رونمایی از اقدامات دانش بنیان در پالایشگاه نفت تهران

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران از همکاری واحد پژوهش و فناوری این شرکت با دانشگاه امیرکبیر در خصوص تجاری‌سازی دانش فنی و ساخت دستگاه پرتابل تصفیه‌کننده آب‌های آلوده به مواد نفتی با استفاده از تکنولوژی نوین پرکن‌های پلیمری خبر داد.  

به گزارش شانا به نقل از پالایشگاه نفت تهران، حامد آرمان‌فر با اعلام این خبر گفت: شرکت پالایش نفت تهران همسو با مسئولیت‌های اجتماعی خود و در طرحی پژوهشی با همکاری دانشگاه امیرکبیر در آستانه تجاری‌سازی ساخت دستگاه پرتابل تصفیه‌کننده آب‌های آلوده به مواد نفتی قرار گرفته است.

وی افزود: این تکنولوژی دارای دو مرحله جداسازی فیزیکی و تصفیه شیمیایی است که در بخش جداسازی فیزیکی، با استفاده از دانش فنی جدیدی که با همکاری دانشگاه امیرکبیر و کارشناسان این شرکت به دست آمده است، از مکانیزم به هم چسبیدن ذرات ریز روغن به‌واسطه استفاده از پرکن‌های پلیمری خاص، جداسازی فیزیکی انجام می‌شود و در بخش تصفیه شیمیایی آن، ذرات روغنی کوچک‌تر از ۲۰ میکرون، با استفاده از فرآیند انعقاد شیمیایی از آب جدا می‌شوند.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران گفت: طبق طراحی این پرتابل که به طول ۱۲ متر و عرض ۲.۵ متر و ارتفاع ۳ متر و به وزن حدود ۳۰ تن است،  قادر خواهد بود مقدار ۵ لیتر در ثانیه آب آلوده به مواد نفتی را جهت مصارف کشاورزی تصفیه کند.

آرمان‌فر تصریح کرد: پالایشگاه تهران در این طرح همسو با سیاست‌های مسئولیت‌های اجتماعی، ضمن تقبل هزینه‌های پژوهشی و ریسک‌های عملیاتی، نسبت به ارائه مشاوره فنی و مهندسی، تأمین تجهیزات و یوتیلیتی و همچنین ساخت دستگاه پرتابل توسط کارشناسان خبره اقدام کرده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه HSFCC با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران اظهار داشت: با هدف کسب دانش فنی آپ گریدینگ با استفاده از تکنولوژی شکست کاتالیستی بستر سیال با شدت بالا تحت عنوان تجاری HSFCC در دستور کار قرار گرفت که با اجرای دموپلنت پژوهشی به ظرفیت ۱۰ بشکه در روز شکست کاتالیستی بستر سیال با شدت بالا جهت تبدیل مواد نفتی سنگین به فرآورده‌های نفتی سبک مانند بنزین و ... در داخل شرکت پالایش نفت تهران صورت خواهد پذیرفت.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران تصریح کرد: در این طرح پژوهشی پالایشگاه تهران ضمن تقبل هزینه‌ها و ریسک‌های عملیاتی نسبت به ارائه مشاوره فنی و مهندسی، تأمین مکان مناسب جهت استقرار تجهیزات، تسهیلات بخش یوتیلیتی و تأمین خوراک این واحد تحقیقاتی شبه‌صنعتی را بر عهده گرفته است.

آرمان‌فر گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد بستری مناسب جهت تسهیل فعالیت و توانمندسازی آنان در حیطه‌های مرتبط، جز موضوعات اساسی مسئولیت اجتماعی شرکت پالایش نفت تهران است که به جد این مهم را متناسب با چالش‌ها، نیازها و انتظارات ذی‌نفعان خود در دستور کار قرار داده است.

کد خبر 319733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =