۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
  • کد خبر: 302868
گزیده‌های نفتی هفته

میزبانی وزیر نفت از معاون اول رئیس‌جمهوری، پیشنهاد تعمیق کاهش تولید نفت عربستان به اوپکی‌ها، رونمایی از سامانه جدید طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی و انتصاب مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

میزبانی با موضوع «کرونا»: وزیر نفت با همراهی مدیران ارشد صنعت نفت اواسط این هفته میزبان اسحاق جهانگیری بود. زنگنه در این دیدار افزون بر تشریح مهم‌ترین اقدام‌های صنعت نفت برای مقابله با کرونا از تولید بی‌وقفه نفت و گاز در این دوران، افزایش ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی و بازیابی اشتغال صنعت نفت در دوران پساکرونا گفت. مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان هم در این دیدار تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ را بین حدود ۲۵۰ هزار شاغل صنعت نفت ۱۶ نفر عنوان و این خبر را اعلام کرد که در میان نیروهای بهداشت و درمان صنعت نفت نیز اگرچه موارد ابتلا بوده است، اما هیچ فوتی نداشته‌ایم. مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) و پدافند غیرعامل هم در گزارشش یادآوری کرد که میزان حوادث منجر به فوت در شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۸ صفر بوده و این مهم برای نخستین بار محقق شده است. مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی هم اعلام کرد که با اقدام‌های پیشگیرانه‌ و مقابله‌ای، ویروس کرونا در این منطقه عملیاتی شیوع پیدا نکرده و هیچ فوتی در این منطقه نبوده است. نتیجه این گزارش‌ها اما آن شد که اسحاق جهانگیری از خدمات و تلاش‌های مدیران صنعت نفت قدردانی کرد و با تکرار چندین باره این جمله خود که وزارت نفت در چندین جبهه در حال مبارزه است از وزیر نفت و مدیران ارشد نفت خواست با ابتکار و خلاقیت، راهکارهایی برای تأمین ارز مورد نیاز کشور پیدا کنند، چون سهم اصلی تأمین ارز به‌عهده این بخش است.

ترامپ، ملک سلمان و بازار نفت: سه روز پس از گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان درباره شرایط بازارهای جهانی نفت خام، وزارت انرژی عربستان از «تعمیق کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت عربستان در ماه ژوئن» خبر داد؛ دونالد ترامپ و ملک سلمان ۱۹ اردیبهشت‌ماه آن‌گونه که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد افزون بر بازار جهانی نفت درباره همکاری مشترک دفاعی دو کشور نیز سخن گفتند. وزارت انرژی عربستان ۲۳ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که این کشور در ماه ژوئن افزون بر مقدار تعهدش در توافق اوپک پلاس روزانه یک میلیون بشکه دیگر هم کاهش می‌دهد و تولیدش را به ۷ میلیون و ۴۹۲ هزار بشکه می‌رساند. رسانه‌های خارجی از این اقدام عربستان به‌عنوان اقدام غافلگیرکننده نام بردند. وزیر انرژی عربستان اما دلیل این اقدام را سرعت بخشیدن به بازگشت توازن به بازارهای جهانی نفت عنوان کرده است.

وزیران انرژی و نفت  امارات و کویت نیز پیرو اقدام عربستان از تشدید کاهش تولید در ماه ژوئن سخن گفته و عنوان کردند به ترتیب روزانه ۱۰۰ و ۸۰ هزار بشکه از تولید خود خواهند کاست، سه کشوری که بر اساس جدیدترین گزارش دبیرخانه اوپک که روز پنجشنبه منتشر شده، در ماه آوریل روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه به تولید خود افزودند. اوپک مجموع تولید نفت اعضای این سازمان را در ماهی که به آوریل سیاه معروف شد ۳۰ میلیون و ۴۱۲ هزار بشکه عنوان کرد. هم‌زمان کابینه عربستان از دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» خواست کاهش تولید خود را تشدید کنند.

تولد ۲۰ سالگی: کشف نفت در خزر این هفته ۲۰ ساله شد، موضوعی که سبب شد علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر دست به قلم شود و در بخشی از یادداشتش هم‌زمان با این روز بنویسد: «امروز تدوام فعالیت‌های اکتشاف و توسعه در خزر می‌تواند سبب تقویت ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و تحکیم موقعیت ژئوپولیتیک ایران در منطقه و حضور مؤثرتر در کنوانسیون‌ها، نشست‌ها و تصمیم‌سازی‌ها باشد.» از تولد که بگذریم، وزیر نفت این هفته به محمدرضا مقدم، مشاورش مأموریت داد تا با تشکیل و راهبری کارگروهی از میان خبرگان فنی، حقوقی و مالی شرکت ملی حفاری، چگونگی افزایش بهره‌وری و کارایی این شرکت را بررسی کند. حالا که بحث حفاری مطرح است این راهم باید گفت مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از به‌کارگیری ۳۷ دکل ملی حفاری در گستره نفت‌خیز جنوب خبر داده و تأکید کرده است ملی حفاری در برنامه‌ها و پروژه‌های نفت‌خیز جنوب حضوری فعال خواهد داشت.

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت هم این هفته دو خبر داشت؛ نخست اجرایی شدن «طرح جامع ارتقای نظام سلامت» در آینده نزدیک و دیگری پرداخت حق‌الزحمه بهره‌وری نیمه دوم سال ۱۳۹۸ که همراه حقوق اردیبهشت ماه به حساب کارکنان صنعت نفت واریز می‌شود.

سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس هم در هفته منتهی به ۲۶ اردیبهشت ماه با حکم مسعود کرباسیان، مدیرعامل جدید خود را شناخت؛ ایرج خرمدل، مدیرعامل جدید سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی شد.

رونمایی از یک سامانه: سامانه جدید طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی به‌منظور سهولت در فرآیند ثبت‌نام، نوبت‌گیری و بررسی‌ و پالایش نهایی اطلاعات متقاضیان گازسوز کردن خودروهای عمومی هم در روزهای پایانی این هفته رونمایی شد. مالکان خودروهای تاکسی عمومی و وانت‌بارها، نیسان و کامیونت می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی https://gcr.niopdc.ir که از روز سه‌شنبه (٢٣ اردیبهشت‌ماه) فعال شده است، ثبت‌نام خود را نهایی و نوبت‌گیری کنند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آیین رونمایی از این سامانه از جایگزینی روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی با بنزین در سبد سوخت خبر داد و اعلام کرد: هدف نهایی از انجام این پروژه تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو عمومی از طریق اعطای تسهیلات رایگان است که نقش مهمی در صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور دارد. مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال هم این هفته از آمادگی زیرساخت‌های لازم برای ذخیره‌سازی ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین مازاد بر مصرف در مخازن این منطقه خبر داد.

از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت باید به تکمیل فازهای ۱و ۲ خط لوله اتیلن غرب و آغاز عملیات اجرایی فاز سوم آن اشاره کرد که قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از آن خبر داده است. خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع‌های پتروشیمی واقع در استان‌های خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و شرقی، ایلام و همدان را تأمین می‌کند.

کد خبر 302868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =