تشریح اقدام‌های پالایشگاه تهران برای سلامت کارکنان در دوران کرونا

رئیس بهداشت کار صنعتی شرکت پالایش نفت تهران اقدام‌های پالایشگاه تهران برای قطع زنجیره کرونا و صیانت از سلامت کارکنانش را تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت تهران، در روزهایی که ویروس کرونا بر گلوی مردمان جهان چنگ انداخته و مردم سرزمینمان را بیش از پیش گرفتار کرده است و بیش از همه‌ وقت بر طبل مرگ می‌کوبد، شرکت پالایش نفت تهران با هدف صیانت از سلامت کارکنان توانست مرحله نخست طرح سراسری واکسیناسیون کارکنان خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز نفتی اجرا کند.

با توجه به اهمیت موضوع، گفت‌وگویی با زهرا چراغی، رئیس بهداشت کار صنعتی این شرکت انجام شده است که مشروح آن در ادامه می‌خوانید:

برای واکسیناسیون عموم کارکنان شرکت چه کارهایی شد؟

بهداشت صنعتی اداره بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) با توجه به شرایط راهبردی پالایشگاه تهران و لزوم تولید مستمر، در پی حمایت مدیرعامل و مدیران ارشد سازمان و همراهی مرکز سلامت کار شرکت از ابتدای شیوع ویروس عالم‌گیر کووید ۱۹، طی برگزاری نشست‌های ستاد مقابله با کرونا همه دستورعمل‌های ابلاغی ستاد مرکزی پیشگیری و مقابله با کرونا در صنعت نفت را بررسی و راهکارهای اجرایی آنها را به‌منظور پیشگیری، حفظ سلامت و درمان همکاران تنظیم کرد.

تریاژ کارکنان مشکوک در بدو ورود به شرکت و اجرای دستورعمل بازگشت به کار شاغلان، تدوین و اجرای پروتکل اعزام یا ارجاع بیماران کرونا از محل کار به درمانگاه و از درمانگاه به بیمارستان، پیگیری تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات مورد نیاز در شرایط کرونا، تجهیز اتاق تریاژ اختصاصی در ورودی ساختمان مرکز سلامت کار به‌منظور بررسی موارد مشکوک احتمالی جزو برنامه‌های بهداشتی محیط کار به‌منظور پیشگیری، قطع زنجیره انتقال و درمان از اسفندماه ۹۸ بوده است.

هماهنگی با اورژانس و بیمارستان‌های منطقه جنوب تهران به‌منظور مدیریت اعزام و تسریع درمان کارکنان پیمانکاری و بررسی پرونده پزشکی کارکنان دارای خطرهای عوامل سلامتی و بیماری زمینه‌ای بر اساس پروتکل وزارت بهداشت برای اعمال کنترل‌های پیشگیرانه و حضور حداقلی ایشان، اعمال توصیه‌های تغذیه‌ای کرونا در غذای رستوران، توزیع ماهانه یک قرص ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی به‌ کارکنان نیز شامل این برنامه‌ها بوده است.

افزون بر آن، ثبت اطلاعات کارکنان مشکوک، محتمل و مبتلا و پیگیری تکمیل درمان، بازگشت به کار، بررسی و تأیید استعلاجی ایشان، امضای تفاهم‌نامه با آزمایشگاه مجاز برای تست کرونای کارکنان پیمانکاری و کاهش هزینه‌های تحمیلی به آنان، غربالگری کارآموزان و مهمانان به شرکت و پایش سلامت‌شان در بدو ورود از دیگر اقدام‌های انجام‌شده برای مدیریت شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در شرکت پالایش نفت تهران به‌شمار می‌آیند.

با همراهی و تلاش اعضای محترم مرکز سلامت کار، شرکت پالایش نفت تهران به‌عنوان نخستین شرکت پالایشی در خرداد و تیرماه ۹۹ موفق به انجام تعمیرات اساسی شد که در مجموع با تعمیرات اساسی خرداد و تیرماه ۱۴۰۰، تریاژ کرونا و غربالگری کارکنان در تعمیرات اساسی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این مرکز درمانی انجام و این عملکرد توسط چند شرکت نفتی الگوبرداری شده است.

واکسیناسیون کارکنان را چطور ارزیابی می‌کنید. آیا از نحوه اجرای آن رضایت دارید؟

حضور مستمر کارکنان در واحدهای عملیاتی و تولیدی امکان کاهش رویارویی و کاهش ریسک ابتلا به بیماری را برای همکاران فراهم نکرده، از این رو همه تلاش ما این بوده که حداقل عوارض و لطمه‌های ناشی از بیماری متوجه همکاران شود و خدا را شاکریم که شرکت ما هیچ همکار عزیزی را بر اثر این بیماری از دست نداده است.

انجام واکسیناسیون کلی در سطح شرکت آرامش و اطمینان همکاران را افزایش داده است و به مهار موج بیماری در شرکت کمک خواهد کرد. واکسیناسیون طی چهار روز کاری به‌صورت فشرده و طاقت‌فرسا توسط افراد داخل شرکت و پرستاران محترم مرکز سلامت کار انجام و به‌عنوان نخستین تجربه با تلاش همکاران دخیل در این فرآیند به‌خوبی محقق شد.

برای ثبت اطلاعات متقاضی واکسن ۱۰ نفر از همکاران اداره اچ‌اس‌ئی و مدیریت توسعه سرمایه‌های انسانی از ابتدای روز کاری اطلاعات را در سامانه وزارت بهداشت ثبت کردند، همچنین ۱۱ نفر از پرستاران به‌عنوان واکسیناتور حضور داشتند که اغلب کارکنان زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند و مکاتبات و هماهنگی لازم برای لکه‌گیری دیگر همکاران جا مانده با شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری انجام شد.

ارزیابی شما از نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط کارکنان شرکت چگونه است؟

با حساسیت‌های موجود در واحدها و به‌ویژه در واحدهای عملیاتی به‌منظور جلوگیری از کمبود سرمایه انسانی و کنترل شیوع بیماری، تلاش می‌شود استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری رعایت شود تا احتمال سرایت بیماری به حداقل برسد.

بیماریابی فعال در واحدها به کمک نماینده و مسئول واحد مربوطه انجام می‌شود. همه این فرآیندها تدوین و اطلاع‌رسانی شده است تا به محض مشاهده فرد دارای علامت، به مرکز سلامت کار شرکت ارجاع و در واحد تریاژ تنفسی بررسی بالینی شود و در صورت تأیید علائم اولیه بیماری توسط پزشک بلافاصله برای انجام تست پی‌سی‌آر توسط واحد نقلیه و سرویس‌های اختصاصی اعزام شود.

پس از تشخیص مثبت شدن بیماری یکی از کارکنان به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری، واحد مربوطه اقدام به گندزدایی و ضدعفونی می‌کنند و افراد دارای تماس نزدیک با بیمار (هم‌اتاق و همکار نزدیک) در صورت نیاز غربالگری و ردیابی می‌شوند.

این برنامه‌ها سبب شده است احتمال مخفی ماندن بیماری به حداقل برسد و از طرفی احتمال غیبت از کار را به حداقل برساند، بنابراین در شرایط موج پنجم بیماری توجه هر چه بیشتر همکاران به پروتکل‌های بهداشتی و اقدام‌های پیشگیرانه ضرورت دارد و با دریافت دوز نخست واکسن باید همکاران همچنان توصیه‌های بهداشتی و الزام‌های گذشته را جدی بگیرند و به ما در کنترل وضع شیوع بیماری به‌دلیل ساده‌انگاری کمک کنند.

همکاری‌ها درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌خوبی انجام شده و واحد بهداشت صنعتی به‌طور مستمر با دریافت پیام‌های کارکنان یا شکایت‌های تلفنی در این زمینه پیگیر تخلفات بهداشتی است.
 
با توجه به فرهنگ‌سازی و اصول آموزشی در شرکت تا چه میزان در قطع زنجیره کرونا موفق بوده‌اید؟

بی‌شک توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کاهش ابتلا بسیار اثرگذار است. کما اینکه ما افرادی را با بارهای دوم و سوم ابتلا داریم. هم‌اکنون مقدار رعایت توصیه‌های بهداشتی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و از همکارانم بابت این مهم تشکر می‌کنم، اما هنوز هم نقصان‌هایی وجود دارد.

با وجود اینکه مطابق مصوبه‌های صورت‌جلسه‌های کمیته سلامت و بهداشت کارکنان در صورت تخطی کارکنان از دستورعمل‌های بهداشتی در پرونده ایمنی ثبت‌شده و در صورت تکرار با هماهنگی رؤسای مربوطه با ایشان برخورد می‌شود، اما موارد خیلی محدود بوده است.

با ظهور کرونای دلتا متأسفانه در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ ما رکورد ابتلا در سال ۹۹ را زده‌ایم.

از ابتدای شیوع کرونا شرکت پالایش نفت تهران به جد پیگیر موضوع واکسیناسیون کارکنان شرکت بود. این مهم با کمک اداره شما به ثمر نشست و این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز نفتی در زمینه واکسیناسیون کارکنان خود مطرح شد. در این باره توضیح بفرمایید.

اداره بهداشت کار صنعتی پیش از آغاز تعمیرات اساسی پیگیر دریافت سهمیه واکسن برای کارکنان خدوم شرکت بود که متأسفانه محقق نشد.

این اداره از ابتدای آغاز واکسیناسیون در سطح کشور پیگیر دریافت سهمیه واکسیناسیون کارکنان شرکت بود و مکاتبه‌های پرشماری با وزارت بهداشت، ستاد کرونا و بهداشت و درمان نفت داشته و همواره اهمیت موضوع را به‌دلیل شرایط عملیاتی پالایشگاه تهران مطرح کرده است.

خوشبختانه به‌عنوان نخستین شرکت در مجموعه جنوب تهران و منطقه شهرری موفق به دریافت ۲ هزار دوز سهمیه واکسن شدیم تا ضمن صیانت از سلامت همکارانمان در قطع زنجیره کرونا گام برداریم.

و صحبت پایانی...

برای همه همکارانم که درگیر بیماری هستند، آرزوی سلامتی دارم و با توجه به ریسک بالای ابتلا به بیماری در سطح شرکت و جامعه و بروز سویه‌های جدید ویروس خواهشمندم همکارانم مواردی از جمله استفاده از ماسک حفاظتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در محل‌های پرازدحام در مواقع غیرضروری و هرگونه علائم ازجمله آغاز ناگهانی تب و سرفه، شروع ناگهانی حداقل  سه مورد از علائم تب، سرفه، ضعف عمومی، خستگی مفرط، سردرد، درد عضلانی، گلودرد، آبریزش بینی، تنگی نفس، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، کاهش سطح هوشیاری و هرگونه علائم پوستی یا عفونت چشمی را جدی بگیرند تا خود و عزیزانمان را از شر این بیماری مصون بداریم.

ضمن قدردانی از همه کارکنان مرکز سلامت کار شرکت که با اقدام‌های بجا و شایسته برای رضایتمندی همکاران تلاش کردند و در این راه با تلاش شبانه‌روزی از هیچ کوششی فروگذار نبوده‌اند، سعادت خود و خانواده محترمشان را از درگاه احدیت مسئلت می‌کنم.

کد خبر 320614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =