اجرای ۵ پروژه خدمات‌محور با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال در هلدینگ خلیج‌فارس

هلدینگ خلیج فارس در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، پنج پروژه خدمات‌محور با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریال را برای سال ۹۹ در دستور کار قرار داده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، هلدینگ خلیج‌فارس در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود پنج پروژه خدمات‌محور با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریال را برای سال ۹۹ در دستور کار قرار داده که این طرح‌ها شامل توانمندسازی دانش‌آموزان مستعد و با بضاعت علمی در بندر ماهشهر، تأسیس و راه‌اندازی کانون‌های تعالی خانواده، حمایت از طرح‌های کارآفرینی و اشتغال‌محور به‌منظور توانمندسازی صنایع کوچک، ارائه خدمات درمانی به خانواده‌های دچار بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و خدمات ورزشی برای نوجوانان و جوانان در مناطق محروم ماهشهر است.

مطالعات و شیوه‌نامه اجرایی برنامه توانمندسازی این بخش از کسب‌وکارهای کوچک صورت گرفته و طرح شناسایی نیازهای شرکت‌های پتروشیمی، اقلام عمومی و نیمه‌صنعتی و توانمندسازی فعالان اقتصادی برای تأمین نیازهای آنهاست که مطالعات آن نیز پایان یافته است.

جواد گلی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل و مشاور مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج‌فارس با تأکید بر اینکه با اجرای راهبردهای مسئولیت اجتماعی این هلدینگ شاهد بهبود وضع ساکنان شهرستان ماهشهر خواهیم بود، اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی از اصلی‌ترین مأموریت‌ها، دغدغه‌ها و راهبردهای هلدینگ خلیج‌فارس است، بنابراین برای تحقق این مهم، هلدینگ در مسیر طراحی و تصویب سند مسئولیت اجتماعی گام برداشت. این سند افزون بر تبیین و تشریح خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و اصول اقدام‌های اجرایی در هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت‌های تابع می‌تواند برای ارتقا و بهبود سایر شرکت‌های پتروشیمی، نفت و گاز راهگشا باشد.

حمایت از دانش‌آموزان مستعد

وی درباره حمایت از دانش‌آموزان مستعد با بضاعت علمی که از جمله برنامه‌های محوری مسئولیت اجتماعی در هلدینگ خلیج‌فارس است، افزود: در این پروژه جذب و حمایت از دانش‌آموزان بر اساس مصاحبه و البته محیطی که دانش‌آموزان به آن تعلق دارند، مهم است. هرچند آموزش ‌و پرورش در این پروژه نقش پررنگی دارد، اما نباید این‌گونه باشد که دانش‌آموزان سفارش‌شده به پروژه مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج‌فارس وارد شوند. هدف ما حمایت از دانش‌آموزانی است که بضاعت علمی دارند، اما بضاعت مالی ندارند. اگر این افراد از سوی هلدینگ حمایت شوند، شاهد تحول در بحث دانش‌آموزی، خانواده و توانمندسازی خواهیم بود.

مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج‌فارس درباره راهبرد ویژه این شرکت در مسئولیت اجتماعی گفت: با توجه به اینکه شهرک صنعتی ماهشهر در شرایط تولید مناسب قرار ندارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از این شهرک خارج کنند، در قالب راهبرد مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج‌فارس به دنبال فعال‌سازی این شهرک در قالب برنامه حمایت از طرح‌های کارآفرینی و اشتغال‌محور به‌منظور توانمندسازی صنایع کوچک است، به‌ شرط اینکه ۵۰ درصد از نیروهای کار این کارگاه‌ها، از زندانی‌های با جرائم مالی تأمین شود. با اجرای این پروژه هم شرکت‌ها و کارآفرینان این زندانیان را توانمند می‌سازند و وارد چرخه کار و تولید می‌کنند و هم کیفیت محصولات تولیدی به‌گونه‌ای خواهد بود که مشتریان این کسب‌وکارها از جمله هلدینگ را مجاب خواهند کرد تأمین کالایشان را از آنها انجام دهند نه از دیگر مناطق کشور، حتی اگر محصولات آنها گران‌تر هم باشد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که هزینه‌های مالی با آورده‌های اجتماعی برابری نمی‌کند و دستاوردهای اجتماعی هلدینگ مهم‌تر و ارزشمندتر از هزینه‌های مالی آن است.

گلی ادامه داد: فرض کنید ما به راه‌اندازی این شرکت‌ها کمک کنیم و شرکت‌های هلدینگ هم کالاهای موردنیاز خود از جمله لباس کار، کیسه‌های حمل محصول، پالت، تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی و... را از این کارگاه‌ها تأمین کنند و همچنین محصولات آنها را پیش‌خرید کنیم، مجموعه این اقدام‌ها موجب می‌شود کسب‌وکارهای این‌چنینی در عین تربیت نیروی کار، تقویت و ماندگار شوند. هم‌اکنون واحدی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، زمینی خریداری کرده و در حال آوردن تجهیزات برای خاکریز و... است که ما به شرکت‌های هلدینگ در منطقه ویژه ابلاغ کرده‌ایم محصولات این واحد را پیش‌خرید و به راه‌اندازی و اشتغال ۸۰ نفر کمک کنند.

اجرای پروژه‌های ماندگار

وی با تصریح این نکته که پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هلدینگ در واقع پروژه‌های پایدار، مطالعه‌شده و با نگاه بلندمدت است، افزود: باید در این پروژه‌ها به تدوین سند راهبردی، کنترل پروژه و توانمندسازی توجه شود نه اینکه صرفاً اقدامی کنند که بگویند ما کاری را انجام داده‌ایم و دیگر آن کار را رها کنند. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که این پروژه‌ها تعطیل‌پذیر نباشد و ماندگار باشد، یعنی در دوره بعد هرکسی که بر سر کار آمد این مسیر را ادامه دهد.

مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج‌فارس با اشاره به اینکه به‌تازگی در ماهشهر در مراسمی به تیم‌های ورزشی محلی ماهشهر که در زمین‌های خاکی بازی می‌کنند هزار دست لباس ورزشی و ساک ورزشی و کفش اهدا شد، گفت: پتروشیمی شهید تندگویان با احداث پل روی کانال آبی که بچه‌ها در کنار آن بازی می‌کردند و گاهی داخل آن می‌افتادند، خدمتی کاربردی به مردم منطقه کرد که آثار بلندمدت خوبی هم دارد.

گلی درباره یکی دیگر از پروژه‌های قابل‌توجه که در قالب پروژه‌های پنج‌گانه مسئولیت اجتماعی این شرکت در حال اجراست، گفت: بعضی از مدارس در ماهشهر و بندر امام فاقد لوازم و امکانات ابتدایی ورزشی از جمله توپ‌بازی هستند که با تخصیص رقمی قابل‌توجه، این مدارس را به وسایل ورزشی تجهیز خواهیم کرد، همچنین برای بورسیه دانش‌آموزان ۵ میلیارد تومان، طرح خانواده ۶ میلیارد تومان و طرح توانمندسازی ۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده‌ شده است.

وی درباره حمایت هلدینگ از خانواده‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: به‌طور مستقیم پروژه‌ای درباره اعتیاد تعریف نشده، اما تأثیر پروژه‌های تدوین‌شده و در حال اجرا بر جلوگیری و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد و... است.

استانداردسازی مراکز مشاوره

مشاور حوزه مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج‌فارس درباره ایجاد مراکز مشاوره تأکید کرد: یکی از کارهایی که انجام دادیم و کمتر افرادی پیش‌بینی می‌کردند هلدینگ این کارها را انجام دهد، استانداردسازی مراکز مشاوره در عسلویه و ماهشهر و تعیین مدیر فنی برای آنها بود. مراکز مشاوره را بر اساس دستورعملی با عنوان استانداردسازی و بهبود مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی تعریف کردیم، به‌گونه‌ای که امروزه مراکز مشاوره ما با گذشته قابل‌مقایسه نیست و مانند مراکز مشاوره استان‌های برخوردار بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و همه مراجعه‌کنندگان دارای پرونده شخصی هستند و همه ضوابط مورد نیاز رعایت می‌شود. افزون بر برخورداری مردم از مشاوران در سطح عالی و حرفه‌ای، از مشاوران برجسته ملی برای آموزش دیگر مشاوران هم استفاده می‌کنیم.

گلی با بیان اینکه یک دستورعمل نظام پرستاری با هدف پرستاری از کودک در منزل طراحی کرده‌ایم، افزود: فرزندان خانم‌هایی که در شرکت‌های این هلدینگ کار می‌کنند و همسران آنها هم مشغول کار هستند در خانه یا در مهدکودک‌ها بودند. آنهایی که زیر سن مهدکودک بودند در خانه تنها می‌مانند و والدین مجبور بودند پرستارهای غیرحرفه‌ای برای فرزندان خود بگیرند که می‌توانست مسائل و آسیب‌های جدی هم برای کودکان و هم والدین به‌وجود آورد، اما با طراحی یک ابلاغیه در نظام پرستاری قوانینی برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این مشکلات و رفع معضلات تدوین شد. طبق این ابلاغیه، افرادی که بومی هستند و سطحی از تحصیلات دارند و می‌خواهند پرستار این بچه‌ها شوند باید شرایط و ضوابط خود را داشته باشند و آموزش‌های لازم را ببینند و تحت نظارت هستند تا خدای ‌نکرده خطری برای کودک ایجاد نکنند و کودکان دچار روان‌پریشی و مشکلات این‌چنینی نشوند. ابلاغ چنین دستورعملی برای نظام پرستاری مجموعه در صنعت نفت و پتروشیمی در این سال‌ها بی‌سابقه است.

وی درباره اطلاع‌رسانی پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج‌فارس با اشاره به اینکه پیش‌ از این فرآیند اطلاع‌رسانی این‌گونه بود که هرکدام از شرکت‌ها محتوایی را تولید و منتشر می‌کردند، اظهار داشت: امروز، این اطلاع‌رسانی نظام‌مند، یکپارچه و طی یک فرآیند است. طبق دستورعمل اطلاع‌رسانی پروژه‌ها که ابلاغ کردیم از هر پروژه مسئولیت اجتماعی ۲ درصد باید صرف اطلاع‌رسانی همان پروژه شود و اولویت‌های این ۲ درصد را تعیین کردیم.

هزینه‌کرد ۹۰ میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها در کرونا

مشاور حوزه مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج‌فارس در خصوص مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج‌فارس در شرایط کرونا گفت: با توجه به سیاست‌های هلدینگ و البته تأکید وزیر نفت، مسئولیت اجتماعی امروز به‌عنوان یک مأموریت مهم در هلدینگ خلیج‌فارس پیگیری می‌شود. در موضوع کرونا هم از طریق شورای راهبردی، شرکت‌های پتروشیمی بیش از ۹۰ میلیارد تومان هزینه کردند. از تأمین آب ژاول موردنیاز استان‌های مختلف کشور برای ضدعفونی اماکن و معابر عمومی در روزهای ابتدایی همه‌گیری کرونا تا امروز که به تجهیز مراکز درمانی مناطق هم‌جوار کمک می‌شود و اهدای کمک به مردم مناطق میزبان صنعت پتروشیمی و... انجام می‌شود.

گلی درباره نقطه تمایز اجرای برنامه‌های مصوب مسئولیت اجتماعی هلدینگ، گفت: پیش‌تر سیاست این بود که در موضوعی بودجه‌ای از سوی پتروشیمی‌ها به دستگاه مسئول تخصیص یابد و آن دستگاه بودجه را صرف آن موضوع کند، اما اینکه آیا بودجه برای همان مسئله هزینه می‌شد و کم و کیف اجرای آن چگونه است، همواره محل بحث بود. این هلدینگ در این مسئله تحول ایجاد کرد. برای مثال در طرح کانون‌های تحکیم و تعالی خانواده، به جای اینکه پول خود را به دستگاهی بدهیم تا این طرح را با نظر خودش اجرا کند، به‌گونه‌ای دیگر عمل کردیم.

وی با اشاره به اینکه ما نگفتیم صفر تا صد همه کارها را خودمان انجام می‌دهیم، یا همه کار را واگذار می‌کنیم، ادامه داد: برنامه‌ای دقیق برای این کانون‌ها، مشاوران و نحوه اجرا تدوین کردیم. با دستگاه‌ها و تشکل‌هایی که توانایی همکاری در این پروژه را دارند ارتباط کاری برقرار کردیم، مشاوران را تحت آموزش قرار می‌دهیم، استانداردها و برنامه‌های مورد نظر را ابلاغ و بودجه آن را هم تأمین می‌کنیم و در عین حال بر حسن اجرای این پروژه از سوی مشاوران و... نظارت دقیق داریم. در واقع یک مشاور مجرب با یک تیم علمی آورده‌ایم که بتوانند برنامه را اجرا کنند و نتیجه آن افزایش اطلاع و آگاهی عموم مردم شهرستان ماهشهر با جمعیت ۳۰۰ هزارنفری شود. برنامه موردنظر تدوین شد و حالا این برنامه از سوی شرکت تخصصی آموزشی هلدینگ با استفاده از ظرفیت‌های منطقه که شامل اداره بهزیستی، ارشاد و کمیته امداد و تشکل‌های فرهنگی و هنری و ... هستند، اجرا می‌شود.

کد خبر 311476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =