۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
  • کد خبر: 315366
افزایش تولید نفت خاورمیانه و احتمال جنگ قیمتی جدید

افزایش تولید نفت خاورمیانه ممکن است جنگ قیمتی تازه‌ای را رقم زند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، افزایش تولید نفت خاورمیانه سبب ارزان‌تر بودن قیمت فرآورده‌های نفتی این منطقه نسبت به دیگر انواع نفت مرتبط با نفت خام برنت می‌شود و این مسئله احتمال جنگ قیمت دیگر را بیشتر می‌کند.

گریسون لیم، تحلیلگر ارشد نفت مؤسسه مشاوره انرژی اف‌‎جی‌ئی در این باره گفت: نفت ارزان زیادی موجود است و بیشتر آن از خاورمیانه می‌آید.

وی افزود: محموله‌های مرتبط با شاخص برنت باید با تخفیف بسیار بیشتری برای خریداران آسیایی عرضه شوند تا نفت بیشتری خرید و فروش شود. این در حالی است که اگر قیمت این محموله‌ها خیلی ارزان شود، خریداران چینی برای خرید آنها ترغیب می‌شوند.

 این هشدار هم‌زمان با آماده شدن سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) برای افزایش تولید در پاسخ به قیمت بالاتر نفت و دورنمای بهبود تقاضا مطرح شده است. این در حالی است که همچنان سطح بی‌ثباتی بازار بالاست و همه‌گیری ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان مانند بازارهای کلیدی نفت در هند و آمریکا ادامه دارد و نشانه‌ای از افول آن مشاهده نمی‌شود.

 از طرفی، روند افزایشی مشهودی در عرضه نفت - با افزایش تولید ایران و بازگشت کاهش تولید داوطلبانه عربستان - مشاهده می‌شود.

دیگر اعضای اوپک از جمله عراق و امارات هم مشتاق تسهیل کاهش تولید اوپک پلاس و افزایش تولید سریع خود هستند.

 این در حالی است که میدان‌های نفتی دریای شمال که قیمت نفت آنها بر مبنای شاخص برنت تعیین می‌شود، وارد فصل تعمیرات و نگهداری می‌شوند و این مسئله سبب کمیاب شدن انواع نفت خام مرتبط با برنت و افزایش قیمت آنها می‌شود.

کد خبر 315366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =