افزایش ابتلا به کرونا بهبود تقاضای نفت را کُند می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا سبب کند شدن روند بهبود تقاضای نفت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز سه‌شنبه (۳۰ دی‌ماه) اعلام کرد: افزایش موارد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا پیش از استفاده از واکسن و کمک محرک‌های اقتصادی در نیمه دوم امسال سبب می‌شود روند بهبود تقاضای نفت کندتر شود.

این آژانس در گزارش ماهانه خود گفت: بسته شدن مرزها، اعمال فاصله اجتماعی و قرنطینه‌ها تا زمانی که واکسن‌ها به‌طور گسترده توزیع شوند، به احتمال زیاد سبب محدود شدن تقاضای نفت تا نیمه دوم سال می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: این بهبود به‌طور عمده بیانگر تأثیر بسته‌های حمایتی مالی و پولی و اثربخشی مراحل مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود.

ظهور نوع جدید ویروس، قرنطینه دوباره در چین و موانع راهبردی توزیع واکسن در چشم‌انداز تاریک‌تر این نهاد نقش دارد.

با توجه به اینکه بهبود تقاضای جهانی نفت در ماه دسامبر معکوس شد، این نهاد مستقر در پاریس پیش‌بینی خود را برای سه ماه نخست امسال ۵۸۰ هزار بشکه در روز و چشم‌اندازش برای کل سال ۲۰۲۱ را ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

هم عرضه و هم تقاضا در سال جاری بهبود می‌یابد و با وجود اینکه ذخیره‌سازی نفت همچنان سرسختانه نزدیک به مقدار آن در ماه مه است، تلاش تولیدکنندگان عمده نفت برای برقراری تعادل در بازار با مهار تولید به کاهش ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی در سراسر جهان کمک کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به افزایش تقاضای پیش‌بینی‌شده برای نیمه دوم سال اظهار کرد: به احتمال زیاد نفت بیشتری نیاز خواهد بود.

این آژانس افزود: زمستان‌های سرد آسیا و اروپا همراه با تعدیل تدریجی عرضه نفت خام توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) قیمت‌های نفت خام را افزایش دادند، در حالی که انتظار می‌رفت صنعت شیل آمریکا تولید را ثابت نگه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: اگر اوپک پلاس به برنامه‌های کاهش تولید خود پایبند باشد، این ائتلاف ممکن است بتواند سهم بازار خود را که از سال ۲۰۱۶ به‌طور مداوم از دست داده است از آمریکا و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو این ائتلاف پس گیرد.

کد خبر 312280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =