جی‌ئی‌سی‌اف و یونسکو توافقنامه همکاری امضا کردند

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) روز ۱۸ آذرماه با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری به دنبال بهره‌مند کردن همه جهان از مزایای این همکاری هستند.

این توافقنامه برای دو سال همکاری، به امضای شامیلا نیربدوئل، مدیرکل علوم طبیعی یونسکو و یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز جهان رسید. این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد فرصتی برای این دو نهاد در زمینه‌های مبارزه با تغییرات آب و هوایی، مدیریت منابع طبیعی و تحولات مثبت در سراسر جهان، به‌ویژه در منطقه آفریقا، امضا شد.

این مشارکت نیز امکان تمرکز دو طرف بر ظرفیت‌سازی، پشتیبانی فنی و تخصص مشترک را فراهم می‌کند.

سنتورین در این باره گفت: جی‌ئی‌سی‌اف در حال توسعه فناوری‌هایی از جمله فناوری‌های مربوط به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق مؤسسه تحقیقات گاز جی‌ئی‌سی‌اف که به‌تازگی در الجزایر تاسیس شده است و به کشف فناوری‌های نو و نوآوری‌هایی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه توسعه پایدار پیش روی ما اختصاص یافته است.

این تفاهم‌نامه با پیش‌زمینه‌ای منحصربه‌فرد امضا شده و فرض بر این است که مجموع تقاضای انرژی در جهان همراه با اقتصاد جهانی و رشد جمعیت رشد می‌کند.

کارشناسان جی‌ئی‌سی‌اف پیش‌بینی می‌کنند برای تأمین تقاضای بیشتر، جهان برای حل مسائل آب و هوایی و تأمین نیاز کشورها به انرژی مقرون‌به‌صرفه به همزیستی انرژی‌های متعارف و تجدیدپذیر احتیاج دارد.

انتظار می‌رود گاز طبیعی بخش عمده‌ای از این تقاضا را تأمین کند، علت این مسئله ویژگی‌های زیست‌محیطی گاز طبیعی است که همچنین مقرون به‌صرفه‌ترین و انعطاف‌پذیرترین سوخت فسیلی است که به وفور یافت می‌شود.

بر اساس تازه‌ترین آمار موجود از چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰، پیش‌بینی می‌شود سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان از ۲۳ درصد کنونی به ۲۸ درصد افزایش یابد و به بزرگ‌ترین منبع انرژی اولیه تبدیل شود. در این مسیر، انتظار می‌رود گاز طبیعی با استفاده از فناوری‌های جذب، استفاده و ذخیره کربن (CCUS)، نقشی حیاتی در گزینه‌های کربن‌زدایی از جمله هیدروژن بر پایه گاز طبیعی داشته باشد که به آن هیدروژن آبی نیز می‌گویند.

کد خبر 310687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =