۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
  • کد خبر: 295395
گزیده‌های «نفتی» هفته

اعلام کشف مخزن جدید نفتی «نام‌آوران»، آغاز سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین، نصب دو سکوی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، برنامه‌ریزی برای عرضه ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی در هفته جاری، امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نفت و سازمان نظام مهندسی معدن و معارفه اعضای جدید هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی نفت از جمله عناوین مهم صنعت نفت در هفته اخیر بود.

نام‌آوران، هدیه کوچک وزارت نفت به ملت بزرگ ایران؛ سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به یزد و اعلام خبر کشف مخزن نفتی جدید به عنوان هدیه کوچک دولت، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به ملت بزرگ ایران در کنار افتتاح خط مونتاژ نهایی توربین‌های گازی شرکت توربین‌های صنعتی غدیر یزد (زیرمجموعه شرکت توربورکمپرسور نفت OTC) به عنوان آخرین حلقه و بخش پایانی از زنجیره پیچیده تولید توربین و کمپرسورهای صنایع نفت و گاز، آغازی برای اخبار مهم صنعت نفت در این هفته بود.

پس از آنکه رئیس جمهوری خبر کشف این مخزن عظیم نفتی را اعلام کرد، بیژن زنگنه، وزیر نفت با حضور در جمع  بیش از یکصد خبرنگار داخلی و خارجی حاضر شد و مخزن جدید نفتی را به سبب تلاش‌های بی‌وقفه و سخت گمنامان نام‌آور افتخار آفرین ملت ایران در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت، «نام‌آوران» نام نهاد و جزئیات مخزن را تشریح کرد. به گفته زنگنه، نام‌آوران دومین مخزن بزرگ کشف شده در تاریخ ایران است، این مخزن با وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع در عمق تقریبی ۳۱۰۰ متری و با لایه نفتی به ضخامت حدود ۸۰ متر، ٥٣ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا دارد که با هر یک درصد بهبود ضریب بازیافت از این ۵۳ میلیارد بشکه نفت، ۵۳۰ میلیون بشکه نفت حاصل می‌شود که با قیمت کنونی، ۳۲ میلیارد دلار ثروت برای کشور به ارمغان می‌آورد.

در آیین اعلام جزئیات کشف مخزن نام‌آوران، همچنین از اطلس اکتشافات میدان‌های نفت و گاز ایران که به همت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تدوین شده است رونمایی شد. بر اساس اطلاعات این اطلس، در ۴۰ سال اخیر ۷۳ میدان مشتمل بر ۳۶ میدان نفتی و ۳۷ میدان گازی کشف شده است که از این میان، ۲۶ میدان مرزی و مشترک بوده‌اند. کشف مخزن جدید نام‌آوران نیز حاصل تغییر روش‌های اکتشافی و توجه به مطالعات یکپارچه بود و پس از این نیز، رویکرد و ریل‌گذاری جدید اکتشاف ادامه خواهد داشت.

وزیر نفت در حاشیه این مراسم همچنین درباره روش‌های افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی توضیح داد و یادآور شد که در میان‌مدت و درازمدت کسی نمی‌تواند ذخایر موجود قابل بازیافت ایران را نادیده گیرد.

اکتشافات نفت و گاز، توفیق دولت تدبیر و امید؛ در هفته‌ای که گذشت، بیژن زنگنه، وزیر نفت شیوه‌نامه طرح میزبانی پژوهشگاه نفت از دانشجویان ارشد و دکترا را به‌منظور امکان بهره‌گیری حداکثری دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی از خدمات قابل ارائه پژوهشگاه صنعت نفت ابلاغ کرد. وی همچنین با حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به پرسش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشست هیئت دولت، اکتشاف‌های نفت و گاز و موفقیت در عملکرد روی میدان‌های مشترک را از توفیق‌های دولت خواند.

پس از تکمیل عملیات نصب سکوی اصلی ۲۳ در روز سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه، عصر دیروز (جمعه، ۲۴ آبان‌ماه) عرشه اقماری ۲۴B نیز توسط شناور HL۵۰۰۰ روی جکت خود در موقعیت دریایی فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی قرار گرفت و نصب شد. به این ترتیب با نصب دو عرشه دریایی با فاصله کوتاه سه روز، رکوردی بی‌سابقه در فعالیت‌های فراساحلی پارس جنوبی ثبت شد.

اساسنامه شرکت ملی گاز ایران در صف انتظار؛ مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موضوع رسیدگی به طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران که در سال ۵۶ به تصویب مجلس پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رسیده بود از جمله مسائل مرتبط با شرکت ملی گاز ایران در هفته اخیر بود. به گفته سیدعلی ادیانی، رئیس کمیته تدوین اساسنامه شرکت ملی گاز ایران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، این طرح بدون تردید یکی از مهم‌ترین طرح‌های تصویبی مجلس دهم و کارنامه این دوره تلقی می‌شود.

بنزین خبرساز؛ آغاز سهمیه‌بندی بنزین و تغییر در قیمت این سوخت ارزشمند، مهم‌ترین خبر در روز پایانی این هفته بود. بامداد دیروز (جمعه، ۲۴ آبان‌ماه) اطلاعیه جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تحولات روند توزیع بنزین منتشر شد. بر این اساس، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین غیر سهمیه‌ای به ۳ هزار تومان افزایش یافت. همه خودروها از ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای در هر ماه بهره‌مند می‌شوند و سهمیه بنزین آبان‌ماه مالکان خودروهای شخصی نیز اکنون به صورت کامل در کارت سوخت آنها تغذیه شده است که در صورت مصرف نکردن، به ماه بعد انتقال می‌یابد. در ضمن، سهمیه‌بنزین کارت‌های سوخت خودروهای شخصی تا ۶ ماه قابل ذخیره‌سازی است و محدودیت ۲۰ لیتر کارت سوخت جایگاه‌داران نیز برداشته شده است.

با وجود تلاش برخی برای ناآرام نشان دادن شرایط کشور پس از افزایش قیمت بنزین، امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد عرضه سوخت جایگاه‌های سراسر کشور طبق روال عادی و در آرامش کامل ادامه دارد و طبق گزارش‌های دریافت‌شده از همه مناطق، هم‌اکنون هیچ مشکل و یا کمبودی در این باره وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری این افزایش قیمت را به نفع مردم و برای کمک به اقشار ضعیف دانست و گفت: اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین به نفع مردم و برای کمک به اقشار ضعیف جامعه است و دولت باوجود مشکلات اقتصادی، هرگز قصد برداشت از درآمد افزایش قیمت بنزین را ندارد و همه آن میان حدود ۶۰ میلیون نفر توزیع می‌شود.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین، به خانوارها پرداخت می‌شود و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موظف شده است همه منابع حاصل از این برنامه را در یک حساب مشخصی که با همین عنوان در خزانه افتتاح می‌شود، واریز کند، افزون بر این، سازمان برنامه و بودجه موظف شده است همه مبالغی را که به حساب واریز می‌شود بین خانوارها به صورت ماهانه پرداخت کند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: یک ریال از درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین به بودجه جاری کشور یا تملک دارایی تعلق نمی‌گیرد، بلکه به طرح حمایت معیشتی از ۱۸ میلیون خانوار کم درآمد اختصاص می‌یابد.

سید محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، عملیاتی شدن مصوبه نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه درباره اصلاح قیمت بنزین را اقدامی لازم و ضروری دانست و اظهار کرد که دولت پیش از این نیز در چند مقطع قصد داشت این تصمیم مهم را که مورد توافق همه مسئولان نظام است، اجرا کند اما هربار به دلایلی با تاخیر روبه‌رو شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در ارتباط زنده تصویری با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما، مهار مصرف، افزایش صادرات بنزین و اختصاص یارانه انرژی به مردم را از جمله مزایای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور خواند و گفت: برآورد ما این است که از محل اجرای این طرح در طول یک‌سال آینده ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد شد که همه این مقدار به مردم تعلق می‌گیرد، همچنین طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده پرداختی درآمد فروش بنزین حتی پیش از فروش آن به مردم پرداخت می‌شود که منابع لازم برای انجام این پرداختی از محل دیگری تامین شده است و این پول به حساب مردم واریز می‌شود.

پتروشیمی روی سکوی پرتاب؛ به گفته بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سهم ایران در تولید محصولات پایه صنعت پتروشیمی در جهان از ۳.۶ درصد کنونی به ۶.۲ درصد تا پایان سال ۱۴۰۴ خواهد رسید. توضیح درباره طرح‌های سودآور و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش در جهش دوم و سوم پتروشیمی و تامین منابع مالی مرتبط با آن نیز از مسائلی بود که در سی‌ویکمین نشست دو روزه مدیران عامل صنعت پتروشیمی در مشهد مقدس ارائه شد.

دنیای نفتی‌ها؛ از جمله اخبار مهم این هفته در اوپک انتشار گزارش ماهانه این سازمان در ماه نوامبر بوده است که بر اساس آن، تولید نفت ۱۴ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه اکتبر با ۹۴۳ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه سپتامبر به ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه رسیده است. مطابق گزارش موسسه پلاتس، عربستان به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضا اوپک، تولید نفت خود را به روزانه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در ماه اکتبر رسانده است. از سوی دیگر، ثامر غضبان وزیر نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقدار تولید و صادرات نفت عراق همچنان باثبات است و این کشور به حفظ سهمیه تولید خود در اوپک نیز پایبند است. دیگر گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد عراق سهم عربستان از بازار نفت را تصاحب کرده است.

آن‌طور که پیداست نهادهای دولتی چین در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری تا سقف ۱۰ میلیارد دلار در خرید سهام شرکت سعودی آرامکو هستند. این در حالی است که عربستان به سبب افزایش تولید نفت خود در برابر کشورهایی مانند عراق و روسیه آسیب‌پذیر شده و بار کاهش تولید نفت را در کنار کویت و امارات به دوش می‌کشد، این موضوع متقاضیان سرمایه‌گذاری در زمینه سهام آرامکو را مردد کرده است.

براساس گزارش دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) امسال تجارت جهانی گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) نسبت به سال پیش در حال افزایش است، در حالی که بعضی از عوامل سبب محدود شدن این میزان رشد در منطقه آسیا شده‌اند.

دیگه چه خبر؛ «برنامه‌ریزی پتروایران برای تولید انبوه تلمبه‌های چندفازی»، «تدوین بودجه سال ۹۹ با رویکرد قطع وابستگی به نفت»،   «رئیس جمهوری: هزینه ۸۰۰ میلیون دلاری از سرگیری برداشت از چاه‌های نفتی در سال ۹۴»، «حفر نخستین چاه جهت‌دار در آزادگان جنوبی»، «تلاش برای ادامه روند توسعه میدان نفتی آب‌تیمور»، «نصب سومین سکوی گازی طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی»، «نصب سکوی ۲۴B فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی»، «تدوین نقشه راه توسعه مدیریت صنعت نفت»، «تشکیل هیئت ویژه رسیدگی به تخلفات احتمالی در مدیریت اراضی منطقه ویژه پارس»، «تکمیل بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی تا پایان امسال»، «روحانی: توفیق‌های خوبی در بخش نفت، گاز و اکتشاف کسب کرده‌ایم» و حواشی سهمیه‌بندی بنزین از دیگر اخبار مهم مطرح شده در هفت روز اخیر بوده است.

پربازدیدهای نفتی؛ همان‌طور که در گزارش مشاهده کردید، اخبار مربوط به میدان جدید نفتی نام‌آوران و سهمیه‌بندی بنزین در سرخط اخبار هفت روز اخیر بوده است. «کشف مخزن نفتی جدید در استان خوزستان»، «نام‌آوران؛ نام مخزن جدید نفتی ایران»، «ذخایر اثبات‌شده نفت و گاز ایران را نمی‌توان نادیده گرفت»، «اطلس اکتشافات میدان‌های نفت و گاز ایران رونمایی شد»، «نام‌آوران؛ دومین مخزن بزرگ نفتی ایران» و همچنین عناوین «معارفه اعضای جدید هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی نفت»، «شیوه‌نامه طرح میزبانی پژوهشگاه نفت از دانشجویان ارشد و دکترا ابلاغ شد»، «نقشه راه توسعه مدیریت صنعت نفت تدوین می‌شود»، «برنامه تامین مالی طرح‌های جهش سوم پتروشیمی مشخص است»، «حلقه نهایی زنجیره پیچیده تولید توربین‌های صنایع نفت و گاز تکمیل شد»، «سهمیه‌بندی بنزین با کارت هوشمند سوخت آغاز شد» و «طبقه‌بندی وانت‌بارها در طرح سهمیه‌بندی بنزین اعلام شد»، پربازدیدترین اخبار از روز شنبه (۱۸ آبان‌ماه) تا دیروز (جمعه، ۲۴ آبان‌ماه) بودند.

کد خبر 295395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =