۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
  • کد خبر: 310114
گزیده‌های نفتی هفته

افتتاح سه طرح ملی نفت از سوی رئیس‌جمهوری، رکورد جدید برای قیمت نفت و دو انتصاب در شرکت ملی صنایع پتروشیمی را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نفت و سه افتتاحیه: پتروشیمی لردگان، واحد ۵۰ هزار بشکه‌ای فرآورش نفت‌خام در غرب کارون و مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی به‌عنوان سه طرح ملی نفت در پایان این هفته از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. رئیس‌جمهوری در این آیین عنوان کرد که وقتی دشمنانمان می‌خواستند ما را تحریم و منزوی کنند یا ما را نسبت به آینده کشور مأیوس کنند، طرح‌هایی افتتاح کردیم که ارزش آنها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است، بی‌گمان چنین طرح‌هایی برای همه آنهایی که نیت‌های شومی برای ما داشتند باورکردنی نیست. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم تأکید کرد: طرح‌هایی که افتتاح شدند همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که درون‌زایی و برون‌گرایی دو مؤلفه اصلی آن است.

جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس که در استان چهارمحال و بختیاری حضور داشت، اعلام کرد: این شرکت امسال بهره‌برداری از چهار طرح را در برنامه دارد و پتروشیمی لردگان نخستین آن است. لردگان یک واحد بزرگ تولید اوره و آمونیاک با ظرفیت تولید حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است. تورج دهقان، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت هم از استان خوزستان گفت: احداث نخستین واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت کشور در غرب کارون، به شکل‌گیری راهبرد و سیاستی جدید در صنعت نفت منتهی شد. محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم از استان بوشهر اعلام کرد: تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی مهم‌ترین پایانه توزیع میعانات گازی کشور برای تغذیه پالایشگاه‌های پایین‌دستی است.

دستورعمل‌های نفتی هفته: هفته منتهی به هفتم آذرماه شاهد چندین ابلاغیه و اطلاعیه بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت اصلاحیه دستورعمل نحوه محاسبه تعدیل پیمان‌های صنعت نفت و دستور کاهش حداکثری حضور کارکنان صنعت نفت در محل کار را ابلاغ کرد. دستورعمل تکمیلی نحوه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز در پیمان‌های ریالی فاقد تعدیل صنعت نفت (تمدید بخشنامه سال ۱۳۹۵) از سوی سعید محمدزاده، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ابلاغ شد. شرکت ملی نفت ایران هم این هفته با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص دعوی حقوقی خط لوله ایلات – اشکلون تأکید کرد که با وجود کارشکنی‌های متعدد طرف مقابل و فراز و نشیب‌های فراوانی که این پرونده حقوقی به همراه داشته است، هم‌اکنون شرکت ملی نفت ایران با اتخاذ مواضع اصولی و با اتکا به اصول و قوانین در زمینه حراست از منافع ملی، به توفیقات قابل توجهی دست یافته و مصمم است تا استیفای کامل حقوق، از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نکند.

تولید و مصرف گاز: اعلام آمار مصرف روزانه گاز باز هم شگفتی‌ساز شد؛ مصرف روزانه از ۸۱۰ میلیون مترمکعب گذشت. محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران این آمار را اعلام کرد: «مصرف روزانه گاز کل کشور سه‌شنبه (چهارم آذرماه) در بخش خانگی ۵۰۲ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۱۲۵ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها ۱۲۶ میلیون مترمکعب بوده است.» همچنین حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران این هفته اعلام کرد: به‌ دلیل اقدام‌های مؤثری که در سال‌های اخیر در پارس جنوبی انجام شده، تولید روزانه گاز کشور به ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

پتروشیمی و دو انتصاب: شرکت ملی صنایع پتروشیمی این هفته شاهد دو انتصاب بود؛ حسین علیمراد، سرپرست امور بین‌الملل و شهرام رضایی، سرپرست سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی. بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در آیین معارفه این دو سرپرست تأکید کرد: توسعه متوازن، هوشمند و پایدار سه الزام صدور مجوزهای جدید برای طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی است و طرح‌هایی مجوز می‌گیرند که افزون بر قابلیت اجرایی، تاب‌آوری بیشتری در صنعت داشته باشند. همچنین محسن محمودی، مدیرعامل شرکت کودشیمیایی اوره لردگان این هفته هم‌زمان با افتتاح این واحد پتروشیمی اعلام کرد: این مجتمع با هدف تولید سالانه ۱۰۷۵ هزار تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک احداث شده است و سالانه حدود ۲۴۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

رکورد جدید برای قیمت نفت: قیمت نفت این هفته تحت تاثیر اخبار امیدوارکننده ساخت سومین واکسن ویروس کرونا روند صعودی در پیش گرفت و از ۴۸ دلار هم گذشت (برنت) که بالاترین رقم از ماه مارس ۲۰۲۰ بوده است. تولیدکنندگان امیدوارند روند تقاضای نفت تحت تأثیر این اخبار افزایش پیدا کند. همچنین این هفته حوثی‌های یمن اعلام کردند یک موشک به سمت ایستگاه توزیع شرکت نفتی سعودی آرامکو در شهر جده در دریای سرخ عربستان سعودی شلیک کرده‌اند، حمله‌ای که با واکنش اوپک همراه شده و محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک اعلام کرد: اقدام‌های خرابکارانه‌ای از این قبیل، برای امنیت تأمین انرژی و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زیان‌آور است و می‌تواند سبب تردید و نوسان‌های بسیاری در بازار شود. افزون بر این حمله، این هفته شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که گروهی مسلح به مقر این شرکت در طرابلس حمله کرده است.

از دیگر اخبار بخش بین‌الملل نفت می‌توان به نارضایتی عراق آن هم در آستانه برگزاری یکصد و هشتادمین نشست اوپک در ۱۰ آذرماه اشاره کرد. علی علوی، معاون نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که صبر این کشور برای پذیرش تصمیم‌های اوپک تحت هر شرایطی و بدون در نظر گرفتن شرایط اعضا لبریز شده است. حالا که بحث عراق مطرح است این را هم باید گفت که طبق ادعای رویترز عراق به دنبال امضای نخستین قرارداد پیش‌پرداخت نفت خام خود برای تقویت منابع مالی است. از امارات متحده عربی هم خبر اینکه سهیل المزروعی، وزیر انرژی این کشور اعلام کرد که در پی کشف‌های جدید نفتی در این کشور، ظرفیت تولید نفت ادنوک به ۵ میلیون بشکه در روز می‎رسد. همچنین خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی این هفته اعلام کرد که شورای عالی نفت ابوظبی سرمایه‌گذاری حدود ۱۲۲ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ابوظبی برای سال‎های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ را تصویب کرد.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید با فرآیند ثبت درخواست گاز مایع آشنا شوید پیشنهاد می‌شود مطلب «برای ثبت درخواست گاز مایع چه کنیم؟» و در عین حال برای اطلاع از تازه‌ترین تلاش‌های دولت در زمینه مصرف بهینه گاز طبیعی، مطلب «تازه‌ترین گام‌های دولت برای همراهی با صنعت گاز» را بخوانید.

کد خبر 310114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =