ریاض و مسکو به دنبال کاهش عرضه تولیدکنندگان بزرگ در مذاکرات نفتی G20

عربستان و روسیه در مذاکرات نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی G20 از طریق وبینار به دنبال مشارکت تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله ایالات متحده آمریکا خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی/ مسکو، عربستان سعودی و روسیه و دیگر همپیمانانش روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) به مکزیک برای پیوستن به توافق کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه (۱۰ درصد عرضه جهانی نفت) کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس فشار می‌آورند و آمریکا و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت را برای کاستن ۵ درصد دیگر از عرضه جهانی نفت با هدف حل بحران بازار نفت به مشارکت فرا می‌خوانند.

وزیران نفت و انرژی G20 قرار است از طریق وبینار در یک نشست فوق‌العاده با هدف بررسی تحولات بازار نفت شرکت کنند.

همان‌طور که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان اعلام کرده است توافق نهایی برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت کشورهای عضو و غیرعضو حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of cooperation) منوط به پیوستن مکزیک خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی که ریاست نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی G20 را به‌عهده دارد، هشدار داده است که در صوت بازنگرداندن توازن به بازار نفت، ایالات متحده حمایت‌های خود از ریاض را کاهش می‌دهد.

نشست فوق‌العاده وزارت اوپک پلاس که روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) برگزار شد، بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید، در خلال این نشست ترامپ با همتای روس خود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ملک سلمان، پادشاه عربستان گفت‌وگوی تلفنی داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: ما درباره تولید نفت و اوپک مذاکرات زیادی داشتیم تا صنایع مختلف و صنعت نفت شرایطی بهتر از آنچه امروز شاهدش هستیم، داشته باشند.

 فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: امیدوارم مذاکرات نفت G20 به احیای بخشی از ثبات مورد نیاز بازار نفت کمک کند.

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین پیش‌تر نیز از گفت‌وگوهای تلفنی رئیس‌جمهوری روسیه با رئیس‌جمهوری آمریکا و ولیعهد پادشاه عربستان با هدف بررسی تحولات بازار نفت خبر داد.

وی همچنین در سخنانی از  تمایل روسیه برای مشارکت در ثبات‌بخشی به بازارهای جهانی نفت خام در کنار دیگر تولیدکنندگان نفت خبر داد.

نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی G20 از طریق وبینار که قرار است دن برولیت، وزیر انرژی آمریکا هم در آن شرکت کند، امروز ساعت ۱۷ و ۳۰ به وقت تهران آغاز شده است.

بازارهای جهانی نفت خام امروز به دلیل تعطیلات عید پاک تعطیل بود.

کد خبر 301485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =