۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
  • کد خبر: 307329
چین نقطه‌ درخشان سناریوی چالش تقاضاست

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره تداوم افزایش تقاضای چین برای نفت در ماه‌های آینده، این کشور نقطه‌ درخشان سناریوی چالش دانست.

محمد سانوسی بارکیندو روز دوشنبه (۲۴ شهریورماه) پیش از آغاز سی‌وششمین کنفرانس نفت سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوسیه (APPEC) که از طریق ویدیو کنفرانس در روزهای ۲۴ تا ۲۶ شهریورماه برگزار شد، در گفت‌وگو متنی با خبرگزاری پلتس گفت: اکنون تنها قطعیت موجود، رشد تقاضای نفت در چین است، زیرا برآورد شده که مصرف این کشور در ماه‌های باقیمانده سال ۲۰۲۰ افزایش می‌یابد و در سال ۲۰۲۱ به‌طور کامل بهبود می‌یابد. 

وی افزود: در گزارش ماه سپتامبر دبیرخانه اوپک درباره تحولات بازار نفت، ما با تأکید بر این واقعیت که چشم‌انداز کنونی بسیار نامشخص است، همه پیش‌بینی‌های خود را متوقف کردیم.

دبیرکل اوپک تصریح کرد: تازه‌ترین داده‌های مربوط به تقاضای نفت برای دیگر مناطق آسیا که شامل هند هم می‌شود، به استثنای چین، به ضعف تقاضا اشاره دارد.

بارکیندو با اشاره به اینکه تقاضای نفت هند در ماه اوت نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است - در مقایسه با کاهش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه در ژوئیه - گفت: در شرایط کنونی، رشد تقاضای نفت پیش از سال ۲۰۲۱ چالش‌برانگیز خواهد بود. 

وی افزود که پیش‌بینی اوپک براساس این فرض است که بهبود تقاضای نفت چین تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد، زیرا اقتصاد این کشور - به‌ویژه در ابتدای نیمه دوم سال و با گزارش‌های موارد کمتر ابتلا به ویروس کرونا - در مسیر بهبود است.

تردیدهای بی‌شمار پیش‌روی چشم‌انداز کوتاه مدت بازار نفت

دبیرکل اوپک گفت: با این حال، همان‌طور که گفتم، با در نظر گرفتن رابطه غیرقابل انعطاف تولید ناخالص داخلی و تقاضای نفت، در چنین شرایطی سطح بالایی از تردید درباره برآورد کوتاه‌مدت وجود دارد.

بارکیندو افزود: افزون بر این، بهبود اقتصادها مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده بازگشت تقاضای نفت به مسیر رشد در سال آینده خواهد بود. سرعت رسیدن عوامل تعیین‌کننده محرک‌های مالی به جیب مشتریان نهایی و مدت زمان لازم برای تفسیر و تبدیل آن به تقاضای فرآورده‌های نفتی، برای تعیین چشم‌انداز بازار حیاتی است.

وی تصریح کرد که اوپک و متحدانش همچنان بر تصمیم ماه آوریل بر تعدیل و کاهش تولید متمرکز هستند، مرحله نخست تعدیل تا ۳۱ ژوئیه تمدید شده بود و اکنون در مرحله دوم تعدیل کاهش تولید داوطلبانه خود هستیم.

دبیرکل اوپک افزود: تحولات بازار آسیا، از جمله راهبردهای خرید مصرف‌کنندگان آسیایی نفت را با دقت رصد می‌کنیم، تجزیه و تحلیل این داده‌ها روند تصمیم‌گیری ما را مشخص می‌کند.

بارکیندو در پاسخ به پرسش که آیا آسیا ظرفیت خرید بشکه‌های اضافی تولیدشده در ماه‌های آینده را دارد، گفت: این مسئله به ذخیره‌سازی نفت خام و تقاضای فرآورده‌ها بستگی دارد.

آسیا تا زمانی که ظرفیت ذخیره‌سازی داشته باشد - از جمله ذخیره‌سازی شناور - که بستگی مستقیم به ساختار قیمت در بازار دارد، این بشکه‌های اضافی را جذب خواهد کرد.

وی گفت: مصرف‌کنندگان تلاش خواهند کرد تا آنجا که می‌توانند نفت بخرند. با وجود این، سرانجام، به محض تکمیل ظرفیت ذخیره‌سازی، مقدار مصرف فرآورده است که تعیین‌کننده این خواهد بود آیا آسیا می‌تواند بشکه‌های بیشتری را جذب کند یا خیر.

دبیرکل اوپک اعلام کرد: اوپک که شصتمین سالروز تأسیس خود را در ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریورماه) جشن گرفت، هیچ تغییری در همکاری و گفت‌وگو با دیگر تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان نفت، از جمله در آسیا، نمی‌بیند.

کد خبر 307329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =