افت طبیعی تولید نفت با کاهش داوطلبانه عرضه تفاوت دارد

سخنگوی کاخ کرملین افت طبیعی تولید نفت ناشی از سقوط قیمت‌ها را با مشارکت در کاهش دواطلبانه تولید برای کمک به بهبود بازارهای جهانی نفت متفاوت دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، دیمیتری پسکوف روز چهارشنبه (۲۰ فروردین‌ماه) اظهار کرد که هرگونه افت طبیعی تولید نفت به دلیل قیمت‌های پایین این کالای راهبردی با کاهش داوطلبانه تولید که بخشی از توافق مشترک میان تولیدکنندگان است، تفاوت دارد.

وی به موضع روسیه در نشست فردا (پنجشنبه، ۲۱ فروردین‌ماه) سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس اشاره‌ای نکرد.

سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا افت طبیعی تولید نفت به دلیل ضعف قیمت نفت نیز می‌تواند به عنوان کاهش عرضه و مشارکت در توافق کاهش تولید تلقی شود گفت: این مسئله با اقدام مشترک برای کاهش تولید نفت متفاوت است.

پسکوف افزود: این دو نوع کاهش به‌طور کامل با هم فرق دارند، نمی‌توان افت تولید ناشی از کاهش تقاضای جهانی برای نفت خام را با کاستن داوطلبانه از مقدار تولید نفت با هدف تثبیت بازارهای جهانی مقایسه کرد.

وی توضیح داد: این‌ دو مفاهیم مختلفی هستند و نمی‌توان آنها را با هم برابر دانست.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه (۱۸ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود تولیدکنندگان آمریکایی هم‌اکنون به‌طور خودکار در واکنش به شرایط بازار نفت در حال کاهش تولید هستند، اما دولت فدرال به هیچ‌گونه توافق کاهش تولید رسمی ملحق نمی‌شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) روز سه‌شنبه (۱۹ فروردین‌ماه) در تازه گزارش خود اعلام کرد که با توجه به تضعیف بازار جهانی، در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰  تولید نفت خام ایالات متحده ۴۷۰ هزار بشکه در روز و تقاضا برای نفت خام این کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

به گزارش شانا، اوپک، روسیه و ۹ متحد دیگر آنها قرار است روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) نشستی فوق‌العاده‌ را از طریق وبینار برگزار کنند تا درباره توافق کاهش تولید و برقراری آتش‌بس جنگ قیمتی ریاض و مسکو مذاکره کنند؛ خبرها حاکی از آن است که دیگر تولیدکنندگان بزرگ جهان به جز ۲۳ تولیدکننده عضو اوپک پلاس به این نشست دعوت شده‌اند.

ائتلاف اوپک پلاس امیدوار است همکاری آمریکا، کانادا، نروژ و دیگر تولیدکنندگان را نیز برای کاهش تولید نفت جلب کند، اگرچه رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است شرکت‌های نفتی آمریکایی درگیر این مسئله نخواهند شد.

سه منبع آگاه روز دوشنبه (۱۸ فروردین‌ماه) اظهار کرده بودند که تولیدکنندگان مهم نفتی از جمله عربستان سعودی و روسیه احتمالاً تنها در صورت پیوستن ایالات متحده به این توافق، موافقت خود را برای کاهش تولید در نشست فوق‌العاده روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) اعلام خواهند کرد.

یکی از منابع گفته بود: بدون ایالات متحده آمریکا هیچ توافقی رخ نمی‌دهد.

کد خبر 301453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =