افزایش قیمت بنزین کاهش قاچاق سوخت را به همراه دارد

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج کشور، انگیزه قاچاق بنزین را فراهم کرده است و افزایش قیمت آن، کاهش قاچاق سوخت را به همراه خواهد داشت.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علی سرزعیم شامگاه یکشنبه (۲۶ آبان‌ماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما اظهار کرد: اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج کشور، انگیزه قاچاق بنزین را فراهم کرده است که سرانجام به ایجاد رانت و فساد اقتصادی می‌انجامد.

وی ادامه داد: بنزین به‌عنوان یکی از حامل‌های انرژی متعلق به همه مردم است، اما عده‌ای به ناحق از آن بهره می‌برند افزایش نرخ بنزین سبب کاهش قاچاق سوخت می‌شود و فایده آن به جیب مردم بازمی‌گردد.

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در ادامه گفت: به‌طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که اگر بتوانیم بنا به اتفاق ۱۰ میلیون لیتر از مقدار مصرف سوخت بکاهیم و با قیمت ۵ هزار تومان در خلیج فارس بفروشیم، با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور روزانه حدود ۴ میلیارد تومان و در ۱۰ روز ۴۰ میلیارد تومان و سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون شرایط اقتصادی مردم به‌گونه‌ای نیست که بتوانند قیمت ۵ هزار تومان بابت هزینه بنزین را تحمل کنند و هدف کنونی سیاست اقتصادی دولت بر این است که توزیع سوخت با نرخی عادلانه‌تر صورت گیرد.

معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: نرخ هر لیتر بنزین در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان، عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان، ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان، ترکیه ۱۳۲۰۰ تومان و در کشورهای پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان است.

میانگین ۲.۵ درصدی سهم بنزین در سبد خانوار

سرزعیم در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دیگر کالاها متاثر از اصلاح نرخ بنزین افزایش می‌یابد؟ گفت: این نوع تفکر درست نیست، زیرا در همه کشورهای در حال توسعه، افزایش نرخ بنزین سبب تورم می‌شود، اما در کشور ما این‌طور نیست. این خود یک شاهد نقض بر این نوع تفکر است.

دهقان‌دهنوی سهم بنزین در سبد خانوار را به‌طور میانگین ۲.۵ درصد عنوان کرد و افزود:‌ این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط ۲.۵ درصد اقتصاد یک خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی دیگر خدمات نیست.

دهقان دهنوی افزود:‌ اگر نرخ بنزین ۵۰ درصد افزایش یابد، به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل‌ونقل جاده هم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: اندکی پیش‌تر، ‌بنزین ۵ هزار تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌کردیم و حال می‌خواهیم تفاوت ۴ هزار تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم، روش عادلانه این است که به قشر ضعیف‌تر یارانه‌ی بیشتری اختصاص یابد به این نوع تقسیم «سود باز توزیع درآمد» می‌گویند.

قشرهای با درآمد بالاتر باید هزینه بیشتری برای سوخت بپردازند

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: طبق این روش، آنها که از سطح درآمد بالاتری برخوردارند، باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند، اما کم‌درآمدها به درآمد می‌رسند، طبق الگوی ارائه‌شده دولت، ‌هر خانوار ۴ نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهد کرد و علاوه بر آن ۶۰ لیتر هم سهمیه بنزین برای یک خودرو دریافت می‌کند.

دهقان‌دهنوی اضافه کرد:‌ وقتی سوخت گران شود، مردم به خرید خودروهای ارزان ترغیب می‌شوند و خودروسازها هم درصدد ارتقای سطح خط تولید خود بر می‌آیند تا خودروهای کم‌مصرف تولید کنند و به این ترتیب سوخت کمتری مصرف می‌شود و هوا کمتر آلوده خواهد شد.

سرزعیم استاد دانشگاه نیز گفت: با کنترل هزینه‌های دولت می‌توان از ایجاد کسری بودجه جلوگیری کرد تا دولت مجبور نشود کسری بودجه را به‌صورت تورم به مردم تحمیل کند یا به شکل هزینه‌های خدمات دولتی از مردم بگیرد.

وی اصلاح نظام مالیاتی را راه دیگر اصلاح ساختار کلان اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: معافیت مالیاتی باید حذف و صورت‌های مالیاتی شفاف‌تر شود، وقتی همه مالیات دهند، حق خواهند داشت که حساب‌کشی کنند و متوقع باشند که حکومت هم هزینه‌هایش را به‌صورت ریز بیان کند.

دهقان‌دهنوی گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌توانست ۲۰ درصد از محل افزایش نرخ بنزین را برای جبران کسری بودجه خود بردارد، اما این کار صورت نگرفت، پس دولت هیچ نفعی از این جریان نمی‌برد.

کد خبر 295453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =