امنیت انرژی و توازن بازار جهانی نفت بررسی شد

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، مجمع بین‌المللی انرژی  (IEF) و  آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در نشستی مشترک امنیت انرژی جهان و توازن بازار نفت را بررسی کردند.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه (۲۹ بهمن‌ماه) در یازدهمین نشست هم‌اندیشی چشم‌اندازهای انرژی تأثیر ویروس همه‌گیری جهانی کرونا در بازارهای انرژی و چشم‌انداز امنیت جهانی انرژی و ثبات بازار را بررسی کردند.

در این نشست که به میزبانی مجمع بین‌المللی انرژی برگزار شد، گزارش چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت ​​و بلندمدت آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک بررسی شد. این گزارش که در پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع بین‌المللی انرژی منتشر شده است به بررسی تغییر چشم‌انداز انرژی پس از بزرگ‌ترین شوک وارد شده به تقاضا در سال گذشته میلادی می‌پردازد.

یکی از یافته‌های مهم این گزارش این بود که ویروس کرونا سبب کاهش تقاضای نفت به مقدار روزانه ۹ تا ۱۰ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ شده است، اما برآورد می‌شود تقاضای جهانی برای نفت خام امسال ۵ تا ۶ میلیون بشکه در روز بهبود یابد.

براساس این گزارش، همه‌گیری ویروس کرونا همچنین سبب بازنگری ۰.۸ درصدی در رشد اقتصادی سالانه درازمدت بعضی از چشم‌اندازها شده است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در این نشست، گفت‌وگو و همکاری را برای انتقال انرژی جهانی به سمت آینده‌ای مناسب برای نسل‌های فردا حیاتی دانست، آینده‌ای که در آن انرژی فراوان، مقرون به‌صرفه و پاک است و از انرژی برای حمایت از رشد و توسعه استفاده می‌شود.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در این نشست بر کمک‌های حیاتی کشورهای اوپک و غیراوپک شرکت‌کننده در اعلامیه همکاری (DoC) در کمک به تثبیت بازار نفت در یک سال گذشته و اهمیت گفت‌گوی نزدیک با گروه 20 (G20)، آژانس بین‌المللی انرژی و مجمع بین‌المللی انرژی در حمایت از تلاش برای برقراری تعادل دوباره در بازار تأکید کرد.

وی همچنین بر لزوم ادامه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت برای اطمینان از ثبات عرضه به‌منظور کمک به حفظ رویکرد فراگیر تغییرات آب و هوایی، انتقال انرژی و چالش‌های دسترسی به انرژی تأکید کرد.

یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود همه‌گیر شدن کرونا، اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز  نظم و انعطاف‌پذیری برجسته‌ای در اجرای بدون وقفه تعهدهای خود در قبال طرف‌های قرارداد نشان داده‌اند.

وی اظهار کرد: هنوز برای حذف هیدروکربن‌ها خیلی زود است و منابع هیدروکربنی برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی بخش عمده سبد انرژی جهانی را به خود اختصاص خواهند داد.

کد خبر 313868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =