استفاده از روش بارگذاری متراکم در بسترهای نم‌زدایی در مجتمع گاز پارس جنوبی

برای نخستین بار در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی برای بارگذاری غربال‌های مولکولی در بسترهای نم‌زدایی ردیف‌های گازی پالایشگاه ششم مجتمع از روش بارگذاری متراکم یا Dense Loading استفاده شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، کامران شکرالهی، رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به فعالیت‌های گسترده اجرایی در حوزه تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم در سال ۹۸ گفت: با توجه به مطالعات و امکان‌سنجی‌های مهندسی فرآیند در راستای ارتقا و بهینه‌سازی عملیات تخلیه و بارگذاری بسترهای نم‌زدای ردیف‌های گازی‌، استفاده از روش Dense Loading در دستور کار اداره مهندسی این پالایشگاه قرار گرفت.

وی افزود: جاذب‌های رطوبت که وظیفه نم‌زدایی و تنظیم نقطه شبنم آبی گاز را به‌عهده دارند پس از مدتی قابلیت خود را از دست داده و باید تخلیه و سپس بارگذاری با ماده جدید انجام شود.

رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم پارس جنوبی با اشاره به دخالت مستقیم نیروی انسانی در تخلیه و  بارگذاری غربال‌های مولکولی و روش متداولی که تاکنون برای انجام این عملیات مرسوم بوده است، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام‌شده و شناسایی منابع معتبر و شرکت‌های توانمند داخلی انجام‌دهنده این عملیات و همچنین برنامه‌ریزی‌های تعمیراتی و عملیاتی صورت گرفته، با شروع تعمیرات اساسی فاز ۱۵، تخلیه و بارگذاری بسترها در مدت زمان ۹.۵ روز و با استفاده از روش مکانیزه Dense Loading برای نخستین بار در سطح مجتمع گاز به نحو مطلوب انجام شد.

شکرالهی با تاکید بر اهمیت کاهش زمان اجرای کار و ارتقای سطح ایمنی، عنوان کرد: استفاده از روش Dense Load به جای روش مرسوم بارگذاری فله‌ای (Soak Load)، متضمن بهبود این دو عامل مهم است. در این روش به دلیل پیوستگی اجرای عملیات بارگذاری از یک سو و کاهش تعداد دفعات مورد نیاز برای ورود افراد به بستر در حین عملیات بارگذاری نسبت به روش Soak Load، کل فرآیند تخلیه و بارگذاری غربال‌های مولکولی در ستون‌های نم‌زدایی به ازای هر ردیف گازی در مدت زمان کمتر از  پنج روز برای هر سه بستر انجام شد که نشان‌دهنده کاهش ۴۷ درصدی در مدت زمان انجام کار و همچنین افزایش سطح ایمنی عملیات است.

وی با بیان اینکه به‌طور معمول عملیات بارگذاری بسترهای نم‌زدای واحدهای ۱۰۴ به‌عنوان مسیر حساس تعمیرات اساسی ردیف‌های گازی مطرح است، تصریح کرد: با استفاده از روش مکانیزه Dense Loading ضمن آنکه زمان انجام کار به‌صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و سبب بهبود عملکرد زمانی تعمیرات اساسی شده، با پیشگیری از ورود کارکنان تعمیرات به بستر هم زمان با بارگذاری، ایمنی کارکنان نیز ارتقا یافته است.

شکرالهی برنامه‌ریزی صورت گرفته برای اجرای طرح‌های اصلاحی مورد نیاز پالایشگاه در بازه تعمیرات اساسی را در راستای بهبود شاخص‌های قابلیت اطمینان، پایداری تولید و دسترسی‌پذیری تجهیزات دانست و ادامه داد: در تعمیرات اساسی امسال، طرح‌های اصلاحی مهمی از جمله اصلاح سازه بتنی چاله گوگرد مذاب فاز ۱۶، اصلاح سیلوهای گوگرد در واحد ۱۴۴، اصلاح سیستم جداسازی (جداسازی فرآیندی) برج‌های اسکرابر واحدهای تصفیه LPG و طراحی و نصب سیستم نمونه‌گیری در ردیف‌های گازی نیز با موفقیت انجام شدند.

رئیس مهندسی پالایشگاه ششم گفت: طرح اصلاحی تنظیم رله‌های حفاظتی شبکه برق پالایشگاه در همه پست‌های برق که سبب کاهش خیره‌کننده توقف‌های اضطراری و برقی پالایشگاه می‌شود نیز اجرایی شد.

به گفته وی، استفاده از روش مکانیزه Dense Loading برای بارگزاری بسترهای نم‌زدا، معادل‌یابی و تامین فیلتر و پکینگ‌های مورد نیاز، شبیه‌سازی شبکه برق پالایشگاه و تهیه اطلاعات تنظیم رله‌های حفاظتی در پست‌های برق از جمله پروژه‌های بهبود بودند که در تعمیرات اساسی امسال به ثمر نشستند.

شکرالهی ضمن قدردانی از همکاری واحدهای مختلف پالایشگاهی و ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی، در پیشبرد این پروژه‌ها گفت: بر اساس ابلاغ مدیریت پالایشگاه، اداره مهندسی پالایشگاه ششم با رویکردی فرآیندگرا و استراتژی‌محور، دستیابی و استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های نوین و بهینه فرآیندی و معادل‌یابی و استفاده از دانش و فناوری بومی و ایرانی در اجرای پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

کد خبر 296652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =