۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
  • کد خبر: 296482
گزیده‌های نفتی هفته

تقدیم بودجه سال ۹۹ به مجلس و یادآوری دستاوردهای نفتی از سوی رئیس جمهوری، برگزاری نخستین رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز با حضور وزیر نفت، گشایش یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت در اهواز و واکنش برخی نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

بودجه و دستاوردهای نفتی: حسن روحانی، رئیس جمهوری دومین روز این هفته (۱۷ آذرماه) به صحن علنی مجلس رفت و لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ را تقدیم مجلس کرد. وی پیش از تقدیم این لایحه بخشی از سخنرانی‌اش را به دستاوردهای صنعت نفت در ۶ سال اخیر اختصاص داد. «پارسال برای نخستین بار در تاریخ کشور تولید گاز ایران در پارس‌جنوبی از قطر بیشتر بوده است، این در حالی است که در سال ۹۲ تولید ما نسبت به قطر نصف بود و این کشور دو برابر ما گاز تولید می‌کرد. در زمینه نفت نیز در بخش میدان‌های مشترک غرب کارون که ۷۰ هزار بشکه در روز (سال ۹۲) تولید می‌کردیم، امروز ۳۵۵ هزار بشکه تولید می‌کنیم. در حوزه گازوئیل و بنزین به خودکفایی رسیده‌ایم و صادرات داریم و طبق گزارش وزارت نفت، تولید بنزین به روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است، در حالی که پیش از این (سال ۹۲) ۵۲ میلیون لیتر بود، یعنی تولید بنزین به دو برابر افزایش یافته است.»
لایحه بودجه ۹۹ با رویکرد کاهش وابستگی به نفت و ایستادگی و استقامت در برابر تحریم‎ها تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

توسعه فناورانه در صنعت گاز: نخستین رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز نیز در دومین روز هفته با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت برگزار شد. وزیر نفت در حاشیه این رویداد از ظرفیت‌های ارزشمند جوانان گفت و تاکید کرد که جوانان می‌توانند در حوزه نفت و گاز کشور کارهای بزرگی انجام دهند، اما نیاز است برای این ظرفیت تقاضا به وجود آوریم. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در این مراسم از تکمیل فرآیند داخلی‌سازی در صنعت گاز در پنج سال آینده خبر داد و یادآور شد که خودکفایی و تولید داخل فرآیندی است که به‌راحتی به دست نمی‌آید، اما در سال‌های اخیر آن را با جدیت دنبال کرده‌ایم.
از دیگر رویدادهای این هفته بخش گاز می‌توان به اجرایی شدن خط انتقال گاز قم - پارچین برای استان تهران، افتتاح خط انتقال گاز کوهدشت - خرم‌آباد تا دو هفته آینده و افزایش مشترکان گاز زاهدان و عبور آن  از مرز ۳۱ هزار مشترک نام برد.

هفته شلوغ نفتی‌ها: برگزاری گردهمایی رؤسای اچ‎اس‎یی و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت ایران، گشایش یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری، امضای دو قرارداد مطالعاتی در حوزه زمین‌شناسی غرب و شمال غرب کشور با دانشگاه‌های صنعتی سهند و تبریز هفته شلوغی برای نفت رقم زد. از خبرهای خوب برآمده از رویدادهای یادشده اینکه حوادث در شرکت ملی نفت ایران روند کاهشی داشته و با ادامه همین روند، میزان حوادث و پیامدهای احتمالی آن در سال‌های آینده به صفر می‌رسد، همچنین بیش از ۱۲ هزار انواع قطعه و تجهیزات پیچیده و پرکاربرد صنعت نفت بومی‌سازی شده و قراردادهای اکتشافی نیز از گسترش فعالیت‎های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران به شمال غرب کشور حکایت داشته است.
رونمایی از کتاب «مجموعه کامل قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی محیط‌ زیست در صنعت نفت»، بسترسازی برای افزایش تولید میدان نفتی سروش با الگوی پیشنهادی دانشگاه سهند، اطلاع‌رسانی درباره بیش از ۴۰۰ پروژه مسئولیت‌ اجتماعی در مناطق نفت‌خیز جنوب و رونمایی از کتب و تجهیزات ساخت داخل در نمایشگاه اهواز، محورهای دیگر اخبار هفته شلوغ نفت بوده است.

استیضاح وزیر نفت و رویکرد نمایندگان: واکنش نمایندگان به استیضاح زنگنه که پس از اجرای سهمیه‎بندی بنزین مطرح شد، این هفته هم ادامه داشت. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است «در شرایط کنونی استیضاح هیچ وزیری به صلاح نیست». یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم گفته «استیضاح وزیر نفت که تسلط کامل بر حوزه فعالیت خود دارد به صلاح کشور نیست». نایب رئیس فراکسیون امید مجلس هم گفته «این فراکسیون به هیچ عنوان از استیضاح وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حمایت نکرده است و این اقدام را حزبی و سیاسی می‌داند». وزیر نفت این هفته در چند نوبت به بهارستان رفت و پاسخگوی نمایندگان شد.

کارت سوخت و تاکید چندباره: «هیچ‌گاه کارت سوخت و سامانه مربوط به آن از سوی متصدیان امر حذف نشد و در تمام سال‌های گذشته به‌صورت مستمر از سامانه هوشمند سوخت استفاده‌ شده؛ به‌گونه‌ای که از سال ۹۲ تاکنون ۱۷ میلیون کارت سوخت تولید و توزیع شده که از این تعداد ۷ میلیون کارت المثنی و ۱۰ میلیون کارت سهم خودروها و موتورسیکلت‌های نوشماره بوده است.» شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای چندمین بار پس از سهمیه‎بندی بنزین و در حالی که بسیاری از منتقدان، وزیر نفت را متهم به حذف کارت سوخت می‎کنند، این پاسخ را داده است. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین این هفته به ایران خودرو رفت تا در حضورش تفاهم‌نامه توسعه ناوگان دوگانه‌سوز کشور و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو عمومی بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و گروه صنعتی ایران خودرو امضا شود.

تصمیم اوپک و بازار نفت: تاثیر تصمیم اعضای اوپک و متحدانش در پایان هفته گذشته مبنی بر کاهش ۵۰۳ هزار بشکه بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای کاهش توافق تولید، این هفته در بازار نفت مشهود بود. پایگاه اینترنتی مانی کنترل از تصمیم اوپک و متحدانش به عنوان اقدام غافلگیرکننده نام برد که افزایش ۲ درصدی قیمت نفت در بورس نایمکس را به همراه داشته است. بانک گلدمن ساکس آمریکا و  اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم این هفته  برآورد خود از قیمت نفت‌خام را در سال ۲۰۲۰ افزایش دادند. از دیگر اخبار حوزه بین‌الملل این هفته می‌توان به کشف یک میدان بزرگ نفتی در مکزیک با ظرفیت ۵۰۰ میلیون بشکه نفت و افزایش بی‌سابقه واردات نفت چین اشاره کرد. اداره کل گمرک چین اعلام کرد این کشور در ماه نوامبر امسال روزانه معادل ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه نفت وارد کرده است.

پیشنهاد هفته: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش این هفته در گفت‎وگویی تفصیلی با شانا به انتقادها درباره نحوه فعالیت‌ وزارت نفت در توسعه صنایع پالایشی، کارت سوخت،‌ سهمیه‎بندی بنزین، قاچاق سوخت، خصوصی سازی و ... پاسخ گفت که پیشنهاد می‎شود اگر آن را نخوانده‌اید، حتما بخوانید. صادق‌آبادی در این گفت‎وگو این سوال را مطرح کرد که «چگونه ممکن است وزارت نفت اراده‌ای برای توسعه صنعت پالایش نداشته باشد، اما بیش از ۱۰۰ درصد رشد در این بخش محقق شده باشد؟!»

کد خبر 296482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =