توضیحات مناطق نفت‌خیز جنوب درباره حفاری چاه ۱۱۹ منصوری

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در واکنش به انتشار مطلبی با عنوان «رکورزدنی در مدت زمان حفاری چاه ۱۱۹ منصوری صحت ندارد» توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شانا، در توضیحات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به این مطلب خبرگزاری فارس که ۲۷ مردادماه امسال منتشر شده، آمده است:

«شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب طی بیش از یکصد سال فعالیت به‌عنوان متولی امر توسعه و تولید در میدان‌های جنوب غرب کشور، کارنامه کم‌نظیر و درخشانی از عملکرد خود ارائه داده و در این مدت طرح‌ها و پروژه‌های متعددی برای افزایش تولید، افزایش درآمد کشور، ایجاد اشتغال، توسعه صنایع جانبی و... اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید مناطق نفت‌خیز جنوب (موسوم به طرح ۲۸ مخزن) نیز به همت کارشناسان این شرکت تهیه شده و توسط پیمانکاران داخلی و تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و در ادامه فعالیت‌های توسعه‌ای پیشین برای افزایش تولید نفت در جریان است. این طرح که همچون پروژه‌های پیشین مزایا و معایب، رکوردها و عقب‌افتادگی‌هایی دارد، برنامه اصلی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای نگهداشت و افزایش تولید مخازن نفتی در سال‌های اخیر است و مانند گذشته همه کارکنان این شرکت تمام تلاش خود را برای پیشبرد هر چه بهتر این طرح‌ها انجام خواهند داد.

ضمن تأکید بر صحت اظهارات مدیر امور فنی این شرکت با موضوع ثبت رکورد حفاری چاه ۱۱۹ منصوری از علاقه‌مندان دعوت می‌شود برای بررسی بیشتر دلایل و مدارک موردنظر به گزارشی که در ادامه می‌آید توجه کنند.

برای مقایسه آماری صحیح و بررسی عملکرد، لازم است جامعه آماری به نحوی انتخاب شود که شرایط انجام کار از لحاظ نوع کار مشابه باشند. از آنجا که در بسته منصوری، توسعه مخزن آسماری هدف طرح است، در اینجا صرفاً چاه‌های حفاری شده در مخزن منصوری آسماری مورد مقایسه قرار گرفته است. زمان حفاری چاه‌ها متأثر از عوامل متعددی است که مهم‌ترین آنها عمق نهایی چاه و نحوه تکمیل آن است زیرا تکمیل چاه به صورت حفره باز در مقایسه با راندن آستری، در حدود ۱۰ روز زمان کمتری را در حفاری چاه لازم دارد. همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌شود از چاه‌های آسماری با مشخصات فوق چاه منصوری ۱۱۹ با عمق نهایی، ۲۶۶۸ متر حفار و راندن آستری ۷ اینچ دارای بهترین زمان حفاری است.

در پایان خاطرنشان می‌شود که زیر سؤال بردن تلاش‌های کارشناسان و مدیران صنعت نفت کشور در بزنگاه جنگ اقتصادی و تحریم ظالمانه، آن هم نه از سوی رسانه‌های معاند غربی، بلکه از جانب خبرگزاری‌های رسمی داخلی، به هیچ‌وجه زیبنده نیست و اصرار خبرگزاری فارس بر بی‌ارزش جلوه دادن این مجاهدت‌ها تنها با ارجاع دادن به نظر یک کارشناس ناشناخته جای تعجب و تأسف دارد.

شایسته است آن خبرگزاری محترم برای بازتاب یا نقد مسائل فنی، به متخصصان صنعت نفت، منابع رسمی و اخبار موثق استناد کند و به‌ویژه در مقطع حساس کنونی که دشمنان نظام در پی ایجاد جوّ ناامیدی و تشویش در افکار عمومی هستند و در شرایطی که کشور نیاز به آرامش و همدلی دارد، از درج اخبار غیرواقعی و مأیوس‌کننده پرهیز کنند».

کد خبر 306592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =