۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
  • کد خبر: 320580
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به نخستین سفر عملیاتی، نخستین دیدار خارجی و نخستین حضور وزیر نفت دولت سیزدهم در نشست اوپک‌پلاس و همچنین نخستین حکم انتصاب این دوره را در گزیده‌های نفتی این هفته می‌خوانید.

سفر به پایتخت انرژی: جواد اوجی عصر پنجشنبه (۱۱ شهریورماه) راهی عسلویه شد تا نظر به اهمیت نقش میدان گازی پارس جنوبی در تأمین گاز مصرفی کشور، از نزدیک در جریان روند فعالیت‌ها در این میدان قرار گیرد. اوجی در بدو ورود، بر سر مزار شهدای گمنام عسلویه حاضر شد و ساعتی بعد، در نشستی با حضور مدیران صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، به استماع گزارش‌ها و بررسی وضع طرح‌ها و پروژه‌های فعال در این منطقه پرداخت. وزیر نفت در این نشست با اشاره به پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز در زمستان امسال، اعلام کرد: ادامه روند کنونی، ایران را به واردکننده گاز تبدیل می‌کند.

اوجی با این مقدمه تأکید کرد: وزارت نفت از هر نوع سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های گازی با محوریت نگهداشت تولید میدان پارس جنوبی استقبال می‌کند. وی در دومین روز حضور خود در استان بوشهر، از سکوی گازی فاز یک پارس جنوبی (SPQ۱) و سپس از بندر صادراتی و خدماتی سیراف بازدید کرد. وزیر نفت همچنین از طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی هم بازدیدی داشت و در جریان این بازدید بیان کرد که نخستین ردیف این پالایشگاه تا پایان سال عملیاتی می‌شود.

برگزاری بیستمین نشست اوپک‌پلاس: بیستمین نشست ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس)، دهم شهریورماه برگزار شد و در پایان این نشست، اعضا بر تداوم افزایش تدریجی تولید و افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این ائتلاف در ماه اکتبر تاکید کردند.

این نشست، نخستین نشستی بود که اوجی به عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در آن حضور داشت و پذیرای پیام‌های تبریک رئیس و نایب‌رئیس نشست وزارتی اوپک و غیراوپک، رئیس کنفرانس اوپک و دبیرکل اوپک بود.

وزیر نفت در این نشست در سخنانی، بر ضرورت اتخاذ رویکردی غیرسیاسی در بازار نفت برای پایداری امنیت انرژی تأکید کرد و با اشاره به محرومیت ایران از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمدهای نفتی (در بازه زمانی آوریل ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱) به‌واسطه تحریم‌ها، اعلام کرد همکاری سازنده ایران با اوپک در دولت سیزدهم نیز ادامه خواهد یافت.

دیدار با معاون بخش خاورمیانه سی‌ان‌پی‌سی: وزیر نفت روز پنجشنبه (۱۱ شهریورماه) و در نخستین نشست خارجی خود، با معاون بخش خاورمیانه شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌س) دیدار کرد. در این نشست، دو طرف بر گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

ارائه برنامه‌ها به مناسبت هفته دولت: وزیر نفت شامگاه چهارشنبه (دهم شهریورماه) به مناسبت هفته دولت، مهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما شد و در این برنامه، ضمن تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود در وزارت نفت، قول داد که طی ماه‌های آینده، اتفاق‌هی خوبی در حوزه فروش نفت کشور رقم بخورد. وی در این برنامه، بار دیگر بر ضرورت تأمین سوخت زمستانی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های کنونی وزارت نفت و همین‌طور لزوم جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای تحقق اهداف پیش روی صنعت نفت تأکید کرد و خبرهای خوشی هم برای تبدیل وضعیت ایثارگران و کارکنان قراردادی مدت موقت داشت.

نخستین حکم انتصاب: وزیر نفت در نخستین حکم انتصاب خود، پیام کهتری انور را به‌عنوان مشاور خود و مدیرکل دفتر وزارتی منصوب کرد.

تداوم روند گازرسانی: این هفته، بازار افتتاح، بهره‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های گازرسانی داغ بود؛ از جمله بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۱۰۰۰ پروژه گازرسانی در خراسان رضوی، افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۱۲ طرح گازرسانی در استان همدان، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۶۹ پروژه گازرسانی در استان یزد، بهره‌برداری از ۹۲ پروژه گازرسانی در آذربایجان شرقی، اتصال چهار روستا از توابع شهرستان ملکشاهی استان ایلام به شبکه گاز، افتتاح پروژه‌های گازرسانی به ۴۰ روستای استان اردبیل، بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به ۱۸ واحد صنعتی در محور سمنان - سرخه و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۳ واحد صنعتی و کشاورزی در شهرستان سرخه، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۳۰ روستا و واحد صنعتی در استان کرمانشاه، افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۰ طرح گازرسانی در استان زنجان، روشن شدن شعله گاز در روستای کوهستانی سیج شهرستان آستارا، افتتاح پروژه‌های گازرسانی به ۱۸۴ واحد صنعتی دراستان کرمان، افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۷ پروژه گازرسانی در استان گلستان، بهره‌برداری از طرح گازرسانی به سه روستای گراش استان فارس و بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به روستاهای همه‌سین و هاجرآباد، آخرین روستاهای بدون گاز استان تهران.

یک توضیح درباره ساختار چالوس: شرکت نفت خزر به‌دنبال برخی شائبه‌ها درباره ساختار چالوس، اعلام کرد که پس از کشف نفت در میدان سردار جنگل در سال ۱۳۹۱ و حفاری دوباره و تثبیت آن در سال ۱۳۹۳ تاکنون، هیچ‌گونه عملیات حفاری در ساختارهای شناسایی‌شده در دریای خزر توسط ایران انجام نشده است و خبر کشف میدان‌های بزرگ گازی در ساختار چالوس صحت ندارد.

دیگر خبرها: اعلام افزایش ذخایر نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب و بالا رفتن توان تولید این شرکت با وجود تحریم‌ها، اعلام خبری مبنی بر انتقال بیش از ۲۸ میلیون بشکه نفت سنتزی به پالایشگاه‌های کشور طی ۱۴ ماه گذشته، تولیدی شدن چاه شماره ۷۵ میدان خانگیران، تأیید کاهش صادرات گاز ایران به عراق از سوی شرکت ملی گاز ایران و برخورد یک شناور تندرو با سکوی B فاز ۱۲ پارس جنوبی از دیگر خبرهای داخلی در هفته‌ای که گذشت به‌شمار می‌رود. در خارج از ایران نیز رسیدن طوفان آیدا به سواحل خلیج مکزیک آمریکا سبب شده بخش عمده عرضه نفت در این منطقه متوقف شود و قیمت نفت در پی تعطیلی پالایشگاه‌های آمریکا کاهش یابد. برنامه سینوپک برای سرمایه‌گذاری عظیم در صنعت هیدروژن، برنامه عراق برای ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی با کمک چین و تعلیق مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی، از دیگر خبرهای بین‌المللی این هفته بوده است.

پیشنهاد هفته: برای اطلاع از طرح‌های گازرسانی که طی هفته دولت امسال کلید خورده یا به بهره‌برداری رسیده‌اند، می‌توانید گزارش خبری بهره‌برداری، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های گازرسانی ایران را مرور کنید، همچنین پیشنهاد می‌شود مشروح صحبت‌های وزیر نفت درباره برنامه‌های پیش روی وزارت نفت را که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما مطرح شد، مطالعه فرمایید.

کد خبر 320580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =