صادرات نفت ایران از اتکا به تک پایانه خارک خارج شد

رئیس‌جمهوری گفت: طرح ۲ میلیارد دلاری گوره - جاسک اهمیت بالایی در صنعت نفت دارد، ما توانستیم از اتکا به تک اسکله‌ای که تنها پایانه نفتی خارک بود خارج شویم.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی، امروز (پنجشنبه، ۳۱ تیرماه) در آیین بهره‌برداری از طرح ملی خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک، با بیان اینکه امروز، روزی تاریخی برای ملت ایران است، گفت: بی‌تردید اهمیت این طرح با گذشت زمان برای مردم روشن و مشخص می‌شود.

وی افزود: این طرح، اقدام بزرگ ملی برای صادرات نفت با هدف ایجاد پایانه جدید صادراتی است که اهمیت بالایی در این صنعت دارد، افتتاح امروز بسیار حائز اهمیت است و شاید بگوییم بزرگ‌ترین افتتاح دولت یازدهم و دوازدهم، امروز اتفاق افتاد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه افتتاح امروز نسبت به آینده ایران بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: دشمن در زمان جنگ اقتصادی در دو جبهه نفت و صادرات نفت و دیگری در بانک و نقل و انتقال پول در حال جنگ با ما بود، البته تحریم‌های زیادی برای ما ایجاد کرد، اما این دو نمونه (نفت و بانک) اهمیتی بسیار دارد.

روحانی اعلام کرد: تصورشان این بود که وقتی بتوانند صنعت و صادرات نفت را مختل کنند و آن را به صفر برسانند ایران دیگر استفاده از ارز برایش غیرممکن است، اما در مدت ۴ ماه نخست امسال بیش از ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی ارز تامین کرده که این نشانه شکست دشمن است.

وی به موضوع تحریم نیز اشاره کرد و گفت: دولت در زمینه تحریم نیز همه کارهای لازم را برای رفع آن انجام داده است، ما همه کارها را در این زمینه انجام دادیم و اگر قانون مجلس شورای اسلامی جلو ما را نگرفته بود تحریم برداشته شده بود.

توانستیم از اتکاء به تک اسکله‌ای و پایانه‌ای خارج شویم

رئیس‌جمهوری ادامه داد: طرح ۲ میلیارد دلاری امروز اهمیت بسیاری برای صنعت نفت دارد زیرا ما توانستیم از اتکا به تک اسکله‌ای که تنها پایانه نفتی ما خارک بود خارج شویم، بمباران اسکله تی در خارک در سال ۶۴ شد صادرات نفت ما را قطع کرد، اما امروز ایران هر وقت لازم بداند صادارت نفت را از دریای عمان انجام خواهد داد.

روحانی گفت: یک نفتکش اگر بخواهد از پایانه نفتی خارک بارگیری کند زمان طولانی‌تر خواهد بود، خلیج‌فارس مسائل و مشکلات خود را دارد، اما زمان و مسائل راهبردی برای ما اهمیت دارد، از این رو وقتی به مقام معظم رهبری اعلام کردم که چنین طرحی در حال اجرا داریم ایشان گفتند این طرح راهبردی‌ترین طرح ایران می‌شود

آغاز صادرات نفت ایران از دریای عمان در تاریخ ثبت شد

وی با بیان اینکه طرح گوره - جاسک افتخاری برای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است، افزود: امروز در تاریخ ثبت می‌شود که در تیرماه ۱۴۰۰ نفت ایران از دریای عمان صادر شد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ما در اجرایی کردن این طرح در جنگ اقتصادی قرار گرفتیم، نوع و سایز لوله‌ای که ما در این طرح احتیاج داشتیم خاص و ۴۲ اینچ بود که باید از خارج کشور خریداری می‌کردیم، تحریم هم موانعی ایجاد کرد، اما همین تحریم سبب شد این طرح ۱۰۰ درصد ملی و ایرانی باشد، از ورق تا لوله گرفته تا شیرآلات و پمپ‌های آن و بقیه ملزومات آن ساخت داخل و ایرانی هستند.

روحانی با اشاره به اینکه ده‌ها پیمانکار در این پروژه فعال بودند، اعلام کرد: این کار عظیم و بزرگ به دست فرزندان ایرانی انجام شده است که افتخار دیگری برای ماس، ساحل مکران به‌عنوان ثروتی ملی و جاسک یک مرکز مهم دریایی برای ما به شمار آید، امروز زمینه برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در آن منطقه آماده است.

وی گفت: جنوب ایران همیشه میزبان چنین بهره‌برداری‌هایی در بخش نفت و گاز بوده است، دیار خوزستان در جنگ هشت ساله ایستاده و دفاع کرد و مردمی دارد که همیشه در صحنه هستند، اما دولت یازدهم و دوازدهم برای مردم این منطقه کارهای بسیاری انجام داد چه برای آب و فاضلاب و چه برای محصولات کشاورزی و کانال‌کشی و زه‌کشی زمین‌های آن منطقه، همه برای این سرزمین تلاش کرده‌اند، البته در این سال خشکسالی مردم را آزار می‌دهد. همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مشکلات این منطقه هرچه سریع‌تر برطرف شود.

کد خبر 318842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =