زنگنه: تحریم‌ها صنعت نفت را متوقف نکرده است؛ ما زنده‌ایم

وزیر نفت گفت: نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم و یا بگوییم چه کارهایی انجام داده‌ایم؛ اما ما نشان داده‌ایم که آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند. تحریم‌ها صنعت نفت ایران را متوقف نکرده است؛ ما فعالیم. ما زنده‌ایم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (شنبه، ۲۳ شهریورماه) در آیین امضای قرارداد توسعه میدان مشترک گازی بلال، با بیان این مطلب، از حرکت روبه جلوی صنعت نفت ایران با اتکا به امید و تلاش گفت و تاکید کرد: ما می‌خواهیم با جهان تعامل داشته باشیم، اما اگر بخواهند ما را متوقف کنند، ما متوقف‌شدنی نیستیم و تمام تلاش و قدرت خلاقه خود را به کار می‌گیریم تا بر مشکلات فائق شویم.

قدردانی از قهرمانان اصلی توسعه پارس جنوبی

زنگنه با اشاره به گذشت ۲۲ سال از آغاز فرایند توسعه در پارس جنوبی گفت: ۲۲ سال گذشت و الحمدالله این عمر در خدمت به جمهوری اسلامی، خدمت به ملت ایران و در راه سرافرازی ملت سپری شد.

وی ادامه داد: از تمام کسانی که در این مدت در پارس جنوبی زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم؛ از اکتشاف گرفته تا دیگر بخش‌ها؛ شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت ملی گاز ایران و صدها پیمانکار و مشاوری که اسم نمی‌بریم اما به واقع، قهرمانان اصلی این عرصه آنان هستند که توانستند کاری کنند تا امروز سرافراز باشیم.
وزیر نفت با بیان اینکه به جز پالایشگاه فاز ۱۴، تمام پالایشگاه‌های پارس جنوبی در مدار قرار دارد، این نوید را داد که تا اواخر امسال تمام سکوها در ۲۷ فاز نصب و همه ظرفیت بخش دریایی (به جز فاز ۱۱) عملیاتی شود.

چرا پتروپارس؟

زنگنه قرارداد میدان بلال را قرارداد مهمی خواند و درباره چرایی انعقاد این قرارداد با شرکت پتروپارس توضیح داد: چیز عجیبی نیست؛ شرکت پتروپارس بهترین شرکت E&P ایرانی است که در کشور فعالیت می‌کند و در تمام کارهایی که به این شرکت سپرده شده، عملکرد آن هم از نظر زمان و هم از نظر مبلغ قراردادی بسیار نزدیک به تعهداتش بوده است. قراردادهایی داشته‌ایم که زمان  و هزینه آن بیش از دو برابر زمان و هزینه پیش‌بینی شده تمام شده است. بالاخره کار تمام می‌شود، اما مهم این است که با چه قیمت و با چه زمانبندی کار پایان یابد. این رعایت قیمت و زمانبندی در ارزیابی شرکت‌ها برای ما بسیار مهم است و پتروپارس از این جهت عملکرد خوبی داشته است. باید از این بابت به همکاران این شرکت تبریک گفت و از آنان که این شرکت را با وجود فشارهایی که آن زمان وجود داشت و فهم زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان نبود، بنیان گذاشتند به نیکی یاد کرد.

وزیر نفت، مدت قرارداد را ۳۴ ماه و رقم سرمایه‌گذاری را حدود ۴۴۰ میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: البته این قرارداد نوع جدیدی از قرارداد است و رقم سرمایه‌گذاری ثابت نشده؛ مثل قراردادهای OPEN CAPEX بیع متقابل یا IPC است که پیمانکار عمومی مناقصه می‌رود و بعد قیمت‌ها با نظارت شرکت ملی نفت ایران مشخص می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قرارداد از محل صندوق توسعه ملی تامین مالی خواهد شد، ادامه داد: باید از این مجموعه هم تشکر کنم، زیرا اگر در این سال‌ها کمک‌های صندوق نبود، چه در پارس جنوبی و چه در غرب کارون، نمی‌توانستیم عملکرد موفقی داشته باشیم و بانک‌های عامل مثل تجارت و ملت هم در این زمینه همکاری وسیعی داشتند.

تعیین تکلیف همه میدان‌های مشترک

زنگنه در ادامه به برنامه اعلامی خود به مجلس مبنی بر تعیین تکلیف تمامی میدان‌های مشترک تا پایان دولت اشاره کرد و گفت: البته من نگفتم کار تمام میدان‌های مشترک تمام می‌شود؛ بدیهی است به‌طور مثال توسعه میدان عظیمی مانند آزادگان سال‌ها ادامه دارد، اما در پایان دولت هیچ میدانی نخواهد بود که پیمانکار با نظام اجرایی روشن و شفاف و تامین مالی شده روی آن مشغول کار نباشد.

وزیر نفت عنوان کرد: توسعه میدان مشترک گازی بلال که آغاز می‌شود. ان‌شاءالله عملیات فرزاد بی را هم امسال شروع می‌کنیم. فاز ۱۱ هم اگرچه به دلیل تحریم‌ها دچار وقفه شد، اما آن وقفه را می‌شکنیم و امسال عملیات اجرایی توسعه این فاز را هم آغاز می‌کنیم. فروزان را داریم. توسعه در غرب کارون خوب پیش می‌رود؛ میدان‌های حوزه ایلام مثل آبان، پایدار غرب  و... هم که قراردادهایشان امضا شده و در واقع میدان مهمی نخواهیم داشت که تکلیف آن مشخص نشده باشد. ان‌شاءالله عمده توسعه میدان پارس جنوبی در همین دولت پایان می‌یابد و تلاشمان آن است که مرحله نخست توسعه فاز ۱۱ نیز تا نیمه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به نگرانی مردم درباره میدان‌های مشترک عنوان کرد: ما این نگرانی را به عنوان خادمان شما به خوبی درک کردیم و الحمدالله در پارس جنوبی از همسایه عقب نیستیم و حتی در تولید روزانه جلوتر هم هستیم؛ درغرب کارون هم چنین است، بنابراین با وجود تحریم‌هایی که به ما اعمال می شود، قطار توسعه صنعت نفت متوقف نشده و عملکرد وزارت نفت از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.

ایران پلاست سیزدهم

زنگنه با بیان اینکه اخبار مربوط به امضای قراردادها و بهره‌برداری از طرح‌ها در آینده بیشتر خواهد بود، این روند را نشانگر جریانی دانست که حاکی از کار در اوج تحریم‌هاست و اضافه کرد: تحریم‌ها ما را متوقف نکرده است؛ ما زنده‌ایم؛ ما فعالیم و برای صنعت نفت ایران در تلاشیم. اگر صنعت نفت حرکت کند، پیمانکاران و سازندگان ایرانی فعال می‌شوند. لازمه رونق کار، سفارش کار است و سفارش از دل قراردادها بیرون می‌آید. کارهای عظیمی باید تعریف و اجرا شود. این قرارداد نشان می‌دهد ما همچنان پرتحرک و پرکاریم.

وزیر نفت به شتاب در عملیات گازرسانی، ثبت رکوردهای بزرگ در بخش پالایشی و موفقیت‌های صنعت پتروشیمی به عنوان مصادیق دیگری از تحرک و کار در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: هفته آینده نمایشگاه سیزدهم ایران پلاست را خواهیم داشت و آنجا دستاوردهای صنعت پتروشیمی نشان داده خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر گفت: در جهش دوم پتروشیمی هستیم که با تحقق آن، تولید محصولات پتروشیمی به بالای ۱۰۰ میلیون تن در سال می رسد و با جهش سوم این شاخص به ۱۴۰ میلیون تن خواهد رسید؛ بخشی از خوراک مورد نیاز از پارس جنوبی تامین می‌شود و بخشی از ان‌جی‌ال‌های در دست احداث. در نمایشگاه پتروشیمی امسال خواهیم گفت که چقدر برای اجتناب از خام‌فروشی تلاش و چقدر صنایع پایین‌دستی در کشور ایجاد شده است و چه برنامه‌هایی برای آینده این صنعت داریم.

دستوراتی برای فاز ۱۱

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اتخاذ تمهیدات برای مقابله با افت تولید در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که با توتال و طرف چینی امضا شد، جلوگیری از افت تولید بود تا برنامه‌ای که هنوز در منطقه هم اجرا نشده، در قالب این قرارداد در ایران اجرا شود و ما هم یاد بگیریم. اما حالا که تحریم اجازه ادامه کار را نداد، از دوستان می‌خواهم و کتبا هم می‌نویسم که حتما این کار را شروع کنند و برای طراحی و ساخت تجهیزات فکر کنند. ما نباید متوقف شویم. باید برای ارتقای سطح فناوری ملی هر کاری نیاز است انجام دهیم و طراحی در کیفیت عالی بین‌المللی را در دستور کار قرار دهیم.

وزیر نفت در پایان، حرف همیشگی خود در باب پارس جنوبی را تکرار کرد: پارس جنوبی را دلار نساخت؛ پارس جنوبی را عشق مدیران و کارکنانی ساخت که برای سربلندی ایران حاضر شدند از همه چیز خود بگذرند.

کد خبر 293040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =