۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
  • کد خبر: 294786
خدمات ستاد اربعین صنعت نفت جنوب در یک نگاه

استقرار کانکس‎های متعدد‎ و انواع خودروهای سبک و سنگین، برپایی مواکب، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، استقرار جایگاه‎های سیار عرضه سوخت در پایانه‌های مرزی غرب کشور، تخصیص چند دستگاه تانکر آب، ساخت ایستگاه‌های صلواتی برای اسکان و پذیرایی از زائران و ... از مهم‌ترین اقدام‌های ستاد اربعین صنعت نفت جنوب برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به زائران اربعین حسینی بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، امسال در آستانه همایش اربعین حسینی ستاد ویژه‌ای متشکل از شرکت‌های تابع وزارت نفت با محوریت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با عنوان ستاد اربعین حسینی صنعت نفت جنوب به‌منظور ارائه خدمات منسجم، موثر و مطلوب به زائران حسینی شکل گرفت و شرکت‌های تابع وزارت نفت در استان خوزستان در ایام اربعین کمک‌ها و خدمات خود را در قالب ستاد اربعین حسینی صنعت نفت ارائه کردند.

آب‎رسانی و احداث جاده

بر اساس اعلام ستاد اربعین صنعت نفت جنوب، در راستای تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای زائران اربعین، ۱۵ دستگاه تانکر برای تامین آب مواکب در مرزهای چذابه و شلمچه اختصاص داده شد که کار آبرسانی به موکب‌های مستقر در مرزهای شلمچه با استفاده از دستگاه‌های تانکر به میزان ۵۰۰ هزار لیتر در روز انجام شد و با توجه به اهمیت آبرسانی، با تلاش کارکنان ترابری صنعت نفت، این تانکرها روزانه دو یا سه سرویس به‌منظور آبگیری در مسیر تردد می‌کردند.

شرکت ملی نفت ایران با هدف تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی، دو جاده منتهی به پایانه مرزی چذابه را احداث کرد و ۲۴ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین را نیز برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین اختصاص داد. به این منظور جاده هویزه، سوسنگرد عبدالخان، بستان، سابله، نیسان، هویزه با اعتبار ۷۵.۶ میلیارد تومان و مسیر جدید در بخش کمربندی سوسنگرد و جاده بستان، سابله با اعتبار ۲.۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات مدیریت نظارت بر طرح‌های عام‌المنفعه مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران احداث شده است.

جابجایی ۵ هزار زائر

شرکت‌های تابع وزارت نفت در استان خوزستان تجهیزاتی نظیر جرثقیل، لودر، کمپرسی، کشنده و کفی، تانکر آب، مینی‌بوس، دوکابین و خودرو سواری را تامین و در مرزهای چذابه و شلمچه مستقر کردند و همه این موارد تا پایان راهپیمایی اربعین و بازگشت زائران حسینی در حال خدمت بودند.

به همت ستاد اربعین صنعت نفت جنوب، در مجموع ۹۱ دستگاه اتوبوس و ۹۰ دستگاه مینی‌بوس برای نقل‌وانتقال زائران از اهواز به شلمچه و چذابه و برعکس اختصاص یافت که این دستگاه‌ها کار جابه‌جایی ۵ هزار و ۵۰۰ نفر را به‌صورت رایگان انجام دادند.

برپایی مواکب

بزرگ‌ترین ایستگاه صلواتی در استان خوزستان از سوی صنعت نفت با وسعتی حدود ۱۵۰۰ متر مربع در شهرستان اندیشمک برپا شد ‌که با تجهیزات و امکانات مطلوب در طول سال پذیرای خیل عظیمی از زائران اربعین حسینی و همچنین کاروان‌های راهیان نور ‌است. ‌

موکب شهدای صنعت نفت در پایانه مرزی چذابه با مساحت ۳۲۰ متر مربع از نیمه دوم مهرماه آماده پذیرایی و اسکان زائران شد و تا سه روز بعد از اربعین و بازگشت زوار دایر بود. موکب شهدای صنعت نفت جنوب از سال ۹۵ تاکنون هر سال در مرز چذابه برپا می‌شود و افزون بر پذیرایی روزانه از زائران، دارای نمازخانه و محل اسکان و استراحت برادران و خواهران زائر با ظرفیت یک هزار نفر است. نصب و آماده‌سازی این موکب از سوی حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان (وزارت نفت - جنوب) با پشتیبانی شرکت‌های تابع وزارت نفت در استان خوزستان انجام می‌شود.

در این میان پایگاه مقاومت بسیج شهدای رمضان شرکت نفت و گاز اروندان به‌منظور ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، یک موکب مجهز را در پایانه مرزی شلمچه مستقر کرد و بسیجیان شرکت به‌صورت تمام‌وقت در حال خدمت‌رسانی بودند. این شرکت در کنار سایر شرکت‌های تابع وزارت نفت، بیش از ۶۰ دستگاه/روز انواع ماشین‌آلات سنگین اعم از تریلر کفی، جرثقیل، تانکر آبرسان و لیفتراک را تامین و در اختیار ستاد اربعین حسینی صنعت نفت قرار داد تا در محل و زمان مناسب استفاده شود.

شرکت گاز استان خوزستان نیز مطابق سال‌های گذشته، با برپایی موکب در اندیمشک و چذابه اقدام به ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی(ع) کرد که این دو موکب در ورودی شهرستان اندیمشک و نقطه صفر مرزی چذابه برپا شد و تا پایان اربعین به زائران خدمات پذیرایی و اسکان ارائه داد.

استقرار کانکس‎های متعدد 

به همت ستاد اربعین صنعت نفت جنوب، افزون بر نصب و آماده‌سازی موکب شهدای صنعت نفت، ۲۰ دستگاه کانکس برای مصارف گوناگون (کانکس‌های استراحت، بازرسی، غذاخوری و بهداشتی) در معابر منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه به منظور خدمت‌رسانی به زائران اربعین استقرار یافت که این کانکس‌ها با هدف تامین نیازهای زائران از سوی شرکت ملی حفاری ایران سازماندهی شد و در اختیار ستاد اربعین حسینی صنعت نفت خوزستان قرار گرفت.

حسب اعلام نیاز ستاد اربعین صنعت نفت، کانکس‌های خوابگاهی و بهداشتی برای اسکان ماموران پلیس راهوار، نیروهای انتظامی و حراستی، موکب صنعت نفت و همچنین گروه‌های پزشکی جهادی مستقر در موقعیت‌های مدنظر قرار گرفت. همچنین تعداد ۱۳ دستگاه خودرو یخچال‌دار برای حمل و توزیع یخ در مناطق مرزی شلمچه و پنج دستگاه کامیون اتاق‌دار برای حمل آب آشامیدنی به آن‌سوی مرز از سوی شرکت ملی حفاری تامین شد و این شرکت کار خدمات‌رسانی در این موقعیت‌ها را با هماهنگی ستاد اربعین حسینی صنعت نفت در جنوب برعهده داشت.

تخصیص دو دستگاه خودرو سبک، تعدادی تریلر و جرثقیل و خودروهای ویژه برای حمل کانکس‌ها و امکانات به‌منظور برپایی مواکب و اعزام نیروی تخصصی در این زمینه، تهیه ۲ هزار قوطی غذای کنسرو شده و اعزام گروه‌های فرهنگی و رسانه‌ای بخش دیگری از اقدام‌های شرکت ملی حفاری در راستای تامین نیازهای مورد درخواست ستاد اربعین حسینی به شمار می‌رود.

استقرار جایگاه‎های سیار عرضه سوخت

با آغاز راهپیمایی‌های ایام محرم و اربعین حسینی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز استان خوزستان نیز به‌منظور سوخت‌رسانی مطلوب به زائران حسینی، اقدام به استقرار ۱۷ جایگاه سیار سوخت‌رسانی در خروجی‌های مهم مرزی غرب کشور کرد.

مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه چهار نقطه مرزی کشور هستند که در اعزام مسافران خروجی به عتبات نقش مهمی دارند. در منطقه مرز خسروی که در ۲۲۵ کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار دارد، پنج دستگاه جایگاه سیار عرضه سوخت‌ استقرار یافت. همچنین در مرز مهران هفت جایگاه، شلمچه یک جایگاه و در مرز چذابه دو جایگاه سیار سوخت‌رسانی مستقر شدند که این جایگاه‌ها برای تامین سوخت موردنیاز اتوبوس‌هایی که به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می‌دهند به صورت شبانه‌روزی تا پایان ماه صفر فعال خواهند بود.

از سوی دیگر، بر اساس تفاهم‌های انجام شده با شرکت گاز، شرکت‌های ایران پرسی، بوتان و پاسارگاز با تامین سیلندرهای گاز به‌منظور پخت غذا در موکب‌ها به زائران خدمت‌رسانی کردند.

افزون بر آمادگی کامل برای تامین بنزین و نفت‌گاز مورد نیاز خودروهای شخصی، عمومی و امدادی، پیش‌بینی‌های لازم برای تامین نفت سفید و گاز مایع مورد نیاز موکب‌ها نیز انجام شد که به این منظور بیش از یک هزار تن گاز مایع در این مناطق ذخیره‌سازی شد. همچنین افزون بر سوخت‌رسانی (بنزین و نفت‌گاز)، تعداد ۱۰ هزار سیلندر برای پخت و پز در موکب‌ها در مسیر مرز چذابه در نزدیکی موکب‌ها مستقر شد.

مشارکت طرح‌های غرب کارون

طرح‌های مختلف فعال در غرب کارون اعم از آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران، یاران، نیروگاه غرب کارون و طرح خطوط لوله و تأسیسات جانبی انتقال نفت خام نیز در زمینه خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی مشارکت فعالی داشته‌اند.

شرکت متن در مسیر عمل به مسئولیت اجتماعی با حضور فعال در نشست‌های ستاد اربعین حسینی صنعت نفت جنوب، اقدام به شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه طرح‌های توسعه‌ای مستقر در منطقه غرب کارون کرد. کانکس و ماشین‌آلات سبک و سنگین از جمله اقلام تحویل‌شده به ستاد اربعین بود که این همکاری‌ها تا پایان راهپیمایی اربعین تداوم داشت و این اقدام‌ها با هدف تسریع در تأمین تدارکات و کمک به برقراری امنیت راهپیمایان اربعین حسینی انجام شد.

اعزام گروه‌های پزشکی

بر اساس این گزارش، اعزام یک پزشک، یک پرستار مرد و یک پرستار زن برای ارائه خدمت به زائران بیمار و آموزش بهداشت به زائران اربعین در درمانگاه مربوط به اورژانس دانشگاه و اعزام کارشناس بهداشت محیط برای نظارت بهداشتی در موکب شهدای مدافع حرم حوزه شهید تندگویان از جمله خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز بود که با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی کردند.

همچنین طراحی بنرهای مختلف به منظور آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به زائران درخصوص موارد مهم حوزه سلامت و بهداشت نیز از دیگر اقدام‌های کمیته سلامت ستاد اربعین صنعت نفت جنوب بود.

قدردانی از خدمت‌رسانی صنعت نفت

سیدشریف حسینی، قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن قدردانی از عملکرد وزارت نفت در ارائه خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی عنوان کرد که خدمات بی‌شائبه صنعت نفت می‌تواند برای دیگر شرکت‌ها الگو باشد.

به گفته وی، حضور وزارت نفت به صورت متمرکز و ستادی و ارائه خدمات شرکت‌های تابع این وزارتخانه از جمله شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ملی حفاری، نفت و گاز اروندان و سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها در ایجاد رفاه برای زائران بسیار موثر و قابل توجه بوده است.

این مقام مسئول از انسجام و یکپارچگی وزارت نفت و شرکت‌های تابعه برای ارائه خدمات به زائران به عنوان نقطه قوت و تاثیرگذار یاد کرد: اقدام‌هایی که امسال در این زمینه از سوی صنعت نفت برای خدمات‌دهی به زائران انجام شد نسبت به گذشته متفاوت بود و در نتیجه تعامل و هماهنگی میان شرکت‌های تابع وزارت نفت و مدیران ارشد این شرکت‌ها در جنوب خدمات ارزشمندی ارائه شد که جا دارد برای سایر شرکت‌ها الگو شود.

رضا نجاتی، دبیر ستاد اربعین استان خوزستان هم از خدمات ارائه‌شده صنعت نفت به زائران اربعین حسینی قدردانی کرد. حجت‌الاسلام رضا حیدری، مسئول امور فرهنگی و ستاد اقامه نماز نیز حضور و حمایت همه‌جانبه و متمرکز مدیران ارشد صنعت نفت در جنوب را موجب دلگرمی مردم و دیگر نهادها دانست و تلاش‌های ستاد اربعین صنعت نفت جنوب را از تاثیرگذارترین اقدام‌ها در راستای خدمات‌رسانی به زوار حسینی برشمرد.

کد خبر 294786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =