صرفه‌جویی ۸۰ درصدی در هزینه‌ سوخت با استفاده از سی‌ان‌جی

سرپرست مدیریت طرح‌ سی‌ان‌جی اظهار کرد: با جایگزینی سی‌ان‌جی به جای بنزین در خودروهای عمومی تا ۸۰ درصد در هزینه‌های سوخت این خودروها صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدحسین باقری با اشاره به اینکه هر مترمکعب سی‌ان‌جی معادل یک لیتر بنزین در سبد سوخت خودروهاست، گفت:‌ از آنجا که مصرف خودروهای حمل‌ونقل عمومی بالاست، ‌سهمیه بنزین ماهانه برای آنها کفایت نمی‌کند و مجبورند از بنزین آزاد استفاده کنند.

وی افزود: اغلب خودروهای حمل‌ونقل عمومی مانند وانت‌بارها، ‌خودروهای پرمصرف هستند، بنابراین استفاده از سی‌ان‌جی به جای بنزین می‌تواند در کاهش بار مالی تأمین سوخت مؤثر باشد.

سرپرست مدیریت طرح سی‌ان‌جی با تأکید بر اینکه قیمت سی‌ان‌جی هم‌اکنون به ازای هر مترمکعب ۴۵۳ تومان است، تأکید کرد: این در شرایطی است که بنزین یارانه‌ای برای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان است.

باقری افزود: ‌این اعداد حکایت از اختلاف قیمت معناداری بین این دو سوخت دارد، حتی اگر بنزین سهمیه‌ای کفایت کند نیز باز هم به ازای هر لیتر هزار تومن اختلاف قیمت وجود دارد.

وی گفت:‌ این اختلاف در مقایسه با بنزین آزاد ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و با توجه به اینکه این خودروها کارکرد بالایی دارند، تبدیل سوخت از بنزین به سی‌ان‌جی می‌تواند در اقتصاد آنها تأثیرگذار باشد.

مدیریت طرح سی‌ان‌جی تأکید کرد:‌ از همین رو اگر سی‌ان‌جی در این خودروها جایگزین بنزین یارانه‌ای شود، تا ۶۰ درصد و اگر سی‌ان‌جی را جایگزین بنزین آزاد کنند تا ۸۰ درصد در هزینه‌های سوخت خود صرفه‌جویی خواهند داشت.

بر پایه این گزارش، تبدیل رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو عمومی شامل وانت‌بار، ‌تاکسی و ون از پارسال آغاز شده است که در صورت انجام این کار تا ۱۰ میلیون مترمکعب به مصرف سی‌ان‌جی کشور اضافه می‌شود.

افزایش تولید گاز در ایران در هفت سال گذشته آنچنان با شتاب صورت گرفته که اکنون گاز را می‌توان سوخت اول کشور دانست. با تکیه بر همین رشد تولید، ‌گازرسانی به بخش‌های مختلف کشور از روستاها گرفته تا صنایع افزایش یافته و این موضوع سبب شده تا خطوط انتقال گاز تا دورترین مناطق کشور نیز گسترده شود؛ خطوط لوله‌ای که افزون بر انتقال گاز به منازل و صنایع، فرصت ایجاد تنوع در سبد سوخت حمل و نقل را نیز فراهم کرد. در واقع با دسترسی به خطوط گاز شهری و استفاده از تجهیزات تقویت فشار یا همان کمپرسورها، ‌می‌توان از این گاز به‌عنوان سوخت خودرو نیز استفاده کرد، از همین رو توسعه صنعت سی‌ان‌جی در دستور کار قرار گرفت تا افزون بر افزایش تاب‌آوری کشور در سبد سوخت، در مصرف سوخت مایع نیز صرفه‌جویی شود و فرصت صادرات آن را افزایش دهد.

در کنار این موارد که در اقتصاد کشور مؤثر است، ‌استفاده از سی‌ان‌جی در حمل‌ونقل عمومی برای دارندگان این دسته از خودروها نیز صرفه اقتصادی دارد، زیرا در شرایط کنونی قیمت سی‌ان‌جی به ازای هر مترمکعب که معادل یک لیتر بنزین می‌شود، حدود یک‌سوم بنزین یارانه‌ای و یک ششم بنزین آزاد است.

کد خبر 308267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =