طرح بهبود فرآیند و کیفیت گازوئیل پالایشگاه اصفهان وارد مرحله پیش‌ راه‌اندازی شد

طرح بهبود فرآیند و کیفیت گازوئیل پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری ۵۴۰ میلیون یورو و ۳۷ هزار میلیارد ریال، با هدف افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید گازوییل یورو ۵ و کاهش یک‌هزار برابری غلظت گوگرد وارد مرحله پیش‌راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، با هدف بهبود فرآیندهای عملیاتی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی، پالایشگاه اصفهان در قالب ۴۱ واحد فرآیندی، پروژه‌هایی را تعریف و اجرا کرده است که امروز پیش راه‌اندازی آن انجام شد.

این پروژه‌ها که با بودجه ارزی ۵۴۰ میلیون یورو و ۳۷ هزار میلیارد ریال اجرا شده، غلظت گوگرد در گازوئیل تولیدی را از ۱۰ هزار پی‌پی‌ام به ۱۰ پی‌پی‌ام کاهش خواهد داد و این اقدام سبب می‌شود روزانه ۳۰۰ تن گوگرد آلاینده از ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل تولیدی این پالایشگاه حذف شود، همچنین تولید روزانه گازوئیل یورو ۵ در این پالایشگاه از ۲ تا ۳ میلیون لیتر به ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر می‌رسد.

افزون بر آن ۱۰ واحد فرآیندی نیز در پالایشگاه اصفهان تعریف شده است که با موافقت محیط زیست، نفت کوره تولیدی را به محصولات سبک‌تر تبدیل می‌کند و با بهره‌برداری از این طرح، مقدار تولید نفت کوره در پالایشگاه اصفهان که سهمی ۱۸ درصدی دارد به صفر می‌رسد.

طرح گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر در این پالایشگاه تعریف شده که با اجرای آن ۸۱ هزار بشکه در روز از ته‌مانده‌های برج تقطیر به واحدهای فرآیندی برای تصفیه دوباره و تبدیل به محصولات سبک‌تر آماده می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

افزون بر این طرح‌ها، راه‌اندازی واحدهای تقطیر و گاز مایع شماره سه پالایشگاه اصفهان در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید که علاوه بر تثبیت خوراک پالایشگاه به ۳۶۵ هزار بشکه در روز، امکان تولید روزانه ۹ هزار و ۲۰۰ بشکه گاز مایع ایجاد شده که هدف از اجرای آن، کاهش تنگناهای عملیاتی و کاهش بار ترافیکی خوراک نفت خام در واحدهای تقطیر خواهد بود.

پیش از این واحدهای بنزین‌سازی این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده است. اجرای طرح‌های بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان افزایش درآمدی ۳۲۴ میلیون یورویی را به‌دنبال خواهد داشت و نقش مهمی در حفظ محیط زیست ایفا می‌کند.

تولید فرآورده‌های سبک مانند بنزین و گاز مایع (ال‌پی‌جی) با تثبیت خوراک این پالایشگاه، افزایش خواهد داشت و محصولات سنگین‌تر مانند نفت کوره کاهش می‌یابد؛ سهم ساخت داخل در اجرای بهبود کیفیت گازوئیل پالایشگاه اصفهان ۸۰ درصد است؛ این پروژه سال ۹۳ آغاز شده و تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

طرح زیست‌محیطی پالایشگاه اصفهان با هدف تثبیت تولید این پالایشگاه اجرا می‌شود، زیرا در زمان جنگ تحمیلی افزایش ظرفیت غیرعادی در این پالایشگاه رخ داد و اکنون تلاش می‌شود این ظرفیت با تولید محصولات سبک‌تر تثبیت شود.

همه پروژه‌های جدید با هدف حفظ محیط زیست اجرا می‌شود و برای 3 هزار نفر شغل ایجاد می‌کند.

کد خبر 316800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =