۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
  • کد خبر: 316643
کاهش هزینه بیمه نفت صادراتی ایران

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: صادرات نفت ایران از سواحل شرق هرمز و کاهش ریسک صادرات نفت از این منطقه، خود را در هزینه بیمه نفتکش‌ها نشان خواهد داد؛ این همان مزیت رقابتی برای ایران به‌شمار می‌آید که بسیار کلیدی است.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران، رضا دهقان با بیان این مطلب افزود: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک یک طرح چندوجهی است که مزایای دیگر آن کم‌اهمیت‌تر از مزیت متنوع‌سازی مبادی صادراتی نیست.

وی گفت: در زمینه بحث توسعه متوازن منابع در ایران که یک کشور پهناور با شرایط اقلیمی و فرهنگی متنوعی است، با ایجاد این طرح می‌توان تا اندازه‌ای به توسعه متوازن و کاهش فقر و محرومیت در مناطق جنوب شرقی کشور نیز دست یافت، چراکه قرار است در این منطقه شاهد توسعه پایین‌دستی صنعت نفت نیز باشیم و این یعنی توسعه و اشتغال و ایجاد زیرساخت صنایع در حلقه‌های بعدی.

معاون شرکت ملی نفت ایران، از دیگر دستاوردهای این طرح را تأمین داخلی تجهیزات و قطعات و اجرای آن توسط شرکت‌های ایرانی دانست و توضیح داد: این یک طرح خط لوله سرویس ترش است و رکن اساسی آن تأمین خطوط لوله سازگار با این نوع نفت است. اهتمام مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری و وزارت نفت بر آن بود که این طرح به هر طریقی اجرایی شود، اما در ایران توان ساخت این خط لوله و تجهیزات جانبی آن وجود نداشت.

دهقان گفت: سال ۱۳۹۷ با توجه به این اولویت بخشی، در تلاش بودیم که با کمک چین و کره جنوبی طرح را توسعه دهیم، اما با معطل کردن طرف مقابل و برخوردن به تحریم‌های شدید امریکا، این کشورها حاضر به همکاری با ما نبودند. طرح عظیم و در سطح بین‌المللی شناخته شده بود و حتی امکان دور زدن تحریم‌ها نیز برای آن وجود نداشت.

وی افزود: سازندگان مهم ورق مورد نیاز خط لوله سرویس ترش حاضر به همکاری با ما نشدند، بنابراین کارشناسان و متخصصان داخلی به این فکر افتادند که شاید بتوانیم با سازندگان داخلی و ارتقای توانمندی آنها کار را توسعه دهیم. اتفاقاً خوشبختانه پس از چند ماه تلاش و اقدام‌های کارشناسی و پذیرش ریسک‌های پروژه، تختال سرویس ترش در فولاد مبارکه ساخته شد و این آغاز ساخت خط لوله در اوایل سال ۱۳۹۸ بود. اعتماد به نفسی که در این بخش شکل گرفت به مراحل بعدی کار از جمله ساخت ورق، خط لوله، پمپ‌ها و ایستگاه‌ها نیز سرایت کرد و شاهد نخستین‌های زیادی در این بخش بودیم.

معاون شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: از مزیت‌های دیگر این پروژه ایجاد یک چشم‌انداز جدید در صنعت نفت، ارتقای روحیه توانمندی در ساخت داخل، حرکتی فراتر از استفاده از ساخت داخل و رو آوردن به خلق داخلی نیازهای صنعت و ایجاد شبکه مدیریت یکپارچه طرح بود که اهمیت آن کمتر از تمرکززدایی از پایانه‌های نفتی نیست. در این طرح رکوردهای بی‌شماری به ثبت رسیده است که یکی از آنها روند پیشرفت شتابان بود.

دهقان با بیان اینکه این طرح از پیشرفت نزدیک به صفر درصد در ابتدای ۱۳۹۸ به بیش از ۸۰ درصد پیشرفت رسیده است، گفت: البته در فاز نخست آن که در حال بهره‌برداری از آن هستیم مقدار پیشرفت طرح به ۹۵ درصد می‌رسد، ۲۵۰ سازنده داخلی در حال ساخت و تأمین اقلام این طرح بوده و هستند که می‌توان گفت این جزو محدود دفعاتی است که در تاریخ صنعت نفت ایران، تحریم از تهدید به فرصت تبدیل شده و این روحیه بستری برای طرح‌های بعدی است.

به گفته وی، در کمتر از دو سال ۸۰ درصد پیشرفت در یک پروژه که به‌طور کامل ایرانی است، رقم کمی نیست و خروجی این موفقیت میلیاردها دلار در این پروژه و پروژه‌های مشابه دیگر خواهد بود، این دستاوردی بزرگ برای ایران است که در فاصله ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ محقق شد، این خط لوله حتی مطابق با استانداردهای جهانی آزمایش شده است.

کد خبر 316643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =