اشاره کرد و  با بیان اینکه ظرفیت این پالایشگاه‌ها، پالایش روزانه ۲۷ میلیارد فوت مکعب (۷۵۶ میلیون مترمکعب در روز) گاز غنی است، تصریح کرد: برای این تاسیسات باید به فکر خوراک باشیم که با احتساب ایران ال‌ان‌جی به ۲۹ میلیارد فوت مکعب می‌رسد.

وی به قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال هم اشاره کرد و توضیح داد: در این قرارداد سعی شده مشکلات قراردادهای پیشین را برطرف کنیم، این قرارداد با سرمایه‌گذاری از سوی شرکت کارفرما با شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی امضا شده است و هیچ‌گونه پاداشی (به جز هزینه مدیریت) به پیمانکار تعلق نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از حمایت همه ارکان نظام برای توسعه پارس جنوبی قدردانی کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته مسئولان فارغ از سلایق و جناح‌بندی‌های مختلف از توسعه پارس جنوبی به عنوان سرمایه ملی حمایت کرده‌اند و خواهشمندم از این پس نیز همه ارکان نظام و قوای سه‌گانه روی این موضوع تمرکز کنند تا تامین ۷۵ درصد گاز کشور از این حوزه محقق شود.

کد خبر 293076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =