نشانه‌های مثبتی از بهبود تقاضا مشاهده می‌شود

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که نشانه‌های مثبتی را در بهبود تقاضای نفت مشاهده می‌کند، اما راهی طولانی پیش روست.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، عبدالعزیز بن سلمان روز پنجشنبه (۲۹ خردادماه) در نوزدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) گفت: اوپک برای برقراری دوباره تعادل در بازار جهانی نفت در مسیر صحیحی قرار دارد، اما هنوز راهی طولانی برای رسیدن به آن در پیش دارد.

وی افزود: نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای از بهبود تقاضا و تعادل دوباره بازارهای جهانی نفت دیده می‌شود، با این حال وی هشدار داد که خطرهایی وجود دارد. اقتصاد جهانی مسیر طولانی‌مدت کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا را آغاز کرده است، اما با موانع و عقب‌نشینی‌هایی روبه‌رو خواهد شد، امکان وجود موج دوم ویروس را نمی‌توان رد کرد. 

وزیر انرژی عربستان با اشاره به تعداد انگشت‌شماری از کشورها از جمله عراق، نیجریه، آنگولا، گابن و قزاقستان که بیش از سهمیه خود مطابق توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) در ماه مه نفت تولید کردند، گفت: اوپک پلاس مصمم است بدون هیچ استثنایی به سهمیه‌های کاهش عرضه مطابق با توافق کاهش تولید اخیر خود پایبند باشد.

عبدالعزیز بن سلمان تصریح کرد: این بار متفاوت است.

وی افزود: از آنجا که قصد داریم نشان دهیم همه کشورها به توافق کاهش تولید پایبند هستند، دو هفته آینده برای اوپک پلاس حیاتی خواهد بود. باید نشان دهیم که تا چه اندازه در همکاری، وحدت و تعهد خود جدی هستیم.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک که پیشهادهای خود را در زمینه سیاست و نظارت بر بازارهای نفت به اوپک پلاس ارائه می‌کند، روز پنجشنبه ۱۸ ژوئن (۲۹ خردادماه) نشست خود را از طریق ویدئوکنفرانس برگزار کرد.

اوپک، روسیه و متحدانشان ۱۷ خردادماه پس از برگزاری نشستی از طریق ویدئوکنفرانس، به توافق رسیدند کاهش تولید تاریخی نفت را به‌مدت یک ماه و تا پایان ماه ژوئیه تمدید کنند و با کاهش تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌، حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت، از مازاد عرضه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بکاهند.

کد خبر 303962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =