ساخت شیرهای دروازه‌ای طرح خط لوله گوره-جاسک در کشور

برای نخستین بار در صنعت نفت، ساخت شیرهای ۴۲ اینچ دروازه‌ای سازگار با سیال ترش در دستورکار شرکت‌های داخلی قرار گرفته و هم‌اکنون فرایند ساخت این شیرها به‌منظور استفاده در خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک در حال اجراست.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، تورج دهقانی، مدیرعامل این شرکت روز سه‌شنبه (۲۱ مردادماه) در بازدید از روند ساخت شیرهای دروازه‌ای (مترو کاندوئیت) ۴۲ اینچ طرح گوره-جاسک در مجموعه ماشین‌سازی اراک، گفت: در طرح ملی گوره-جاسک، ۸۳ عدد شیر ۴۲ اینچ در انواع «دروازه‌ای»، «کنترلی» و «شیرهای قطع کننده اضطراری» به ارزش حدود ۹ میلیون یورو استفاده می‌شود که همه تلاش ما معطوف به تهیه این اقلام از داخل کشور است.

وی با اشاره به تأکید وزیر نفت بر بومی‌سازی و افزایش توان تولید کالا در داخل کشور، ادامه داد: شرکت مهندسی و توسعه نفت به همه مشاوران و پیمانکاران خود، ممنوعیت خرید خارجی کالاهایی را که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد و پیمانکاران داخلی توان تولید آن را دارند، ابلاغ کرده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: برای نخستین بار در کشور، شیرهای ۴۲ اینچ دروازه‌ای سازگار با سیال ترش (NACE) از سوی شرکت‌های داخلی در حال تولید و ساخت شیرهای کنترلی و قطع اتوماتیک نیز به شرکت‌های داخلی واگذار شده است، در حالی که این شیرها پیش‌تر از خارج تأمین می‌شد.

طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک شامل احداث خط لوله‌ای به طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر است که در بخش اجرا و ساخت این طرح، ۶ گستره خط لوله، پنج تلمبه‌خانه، سه ایستگاه دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، ۱۰ پست برق، ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال برق، سه گوی شناور، ‌خطوط لوله زیردریایی، حوضچه آرامش و ۲۰ مخزن ذخیره‌سازی نفت خام تعریف شده است.

کد خبر 306010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =