ضعف تقاضا پالایشگاه‌ها در آمریکا و آسیا را به تعطیلی کشاند

شرکت‌های پالایش نفت در آمریکای شمالی و آسیا به دنبال تداوم ضعف تقاضا در حال تعطیل کردن پالایشگاه‌های خود هستند و نظر می‌رسد مقصد بعدی موج این تعطیلی‌ها اروپا باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از هیوستون و مانیل، پالایشگران نفت در حال تعطیلی دائمی تأسیسات فرآوری خود در آسیا و آمریکای شمالی هستند و ممکن است مقصد بعدی این تعطیلی‌ها اروپا باشد، زیرا آینده نامشخص بهبود تقاضای سوخت در پی همه‌گیری ویروس کرونا زیان‌آور بوده است.

همه‌گیری ویروس کووید -۱۹، ابتدا تقاضای سوخت را ۳۰ درصد کاهش داد و فعالیت پالایشگاه‌ها به‌طور موقت متوقف شد. این در حالی است که مصرف هنوز به سطح پیش از همه‌گیری کرونا نرسیده و کاهش مقدار سفرها ممکن است ادامه یابد و سبب گرفتن تصمیم‌هایی سخت برای تعطیلی دائمی پالایشگاه‌ها شود. 

شرکت انگلیسی – هلندی شل تأسیسات تابانگائو خود در فیلیپین را که یکی از دو پالایشگاه موجود در این کشور با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز است، به‌طور دائم تعطیل می‌کند. شل دلیل تبدیل این پالایشگاه به پایانه وارداتی را رکود حاشیه سود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اعلام کرد.

در اروپا ویروس کرونا سبب تعطیلی دائمی تأسیسات نشده است. با این حال، گروه گانور در ماه ژوئن اعلام کرد که در حال بررسی توقف استفاده از پالایشگاه آنتورپ با ظرفیت ۱۱۰ هزار  بشکه در روز است زیرا کرونا به لحاظ اقتصادی به این پالایشگاه آسیب می‌رساند.

ماراتن پترولیوم، بزرگ‌ترین پالایشگر ایالات متحده آمریکا از نظر حجم، قصد دارد فعالیت در پالایشگاه‌های مارتینز ایالت کالیفرنیا و گالوپ ایالت نیومکزیکو را به‌طور دائم متوقف کند. 

میا گنگ، تحلیلگر مؤسسه مشاوره فکتس گلوبال انرژی در این باره گفت: دیگر پالایشگاه‌ها در ژاپن، استرالیا و نیوزیلند هم ممکن است در آینده تعطیل شوند.

مؤسسه مشاوره انرژی وود مکنزی به‌طور جداگانه‌ برآورد کرده است که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز - حدود ۹ درصد  ظرفیت پالایشی اروپا - تا سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲ در معرض خطر تعطیلی قرار دارد. این مؤسسه پالایشگاه‌های هلند، فرانسه و اسکاتلند را در فهرست تعطیلی‌های احتمالی قرار داده است.

کد خبر 306085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =