نقش کلیدی صنعت نفت در اقتصاد ایران

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت نفت در اقتصاد کشور دارای نقش کلیدی است و می‌تواند به رونق کسب‌وکار و خروج از رکود اقتصادی بینجامد.

حسین حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار شانا ضمن گرامیداشت ۲۹ اسفندماه، سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران، این صنعت را قدیمی‌ترین صنعت کشور دانست و گفت: صنعت نفت، به‌ معنای وسیع کلمه پایه‌گذار توسعه صنعتی کشور است، زیرا این صنعت از ابتدای فعالیت خود، نقشی اساسی و کلیدی در اقتصاد ایران داشته و البته این نقش کماکان تداوم دارد.

وی افزود: صنعت نفت نقش محوری و نخست را در اقتصاد کشور دارد و می‌تواند سبب رونق کسب‌وکار و خروج از رکود اقتصادی شود، به شرط آنکه به توانمندی‌ها و فناوری روزآمد دنیا نیز مجهز شود. در شرایط کنونی کشورهایی را مشاهده می‌کنیم که از ذخایر انرژی از جمله نفت بی‌بهره‌اند و از منابع انرژی دیگر کشورها استفاده می‌کنند، اما به‌دلیل برخورداری از فناوری‌های صنعتی حتی از بسیاری از کشورهای دارای ذخایر عظیم نفت و گاز هم پیشرفته‌تر هستند، بنابراین صنعت نفت می‌تواند با توسعه فناوری و فعال کردن زنجیره ارزش افزوده، رونق بسیار زیادی در بازار کسب‌وکار و بخش خصوصی ایجاد کند و حتی می‌تواند پیشران توسعه فناوری در دیگر حوزه‌ها باشد.

رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به موفقیت‌های وزارت نفت در عرصه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: بسیار خوشبین هستیم که صنعت نفت با توجه به نقش، جایگاه و اهمیتی که در اقتصاد، علم و فناوری کشور دارد بتواند فصل تازه‌ای از سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی خود را آغاز کند، البته نشانه‌های ایجاد این فصل نو دیده می‌شود.

حسین‌زاده عنوان کرد: با وجود تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت ایران، امسال پروژه‌های متعددی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به بهره‌برداری رسید که این موضوع نشان می‌دهد توسعه نفت توقف‌ناپذیر است.

کد خبر 314669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =