حمایت مسکو از افزایش عرضه نفت اوپک پلاس در فوریه

روسیه اعلام کرد که این کشور از افزایش عرضه نفت کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، مقام‌های آگاه از سیاست‌های نفتی روسیه اعلام کردند که این کشور قصد دارد از افزایش بیشتر تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) در نشست ماه آینده این ائتلاف حمایت کند، حتی اگر نوع جدید ویروس کرونا سبب افزایش نگرانی از تقاضا شود.

این مقام‌ها که به دلیل محرمانه بودن این اطلاعات خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: از هم‌اکنون مسکو معتقد است افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک پلاس در ماه فوریه - مانند افزایش پیشین که برای ماه ژانویه توافق شده است - منطقی است.

بر اساس توافق ائتلاف اوپک پلاس در اوایل ماه دسامبر (۱۳ آذرماه)، این افزایش عرضه حداکثر مقدار مجازی است که می‌تواند به تولید اوپک پلاس افزوده شود. برای اجرای این افزایش تولید موافقت دیگر اعضای این ائتلاف ضروری است.

در نشست اخیر اوپک پلاس در ۱۳ آذرماه، اعضای این ائتلاف توافق کردند کاهش تولید روزانه نفت خود را در ماه ژانویه ۵۰۰ هزار بشکه تسهیل و نشست‌های ماهانه برگزار کنند تا درباره تعدیل بیشتر تولید تصمیم بگیرند.

ظهور ناگهانی نوع جدید ویروس کرونا که با سرعت بیشتری در اروپا در حال شیوع است موج خوش‌بینی اقتصادی ناشی از کشف چند واکسن را تضعیف کرده است. با این حال رویکرد کنونی روسیه نشان می‌دهد این کشور انتظار دارد بازار بتواند تولید بیشتر اوپک پلاس را جذب کند.

به گزارش شانا، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه روز دوشنبه (یکم دی‌ماه) اعلام کرد که عرضه نفت باید متناسب با افزایش تقاضا احیا شود و افزایش تولید نباید به مازاد عرضه بینجامد.

وی همچنین گفت: روند بهبود بازارهای جهانی نفت کندتر از سطح انتظار است و امکان دارد دو تا سه سال طول بکشد.

معاون نخست‌وزیر روسیه افزود: شناسایی نوعی جدید از ویروس کرونا در انگلیس و به دنبال آن مجموعه‌ای از محدودیت‌های سفر به این کشور بر قیمت نفت تأثیرگذار بود.

مشخص نیست که آیا عربستان مانند روسیه در نشست بعدی این ائتلاف در  چهارم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) از افزایش تولید حمایت خواهد کرد یا نه. 

در مذاکرات اوایل ماه دسامبر، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان از تمدید کاهش تولید فعلی در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ حمایت و با اکراه با تسهیل تدریجی کاهش تولید موافقت کرد.

عبدالعزیز روز شنبه (۲۹ آذرماه) پس از گفت‌وگوهای حضوری با نواک در ریاض، از اظهار نظر درباره اینکه آیا از افزایش عرضه بیشتر حمایت می‌کند خودداری کرد و گفت که قصد دارد دلالان بازار همچنان مردد باقی بمانند.

وی گفت: هیچ‌کس تا روز نشست در چهارم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) نمی‌داند که چه تصمیمی اتخاذ خواهیم کرد.

سیزدهمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس 15 دی‌ماه از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

کد خبر 311066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =