نگاه صنعت نفت از مدرک‌گرایی به حرفه‌ای‌گرایی تغییر یافته است

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت، هدف و در عین حال دستاورد اصلی شکل‌گیری مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت را تغییر پارادایم از مدرک‌گرایی به حرفه‌ای‌گرایی عنوان کرد و گفت: امروز در مجموعه صنعت نفت، ارزیابی‌ها برای جذب، توسعه، ارتقا و تشویق افراد بر مبنای ابزارهای این مرکز صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، فرزین مینو امروز (دوشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه) در آیین اعطای گواهینامه‌های مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت به منتخبان، با بیان این مطلب افزود: پیش از ایجاد مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، ارزیابی‌ها در این صنعت بر مبنای قضاوت‌های شخصی بود، در حالی که با ایجاد این مرکز، شایستگی‌ها و توانمندی‌های فردی به معیارهای اصلی ارزیابی تبدیل شده است و امروز در مجموعه صنعت نفت، ارزیابی‌ها برای جذب، توسعه، ارتقا و تشویق افراد بر مبنای ابزارهای مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت صورت می‌گیرد.

مینو با بیان اینکه تنها مدرک تحصیلی برای احراز شغل کافی نیست، گفت: این تفکر که هرچه مدرک تحصیلی بالاتر باشد، توانمندی و شایستگی برای انجام مشاغل رده‌بالا بیشتر است، آغاز اشتباهی است، چراکه باید شایستگی‌های حرفه‌ای ملاک قرار گیرد. شایستگی، ترکیبی از دانش، مهارت و توانمندی است و با اتکا به مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، امروز به جای آموزش صرف، به سمت توسعه مهارت و شایستگی در حرکتیم.

وی تصمیم وزیر نفت برای راه‌اندازی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت را تصمیمی جسورانه خواند و گفت: تغییر پارادایم مدرک‌گرایی به حرفه‌ای‌گرایی کار ساده‌ای در کشور نیست.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت ادامه داد: هم‌اکنون ابزارهای صنعت نفت برای توسعه افراد از مکانیسم‌های کلاسیک آموزشی و کلاس صرف استاد - شاگردی فاصله گرفته و به سمت توسعه مهارت با مکانیسم‌های جدید آموزشی، الکترونیکی و دستیاری حرکت کرده است.

مینو با بیان اینکه می‌توان با صراحت گفت در مجموعه صنعت نفت، تغییر نگاه در حوزه منابع انسانی ایجاد شده است، یادآور شد: اگر این تغییر نگاه به کل کشور تعمیم یابد، آثار آن را می‌توان در ارتقای سطح شایستگی‌های شغلی شاهد بود.

وی با تأکید بر اهمیت میزان توانمندی، قدرت تصمیم‌گیری و حل مسئله، رفتارهای فردی، توانمندی‌های ذهنی و ویژگی‌های روان‌شناسی افراد علاوه بر معیارهایی مانند مدرک تحصیلی یا سابقه اشتغال، گفت: فرد گواهینامه‌گیرنده، علاوه بر مدرک تحصیلی مرتبط و تجربه کار به‌عنوان شرایط احراز سنتی مشاغل در صنعت نفت، دارای مجموعه‌ای از شایستگی‌ها و توانمندی‌ها است که پیش از این در مجموعه صنعت نفت مورد سنجش قرار نمی‌گرفته است.

کد خبر 313593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =