۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
  • کد خبر: 302630
تولید روزانه نفت روسیه به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه رسید

برخی منابع اعلام کردند که میزان عرضه نفت خام روسیه برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ به زیر ۱۰ میلیون بشکه در روز سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، برخی منابع آگاه اعلام کردند که تولید نفت و میعانات گازی روسیه در پنج روز نخست ماه مه، به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید. برای نخستین بار از اوت  سال ۲۰۰۹ است که تولید نفت این کشور به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

در حالی که تازه‌ترین آمارها از تولید روزانه یک میلیون و ۲۹۶ هزار تن نفت و میعانات گازی در روزهای نخست ماه مه حکایت دارد، این موضوع بیانگر تعهد روسیه به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» است. 

وزارت انرژی روسیه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

به گزارش شانا، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) با تأکید بر اینکه مسکو تعهد خود در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس را به‌طور کامل اجرا می‌کند، گفت: مجموع تولید روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی با ۱۵ درصد کاهش به ۹.۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد، این نخستین کاهش تولید سالانه این کشور از سال ۲۰۰۸ به شمار می‌آید.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

همچنین کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در این نشست توافق کردند پس از پایان دو ماه، به مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند و در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه تعیین شده است.

کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف هستند.

کد خبر 302630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =