۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
  • کد خبر: 299521
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهایی با محور گازرسانی‌، طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی، تامین خوراک پتروشیمی‌ها، انتقال نفت و فرآورده، افزایش مصرف گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی)، ادامه اجرای طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی، گسترش ویروس کرونا و زمزمه‌های جلو افتادن زمان نشست فوق‌العاده اوپک را می‎توانید در گزیده‎های نفتی این هفته بخوانید.

ادامه دیدارهای زنگنه با فعالان بخش خصوصی: بیژن زنگنه، وزیر نفت که هفته گذشته میزبان انجمن تولیدکنندگان حلال‌های هیدروکربنی بود، این هفته هم با اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به گفت‌وگو نشست و بر رویکرد وزارت نفت مبنی بر تقویت صنایع پایین‌دستی و دفاع از تجارت فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت‌های ایرانی تاکید کرد.  

از طرح‌های پتروپالایشگاهی چه خبر: هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت این هفته در نشستی خبری، جزئیات احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در سواحل کشور با استفاده از سرمایه مردمی را تشریح و اعلام کرد بر اساس جدول زمانی طراحی شده، سرمایه‌گذاران تا ۱۷ اسفندماه می‌توانند درخواست اولیه خود را به وزارت نفت ارسال کنند؛ نشست تکمیلی برای رفع ابهامات سرمایه‌گذاران هم ۶ اسفندماه برگزار می‌شود.

در انتظار ثبت رکورد حجم انتقال فرآورده: نشست‌های خبری دهه فجر به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت هم رسید و قاسم عرب‌یارمحمدی، مدیرعامل این شرکت با اشاره به حجم انتقال نفت و فرآورده از ابتدای امسال تاکنون، پیش‌بینی کرد در مجموع در سال ۹۸، رکورد تازه‌ای در این زمینه ثبت شود و این حجم به حدود ۱۲۳ میلیارد لیتر برسد.

سی‌ان‌جی؛ افزایش مصرف و یک هشدار: اعلام جایگزینی بخشی از مصرف‌ بنزین کشور با سی‌ان‌جی، دیگر خبر خوب این هفته بود. در عین حال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت‌های بازرسی فنی و ذی‌نفعان صنعت سی‌ان‌جی هشدار داد مراقب پیام‌های الکترونیکی و سایت‌های جعلی باشند.

مخالفت صریح با توزیع قیر رایگان: حالا که صحبت از فرآورده‌های نفتی است، از وزیر نفت این را هم بشنوید که این هفته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، به‌صراحت از مخالفت دولت با توزیع قیر رایگان گفت و این سوال را پرسید «حقوق معلمان را باید پرداخت کرد یا قیر رایگان را؟ بین این دو شما کدام را انتخاب می‌کنید؟»

تامین خوراک طرح‌های پتروشیمی: زنگنه در این برنامه تلویزیونی یک خبر خوب زیست‌محیطی هم داد مبنی بر اینکه طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تاسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت، به‌زودی بهره‌برداری و منشأ تحول عظیمی در کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی خوزستان و توسعه صنعت پتروشیمی در گچساران می‌شود. حالا که از پتروشیمی صحبت شد، بد نیست به برگزاری نشست شورای مدیران ستادی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در این هفته اشاره کنیم؛ نشستی که از محتوای آن خبر رسید شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ساخت و اجرای طرح‌های پتروشیمی با استفاده از خوراک‌های ترکیبی برنامه‌هایی دارد.  

گازرسانی در دهه فجر: پروژه‌های گازرسانی، سرتیتر خبرهای دهه فجر امسال است به‌طوری‌که از ابتدای این هفته تاکنون، خبرهای بسیاری با محور آغاز عملیات اجرایی یا بهره‌برداری از پروژه‌های احداث خطوط انتقال گاز، احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، احداث واحدهای دیسپچینگ و ... در نقاط مختلف کشور از جمله کردستان، خوزستان، گیلان، قم، یزد، سمنان، فارس، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، اصفهان و لرستان منتشر شده و با توجه به برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از بخش قابل توجهی از پروژه‌های گازرسانی هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه این روند دور از انتظار نیست.

و باز هم نصب سکو: پارس جنوبی این هفته هم خبرساز بود؛ این بار سکوی اقماری ۱۴D به عنوان آخرین سکوی بخش فراساحل طرح توسعه فاز ۱۴ در موقعیت خود در خلیج فارس نصب شد. بالادست نفت، این هفته دو خبر مهم دیگر داشت؛ یکی برنامه‌ریزی نفت خزر برای تولید زودهنگام نفت در سردار جنگل و دیگری، جریان داشتن فرآیند واگذاری تلمبه‌خانه غرب کارون به شرکت نفت و گاز اروندان.    

کرونا و زمزمه تغیر زمان برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک: قیمت سبد نفتی اوپک اواسط این هفته به زیر ۵۵ دلار رفت و کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک (JTC) در نشست دوروزه خود در وین، ضمن بررسی آثار ویروس کرونا بر تقاضا، بازار و قیمت‌های جهانی نفت خام، پیشنهاد تعمیق کاهش تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس در قالب بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) را مطرح و روسیه نیز حمایت خود از این ایده را اعلام کرد. از اقتصاد چین خبر می‌رسد ویروس کرونا، حدود ۲۰ درصد تقاضای نفت و حدود ۲۵ درصد فروش سوخت هوایی این کشور را کاهش داده است. کاهش تقاضای نفت و پیش‌بینی کارشناسان مبنی برتداوم این روند نزولی، احتمال تغییر زمان برگزاری نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی اوپک از مارس به فوریه را تقویت کرده است؛ نشستی که به باور زنگنه برگزاری آن تنها در صورتی موضوعیت دارد که اعضا از آمادگی کامل برای کاهش تولید نفت برخوردار باشند.

پیشنهاد هفته: اگر به مرور عملکرد صنعت نفت در تولید و خودکفایی بنزین علاقه‌مندید، گزارش «رشد ۷ برابری تولید بنزین ایران پس از انقلاب اسلامی» را از دست ندهید. سلسله نشست‌های کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت هم این هفته به بخش گاز اختصاص یافت؛ برای اطلاع از چند و چون این نشست، «راهکارهای مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های گازی بررسی شد» را مطالعه کنید.

کد خبر 299521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =