اوپک آماده رویارویی با واکنش هیجانی بازار نفت است

اوپک به‌منظور اجتناب از واکنش هیجانی بازار به تسهیل توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو برای گام بعدی آماده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان با استقبال از این ایده که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» به‌عنوان بانک مرکزی نفت عمل می‌کند، آلن گرینسپن، مدیرعامل پیشین بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا را تحسین می‌کند.

چالشی که اکنون ائتلاف تولیدکنندگان نفت با آن روبه‌روست (چگونگی اجتناب از واکنش هیجانی بازار به تسهیل توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک)، مسئله‌ای است که برای بانک مرکزی بسیار آشناست: هراس بازار که هنگام ارائه پیشنهاد تشدید سیاست‌های پولی توسط رئیس فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۳ به‌وجود آمد.

با موفقیت اوپک پلاس در دو برابر کردن قیمت‌های نفت خام در چند ماه گذشته با کاهش بی‌سابقه تولید، ائتلاف اوپک پلاس آماده است اقدام‌ها برای تحریک بازار را تعدیل کند. 

با بالا رفتن تقاضای سوخت به دلیل کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا، تولیدکنندگان قصد دارند کاهش عرضه خود را تعدیل کنند.

اما همان‌طور که جانشینان گرینسپن هفت سال پیش متوجه شدند، برداشتن محرک بازار خطرات خود را به همراه دارد.

موج دوم همه‌گیری کرونا، رکود دیگری در مصرف نفت ایجاد می‌کند. این در حالی است که کوه میلیارد دلاری ذخیره‌سازی‌هایی که هنگام موج اول شیوع کرونا جمع‌آوری شده‌اند، همچنان در حال افزایش است. اگر اوپک پلاس هم‌زمان با تضعیف بازار، عرضه را افزایش دهد، قیمت‌ها می‌توانند بار دیگر سقوط کنند.

حلیمه کرافت، از مدیران بانک آربی‌سی کانادا در این باره گفت: فکر می‌کنم که آنها هنگام مشاهده قیمت‌های بالاتر سه ماه دوم و مشاهده افزایش تقاضا احساس خوبی دارند.

وی افزود: فکر می‌کنم آنها حتی به حضور ابرهای بالقوه در افق آگاه‌اند.

اینکه بن سلمان و همتایانش باید در تاریخ ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیرماه) در نشست آنلاین کمیته وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) روند پیشرفت اوپک پلاس را بررسی کنند، اقدامی در راستای برقراری توازن است.

کد خبر 304873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =