آنچه فعالان بخش خصوصی به «زنگنه» و «مدیران نفت» گفتند

نمایندگان بخش خصوصی، بعضی از مباحث مطرح‌شده در دیدار با وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت را تبیین کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درباره این دیدار اظهار کرد: این دیدار فرصت بسیار مناسبی بود تا درباره استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) حوزه انرژی داخلی با وزیر نفت صحبت کنم.

وی با بیان اینکه پس از تحریم ۴ نوامبر ۲۰۱۸ آمریکا، ضرورت توجه به ظرفیت بسیار خوب شرکت‌های ایرانی بیش از پیش نمایان شد، افزود: اتاق بازرگانی تهران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در همکاری با هیئت‌های اقتصادی که در یک سال و نیم اخیر به ایران آمده بودند، موفق به شناسایی شرکت‌های SME اروپایی از میان این هیئت‌ها شد.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در این دیدار خدمت وزیر نفت عرض کردم که ۱۱۴ شرکت SME فعال در حوزه انرژی در اروپا شناسایی شده‌اند، ادامه داد: این شرکت‌ها را از طریق انجمن‌های تخصصی با شرکت‌های داخلی ارتباط داده‌ایم و از مجموع ۱۱۴ شرکت که اعلام آمادگی اولیه کرده بودند، ۳۲ شرکت در همین شرایط کنونی تحریم، آماده همکاری هستند.

پدیدار با بیان اینکه تنها شرط همکاری این شرکت‌های اروپایی این است که شرکت‌های SME ایرانی حوزه انرژی باید مورد تأیید وزارت نفت قرار گیرند، تصریح کرد: از آقای وزیر درخواست کردم که وزارت نفت با تأیید این شرکت‌ها سبب ایجاد قرارداد همکاری با شرکت‌های SME اروپایی شود.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: این شرکت‌های اروپایی شناسایی‌شده آمادگی همکاری به‌منظور انتقال دانش فنی مورد نیاز ما را دارند.

پدیدار به اعلام آمادگی همکاری بیش از ۱۵۰ شرکت SME ایرانی اشاره و تصریح کرد: از بین این شرکت‌ها معادل آن شرکت‌هایی که از اروپا خواهند آمد، دعوت می‌شود، اجرای این برنامه در شرایط امروز، سبب رونق تولید و استفاده از ظرفیت‌های خالی شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه انرژی خواهد شد.

بررسی پرداخت ریالی و ارزی وجه خرید فرآورده‌های نفتی از بورس

سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی هم که در این نشست حضور داشت، با اشاره به اینکه دسترسی بخش خصوصی به مسئولان در شرایط سخت تحریم باید بیشتر باشد، گفت: در این دیدار به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد شد با توجه به اینکه پرداخت ریالی وجه خرید فرآورده‌های نفتی از بورس می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، بنابراین امکان پرداخت هم ریالی و هم ارزی میسر شود که آقای کرباسیان دستور پیگیری آن را دادند.

وی افزود: همچنین مشکلات بخش خصوصی در زمینه صادرات نفت‌خام نیز با مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مطرح و قرار شد از طریق ستاد تدابیر ویژه پیگیری شود.

حسینی به گفت‌وگوهایی که با آقای زنگنه درباره سختگیرانه بودن مصوبه توسعه ۲ میلیون بشکه‌ای صنایع پالایشی برای بخش خصوصی داشته است، اشاره و تصریح کرد: وزیر نفت نیز این موضوع را تأیید و عنوان کرد این مشکل قانونی است و مجلس این مورد را تصویب کرده و به وزارت نفت که آیین‌نامه آن را تدوین کرده است مرتبط نیست و این آیین‌نامه کار بخش خصوصی را تسهیل نیز کرده است.

داخلی‌سازی بیش از ۹۵ درصد تجهیزات O&M

بهرام بارانی، عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز با تأکید بر توجه بیشتر به ظرفیت‌های بسیار خوب شرکت‌های داخلی گفت: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات مربوط به O&M (بهره‌برداری و نگهداشت) در این انجمن ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه سازندگان تجهیزات صنعت نفت بخش عمده‌ای از تحریم را بی‌اثر کرده‌اند، ادامه داد: با حمایت بیشتر از سازندگان داخلی باید از واردات تجهیزات به کشور جلوگیری کرد.

بارانی با اشاره به اینکه وزیر نفت در این دیدار بر حمایت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی تأکید کرد، افزود: باید به الگوهای مدیریتی بیشتر اندیشیده شود و در این زمینه آقای زنگنه که یکی از مدیران با درایت کشور هستند، بسیار خوب عمل کرده و مدیران جوان را وارد بدنه وزارت نفت کرده‌اند. موضوع جانشین‌پروری با استفاده از مشاوره مدیران باتجربه بسیار حائز اهمیت است و مدیران صنعت نفت نیز باید ایده‌های نو مدیران جوان را حمایت کنند.

احمد عطار، مدیرعامل شرکت ناموران از دیگر فعالان بخش خصوصی با اشاره به اینکه این شرکت با همکاری شرکت نارگان از توسعه‌دهندگان یکی از پالایشگاه‌های سیراف است، گفت: ما انتظار خاصی از وزارت نفت برای تأمین مالی پروژه نداریم و در این دیدار نیز به وزیر نفت اطلاع دادم بانک عامل پروژه مشخص شده است و از سه مسیر در حال دریافت فاینانس هستیم که امیدواریم یکی از آنها به نتیجه برسد.

دیدار و گفت‌وگوی وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت با فعالان بخش خصوصی شامگاه سه‌شنبه (۳۰ مهرماه) در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باغ کوشک) برگزار شد و وزیر نفت در این دیدار با حدود ۷۰ فعال بخش خصوصی به‌صورت رودررو گفت‌وگو کرد.

کد خبر 294692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =