۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
  • کد خبر: 306025
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری آیین اهدای نخستین گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات صنعت نفت، عرضه سهام پالایشگاه‌ها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله دولتی، افتتاح رسمی فاز نخست زنجیره انتقال نفت میدان‌های غرب کارون و افزایش تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

استاندارد در نفت: آیین اهدای نخستین گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات صنعت نفت دوشنبه این هفته (۲۰ مردادماه) برگزار شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در این آیین با عنوان اینکه استاندارد ملی به معنای چشم‌پوشی از استاندارد بین‌المللی نیست و هیچکس نمی‌تواند بگوید استانداردها را رعایت نکنید، تأکید کرد: با تشکیل نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران، زیرساخت‌ها برای همکاری با دنیا فراهم می‌شود. احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با اقدام‌های انجام‌شده و رویکرد مثبتی که وزارت نفت به ساخت داخل داشته و دارد، صنعت نفت به سمت برندسازی در حال حرکت است و تاکنون ۱۵ هزار قلم کالا در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بومی‌سازی شده است. سعید محمدزاده، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت هم بر نقش تاثیرگذار استانداردهای ملی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها تأکید کرد. نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران هم توصیه کرد که نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران بی‌طرفی و استقلال خود را حفظ کند. علی خاکی فیروز، رئیس مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران عنوان کرد: صدور گواهینامه‌ها را سختگیرانه اعمال می‌کنیم تا بهترین کالاها و تجهیزات در صنعت نفت وارد پروژه‌های بزرگ شوند. سرانجام محمد ایروانی، رئیس نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت نخستین گواهینامه تأیید صلاحیت کیفیت محصولات کالا و تجهیزات صنعت نفت را از علیرضا خاکی فیروز، رئیس مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران دریافت کرد.

سرانجام ETF: عرضه سهام پالایشگاه‌ها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه‌گری مالی ‌(ETF) هم این هفته پر سرو صدا بود. بعضی از اختلاف دو وزارتخانه نفت و اقتصاد گفتند و برخی دیگر از تمایل نداشتن وزارت نفت برای عرضه سهام در قالب ETF. بیژن زنگنه، وزیر نفت اما به این برخی‌ها پاسخ گفت: «ما با ارائه سهام پالایشگاه‌ها در بورس مخالف نیستیم، اتفاقاً موافقیم و به هر شکلی که بخواهند این سهام را ارائه کنند، همکاری می‌کنیم.» زنگنه بلافاصله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را به ایجاد صندوق ETF پالایشی مکلف کرد تا حسن نیت خود را برای تشکیل این صندوق نشان دهد و سرانجام فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی عنوان کرد: با هماهنگی انجام شده صندوق دارا دوم (ETF) نخستین چهارشنبه شهریورماه عرضه می‌شود.

غرب کارون و جاسک: فاز نخست زنجیره انتقال نفت میدان‌های غرب کارون با ظرفیت انتقال روزانه ۴۶۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و ۲۵۴ هزار بشکه نفت خام سبک به مبادی صادراتی به‌طور رسمی افتتاح شد. نقطه ابتدای مسیر انتقال در این طرح، تلمبه‌خانه غرب کارون و نقطه میانی، تلمبه‌خانه امیدیه است و پایانه‌های بهرگان و جاسک هم در انتهای زنجیره انتقال قرار دارند. همچنین این هفته بهره‌برداری از تلمبه‌خانه غرب کارون و خطوط لوله خروجی نفت خام سبک و سنگین به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شد. تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در جریان واگذاری این تأسیسات گفت: تأسیسات انتقال نفت میدان‌های غرب کارون، گلوگاه مهم صادرات نفت به شمار می‌رود و با توجه به اینکه در آینده بخش قابل توجهی از نفت صادراتی کشور از میدان‌های غرب کارون تأمین می‌شود، این تأسیسات بسیار حائز اهمیت است. حالا که بحث جاسک مطرح است این خبر را هم باید عنوان کرد برای نخستین بار در صنعت نفت، ساخت شیرهای ۴۲ اینچ دروازه‌ای سازگار با سیال ترش در دستور کار شرکت‌های داخلی قرار گرفته و هم‌اکنون فرآیند ساخت این شیرها به‌منظور استفاده در خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک در حال اجراست.

اوپک، آمریکا و نفت: گزارش ماه اوت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که مربوط به آمار ماه ژوئیه است این هفته منتشر شد. بر اساس این گزارش، ۱۳ عضو این سازمان در ماه ژوئیه ۹۸۰ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئن نفت تولید کردند. مجموع تولید اعضای اوپک در ماه ژوئیه ۲۳ میلیون و ۱۷۲ هزار بشکه بوده است. این هفته همچنین امین ناصر، مدیرعامل شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو  عربستان اعلام کرد: این شرکت برنامه‌هایی برای افزایش روزانه یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خود دارد و با وجود کاهش هزینه‌ها می‌خواهد ظرفیت تولیدش را به مجموع روزانه ۱۳ میلیون بشکه برساند. مصطفی صنع‌الله، مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی که کشورش یکی از اعضای اوپک است این هفته درباره خطر بروز فاجعه‌ای در بنادر نفتی این کشور به‌دلیل حضور فزاینده نظامی‌ها در کنار مخازن ذخیره‌سازی که ماه‌هاست به دلیل محاصره پر شده‌اند، هشدار داد. از دیگر اخبار بین الملل نفت باید به ارسال نخستین محموله نفت خام آمریکا به عربستان اشاره کرد این اتفاق پس از یک دهه افتاده است. ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئن حدود ۵۵۰ هزار بشکه یا ۱۸ هزار و ۳۰۰  بشکه در روز نفت خام به عربستان ارسال کرده است.

دیگر اخبار: افزایش ظرفیت تولید نفت میدان یاران شمالی، انتصاب محمدعلی اعوانی به‌عنوان مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت نفت از سوی وزیر نفت، قدردانی دفتر رئیس‌جمهوری از وزارت نفت برای تولید و توزیع سوخت باکیفیت، امضای قرارداد طرح توسعه واحد پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی شازند و اعلام خبر امضای ۹ قرارداد نفتی در دوشنبه هفته آینده از سوی وزیر نفت از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: «جریان سرمایه‌گذاری حفظ نشود، امنیت تأمین گاز به خطر می‌افتد» عنوان مطلبی است که آخرین تحولات بازار گاز را با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در گفت‌وگو با یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بررسی کرده است، پیشنهاد می‌شود اگر نخوانده‌اید، بخوانید.

کد خبر 306025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =