۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
  • کد خبر: 316936
هفدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس آغاز به‌کار کرد

هفدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس از دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس در شرایطی در این نشست شرکت می‌کنند که قیمت نفت خام برنت ساعت ۴ و ۹ دقیقه امروز (سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه) از ۷۰ دلار گذشت. قیمت نفت خام برنت از پانزدهمین نشست این ائتلاف (۱۲ فرودین‌ماه ۱۴۰۰) تاکنون حدود ۶ دلار افزایش یافت، این افزایش برای سبد نفتی اوپک حدود ۷ دلار بوده است.

اوپک پلاس در پانزدهمین نشست وزارتی خود تصویب کرد تولید روزانه این ائتلاف در ماه مه ۳۵۰ هزار بشکه، در ماه ژوئن ۳۵۰ هزار بشکه‌ و برای ماه ژوئیه ۴۵۰ هزار بشکه‌ای افزایش یابد، همچنین تصمیم گرفت کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان به‌صورت تدریجی در سه ماه مه، ژوئن و ژوئیه به ترتیب ۲۵۰ هزار بشکه در روز، ۳۵۰ هزار بشکه در روز و ۴۰۰ هزار بشکه در روز وارد بازار ‌شود.

بررسی تخطئی کشورهای اعضای اوپک پلاس از توافق کاهش تولید آوریل ۲۰۲۰ نیز حکایت از آن دارد که عراق و روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین متخلفان نه‌تنها آن را جبران نکردند، بلکه بشکه‌های این تخلف افزایش یافته است. مجموع تخطی عراق در ماه آوریل به حدود ۷۷۰ هزار بشکه رسید و تخطی روسیه از یک میلیون بشکه گذشت. مجموع تخلف اوپک پلاس هم به بیش از ۲ میلیون بشکه رسیده است. متخلفان مکلف‌اند تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ آن را جبران کنند.

وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در دهمین نشست فوق‌العاده به‌صورت ویدیوکنفرانس که ۱۲ آوریل ۲۰۲۰ (۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۹) برگزار شد متعهد شدند تولید نفت خود را در سه مرحله کاهش دهند. در مرحله نخست کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در روز برای ماه مه و ژوئن ۲۰۲۰ در دستور کار قرار گرفت، در مرحله دوم برنامه‌ریزی شد عرضه نفت خام به‌مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و در مرحله سوم نیز تصمیم گرفته شد در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت خام اوپک کاهش یابد.

این توافق اما در مرحله دوم با توجه به شرایط بازار و سایه سنگین کرونا بر تقاضای نفت اجرایی نشد و اوپک پلاس در دوازدهمین نشست وزارتی خود در سوم دسامبر (۱۳ آذرماه ۱۳۹۹) تصمیم گرفت به‌ جای تسهیل یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه‌ای، تولید ۵۰۰ هزار بشکه تولید نفت خام را برای اعمال از یکم ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی کند. اوپک پلاس در سیزدهمن و چهاردهمین نشست نیز به ترتیب با ثبیت رقم کاهش تولید به استثنای مجموع افزایش ۷۵ هزار بشکه‌ای روسیه و قزاقستان (به ترتیب برای ۶۰ و ۱۵ هزار بشکه) برای فوریه و مارس و  تثبیت رقم کاهش تولید به استثنای مجموع افزایش ۱۵۰ هزار بشکه‌ای روسیه و قزاقستان (به ترتیب ۱۳۰ و ۲۰ هزار بشکه) برای آوریل ۲۰۲۱ موافقت کردند.

پیش‌بینی‌ها اما پیش از آغاز این نشست حاکی است که اعضای اوپک پلاس به روند فعلی افزایش تدریجی تولید پایبند خواهند ماند. کارشناسان کمیته فنی مشترک اوپک پلاس (JTC) هم در نشست دیروز خود (دوشنبه، ۱۰ خردادماه) رشد تقاضا به میزان ۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ اوپک را تأیید کردند.

کد خبر 316936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =