۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
  • کد خبر: 306609
منطقه ۱۰ گلوگاه عملیات انتقال گاز کشور

مدیر منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز ایران گفت: وجود بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گاز از جمله پارس‌جنوبی، فجر جم و پارسیان در محدوده منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز ایران سبب شده که این منطقه به‌عنوان گلوگاه انتقال گاز کشور شناخته شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حمید خدری ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، در تشریح عملکرد این منطقه در دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره‌ور گاز طبیعی از مهم‌ترین برنامه‌های این منطقه عملیاتی به شمار می‌رود، افزود: انجام موفقیت‌آمیز عملیات اتصال فازهای توسعه‌ای ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی به خطوط سراسری انتقال گاز که در راستای راه‌اندازی فازهای مجتمع پالایشگاهی پارس جنوبی بوده و منجر به افزایش حجم صادرات گاز شده، از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های انتقال گاز طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

وی همچنین عملیات اتصال خط پنجم سراسری انتقال گاز به فاز ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی با هدف افزایش حجم تولید گاز شیرین درسطح کشور و تأمین خوراک پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی در عسلویه را از دیگر پروژه‌های مهم منطقه برشمرد و افزود: در سال ۹۵ نیز پروژه مهم عملیات تزریق گاز تولیدشده در فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به خط لوله چهارم سراسری، با موفقیت به انجام رسید که با انجام این عملیات، گاز تولید شده از ردیف نخست فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از طریق خط لوله چهارم سراسری منتقل و به شبکه سراسری گاز متصل شد.

مدیر منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز ایران ادامه داد: با افزایش خوراک دریافتی از فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به پالایشگاه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، میزان شیرین‌سازی و همچنین تزریق گاز تولیدی این دو فاز نیز به شبکه سراسری افزایش می‌یابد، همچنین فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی با هدف انتقال گاز تولیدی و افزایش قدرت مانور شبکه انتقال گاز به خط ششم سراسری متصل شد که با انجام این عملیات، خروجی فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی نیز از طریق یک خط لوله به خط لوله ششم سراسری متصل شده تا مسیر گازرسانی، تسهیل شود.

وی از جمله پروژه‌های مهم سال ۹۸ را اتصال پالایشگاه هفتم پارس جنوبی به شبکه خطوط لوله سراسری انتقال گاز برشمرد که با توجه به توسعه و راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، عملیات اتصال پالایشگاه‌های ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به خط لوله هشتم سراسری طی یک عملیات فشرده با موفقیت و ایمنی کامل به انجام رسید.

خدری با اشاره به اجرای بی وقفه، منسجم و سیستمی این عملیات به‌منظور سرعت بخشی به روند توسعه فازهای یادشده، افزود: اجرای این پروژه از حساسیت بالایی برخوردار بود که به همت کارکنان این منطقه اجرای آن با انجام مراحل نصب اصولی اتصالات خط لوله به انجام رسید و هم‌اکنون پالایشگاه‌های ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی از توانایی ارسال گاز به  شبکه خطوط لوله سراسری انتقال گاز برخوردار است.

مدیر منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز ایران ادامه داد: همچنین در ادامه توسعه فازهای پارس جنوبی، عملیات اتصال خط خروجی پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به خط لوله هشتم سراسری انتقال گاز نیز به خوبی به انجام رسید.

وی اظهار کرد: انجام این پروژه افزون بر انتقال حداکثری میزان تولیدهای فازهای یادشده، نقش مؤثری نیز در ایجاد پدافند غیرعامل و جایگزینی شریان‌های انتقال گاز در شرایط بحرانی را به همراه خواهد داشت. هم‌اکنون پالایشگاه فازهای یادشده، از توانایی ارسال گاز به شبکه سراسری انتقال گازبرخوردار هستند.

مدیر منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز ایران همچنین به برنامه‌ها و اهداف عملیاتی این منطقه در سال ۹۹ در حوزه تعمیرات خطوط لوله اشاره کرد و افزود: تعمیرات ناشی از نتایج پیگرانی هوشمند خطوط  لوله سوم، چهارم و هفتم سراسری، تعمیرات اساسی تاسیسات تقویت فشار گاز و همچنین ایمن‌سازی مسیرهای خطوط لوله انتقال گاز با اجرای ابنیه‌های فنی، از برنامه‌های تعمیراتی و کارهای در دست اقدام این منطقه در سال جاری است که تاکنون نیز بخشی از این تعمیرات از جمله؛ تعمیرات سرجوش‌های خط هفتم سراسری و تعمیرات اساسی تأسیسات تقویت فشار گاز خیرگو نیز با موفقیت به انجام رسیده است.

به گفته خدری، انجام چنین عملیات‌هایی که در یک شرایط جغرافیایی خاص و گرمای طاقت فرسا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرایط سخت ویروس کووید ۱۹ به انجام می‌رسد، نشان از تجربه، دانش و توانایی کارکنان مجرب منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز دارد که به صورت مستمر برای توسعه صنعت انتقال گاز کشور در تلاش هستند.

کد خبر 306609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =