بازتولید گاز از مخازن راهبردی سراجه و شوریجه آغاز شد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: این شرکت برای تامین و تضمین سوخت زمستانی بازتولید گاز از مخازن راهبردی سراجه قم و شوریجه D را آغاز کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی درباره میزان تزریق گاز به مخزن سراجه قم اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۸۶۹ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم تزریق شد. این میزان با احتساب ذخیره مربوط به سال‌های پیش در مجموع یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: با توجه به افزایش فشار تزریق گاز به میزان ۱۰ بار و تحویل مطلوب گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران به این شرکت برای ذخیره‌سازی، بازدهی تزریق گاز نسبت به برنامه تکلیفی ۹۴ درصد محقق شده که ۱۷ درصد بیشتر از پارسال است. طبق هماهنگی انجام شده بازتولید از مخزن از امروز آغاز شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره اهمیت طرح ذخیره‌سازی سراجه قم تصریح کرد: با توجه به روند افزایش مصرف گاز در کشور و سیاستگذاری شرکت ملی نفت ایران برای تضمین و تامین سوخت در فصل زمستان، تبدیل مخزن تخلیه‌شده سراجه قم به عنوان مخزن ذخیره‌سازی در دستور کار قرار گرفت. همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب، مجاورت آن با استان تهران و خط لوله سراسری انتقال گاز، ضرورت اجرای این طرح ملی را دوچندان کرد تا در اوج مصرف گاز در فصل زمستان خللی در خدمت‌رسانی به هموطنان ایجاد نشود.

حاتمی همچنین درباره ذخیره‌سازی و آغاز بازتولید گاز از مخزن شوریجه D تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع  یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون مترمکعب گاز به مخزن ذخیره‌سازی شوریجه D تزریق شد که با احتساب مجموع گاز ذخیره‌شده در سال‌های قبل، در مجموع ۲ میلیارد و ۸۱ میلیون مترمکعب گاز در این مخزن ذخیره شده است.

وی ادامه داد: میزان گاز تحویلی از سوی شرکت ملی گاز ایران به این شرکت برای ذخیره‌سازی بازدهی عملکرد تزریق گاز نسبت به برنامه تکلیفی مشابه دو سال پیش حدود ۶۷ درصد بوده است. طبق هماهنگی انجام‌شده بین شرکت ملی گاز ایران و مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران، تاسیسات و چاه‌ها در حال آماده‌سازی برای تولید است و بازتولید گاز از مخزن شوریجه D از امروز آغاز شد.

کد خبر 295261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =