شتاب‌گیری بازگشت توازن به بازار نفت در نیمه دوم امسال

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که روند بازگشت دوباره توازن به بازار تضعیف‌شده نفت در نیمه دوم امسال شتاب می‌گیرد.

به گزارش مؤسسه اطلاعات انرژی آی‌سی‌آی‌اس از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) اعلام کرد که قیمت نفت خام به بالاترین سطح خود از زمان تضعیف اقتصاد جهانی در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ به‌دنبال شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کرونا رسیده، با این وجود، بازگشت توان بین عرضه و تقاضا همچنان شکننده است.

با وجود اینکه آغاز برنامه‌های واکسیناسیون در بسیاری از کشورها خوشبینی سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته است، خطرهای کاهشی همچنان اقتصاد جهانی را تهدید می‌کنند، این سرمایه‌گذاران معتقدند بهبود از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به‌طور جدی آغاز می‌شود.

این نهاد افزود: ازسرگیری قرنطینه‌های دوباره، محدودیت‌های حرکتی شدید و واکسیناسیون به نسبت آهسته در اروپا، بهبود پیش‌بینی شده را تا نیمه دوم امسال به تعویق انداخته است.

این نهاد مستقر در پاریس تلاش‌های کشورهای عضو ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) را در افزایش قیمت‌های نفت خام مؤثر نامیده است، این در حالی است که به اعتقاد این آژانس، تولیدکنندگان نفت در ایالات متحده و کانادا تولید نفت خام خود را افزایش داده‌اند و اکنون بسیاری از ضررهای ناشی از همه‌گیری کرونا را با افزایش تولید جبران می‌کنند.

تولید بیشتر کشورهای غیر اوپک پلاس می‌تواند در محدود کردن افزایش قیمت نفت خام تأثیرگذار باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد تقاضای نفت خام خود در سال ۲۰۲۱ را کمی افزایش داد و اعلام کرد تقاضای نفت خام با افزایش ۲۰۰ هزار بشکه در روز به ۹۶ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. این رقم هنوز هم به‌شدت کمتر از برآورد ۱۰۰ میلیون بشکه در روزی بود که در سال ۲۰۱۹ و پیش ازهمه‌گیری ویروس کرونا ثبت شد.

تقاضای بالاتر به این معنا نیست که این نهاد انتظار رشد تقاضای بیشتری را دارد، این پیش‌بینی روزانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بیشتر از سال ۲۰۲۰ است، زیرا ذخیره‌سازی نفت جهانی بالا است و شکنندگی توازن دوباره این نهاد را تأیید می‌کند.

این آژانس انتظار دارد که حداقل تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ ذخیره‌سازی نفت خام قابل توجه باشد و فقط در این صورت است که کشورهای ائتلاف اوپک پلاس تغییر راهبرد خود برای کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها را در نظر می‌گیرند.

کد خبر 313539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =